Hjelp.. ancitrus død / algeproblemer.

dette er mulig feil sted, men siden det handler om både sykdom og alger, tenkte jeg at jeg kunne poste det i nybegynner forumet.. Er jo ganske "ny" her inne.

vel..

kort oppsummering :

AKVARIET er på 180 LITER.

igår fant jeg 1 ancitrus død og idag yttligere 1... de jeg har er veldig små da, kanskje ca 4-5 cm. Kjøpte 3 stk den 12 januar, nå er det kun den ene lille igjen..

oppdaget nitritt 25 januar og skiftet vann i flere dager. tok vel ca 3-4 dager før nitritten var borte og har ikke hatt utslag etter dette. (dråpetesten blir bare lys gul)

i forbindelse med all dette vannbyttet, dukket det opp MYE alger. hele framglasset ble dekket av et tynt lag så å si over natta. tørket vekk disse, fra glasset og det var fritt for alger helt til neste vannbytte.

skrur av pumpe/varmekolbe i forbindelse med vannbytte, men dette tar jo knapt 10-15 min.

2 dager etter vannbytte = alger tilbake, og man kan tydelig se at det går en linje langs glasset til dit hvor jeg tømte akvariet (ca 30%). er alger på oversiden også nå, men ikke like "tykt" lag. ser også at noen av algene ser brune ut.

så... oppdaget jo igår at den ene ancitrusen var død sjekket vannverdiene for jeg fryktet jo at nitritten kanskje hadde kommet tilbake, men nei da..

vann verdiene igår/natt lå på :

pH : 6,8 - 7 (dette er det den ligger på til normalt, har ikke hatt store hopp siden jeg fikk kjøpt ny test)

kH : ca ca 1-2

no2 : mindre enn 0,3 (gir ikke utslag på fargekartet )

temp ca 26-27

lyset er på ca 10-11 timer.. skal kjøpe timer så denne kun er på 10timer


har ikke testet hardhet, men den er neppe spes høy etter vannskifte. mulig kanskje 1-2 grader.

de andre fiskene har det bra, ser ikke noe sykdomstegn på noen - heller ikke ancitrusene - den igår var spist på, den idag så "hel og pen" ut.

kan det skyldes ettervirkninger av nitritten?
og hvor lenge kan jeg oppleve dødsfalll etter nitritt utslag?


må nesten ha noen algespisere igjen,.. 1 baby ancitrus er ikke nok i et 180 literskar..


ingen som har noen tips/erfaringer med denne problemstillingen?

Tragisk når slikt skjer. Mistet selv en Ancistrus på uforklarlig vis noen
uker etter at de ble anskaffet. Fiskedøden kan komme av skadelige
stoffer i akvariet ditt f.eks kobber, klor, fosfat, tungmetaller......
Bruker du vannforbedrings-middel som Aquasafe eller lignende ? Kan jo
også være pyntegjenstander eller grus/steiner med skadelige stoffer
som Ancistrusene gnager på. Alternativt kan de også ha vært svekket
da du kjøpte dem.
Når det gjelder algeproblemene vil jeg anbefale hurtigvoksende
(flyte-)planter som kan utkonkurere algene i næringsveien. Gode
alternativer er bl.a. Gulrotgress og Ceratopteris cornuta.
Svaret jeg fikk.
jeg kjøpte 1 Ancistrus igår han på Midtun Zoo sa at jeg Gerne skulle bruke noen timer på å få den oppi karet, han sa de var følsome og døde etter ikke mere en 2-4 uker etter om man ikke gjør det slik....

så håper du brukte en god stund på å få de i karet, og ikke bare droppet de rett oppi.

håper dette var til hjelpe
slepper ikke ny fisk rett oppi, men lar de venne seg til vannet gradvis men må innrømme at jeg ikke lar det gå flere timer før de er oppi.. men bytter ut vannet i posen gradvis med akvarievann..

vannverdiene er fine - tok med vannprøve til TAM på Liertoppen igår, og alt var bra der, men hun rådet meg til å vente litt med å kjøpe ny bunnfisk, til akvariet hadde stabilisert seg noe mer (spes med tanke på nitritt toppen jeg har nettopp opplevd, og nå algeproblemene)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap