Akvariet mitt har grodd frem snegler :)

Når jeg sjekket innom akvariet mitt i dag la jeg merke til en bitteliten , gjennomsiktig sneglelignende sak som hang festet på glasset. Jeg har ikke hatt oppi snegler noen gang, da dette akvariet er ganske nyoppstartet. Må si jeg synes det er morsomt at denne kan ha grodd frem av ingenting, og er spent på hvordan evolusjonen videre blir :P Er det noen andre som har erfaring med slike?
snegler kommer ofte med som blindpassasjerer på planter fra butikken, så hvis du har kjøpt planter så kommer de nok derifra.
Har karet vært brukt før?
vis du har planter oppi så kan de ha følt med plantene, de spiser opp plantene og de er ikke bra å ha i akvariet, har at noen får men har blitt kvitt de! og de formerer seg fort
Snegler er naturlig og nyttig å ha i karet. Syns du det blir for mange til slutt, så kjøp deg ei jegersnegle; denne vil holde bestanden i sjakk.
Snegler er bare koselig syns nå jeg, og hører med! Hvis du har sand (istede for grus) så kan du jo ha sandsnegler også... etter at jeg fikk sandsnegler så har jeg nesten ikke sett snurten av vanlig "pestsnegler"

har ikke sett at pestsnegler spiser planter (?) -men sandsnegler tar seg visstnok av døde planterester tror jeg.
Karet har vært brukt før. Jeg kjøpte det brukt. Men har vasket det helt ned ved to anledninger. Det rare er at jeg ikke merket noen snegler forrige gang jeg prøvde å sette det opp, da med de samme plantene. Men jeg kjøpte to ancistrus lignende algespisere for to dager siden, kanskje den kan ha kommet med dem? En annen ting jeg har stusset over er at det vokser en slags helt hvit alge på roten min, midt inne mellom de vanlige grønn algene. Kan dette være mugg/ sopp? Den ser myk og bustete ut. Jeg legger ved bilde. Her er også bilde av algespiserne. Jeg spurte etter ancistrus, men de sa de bare hadde " vanlig algespiser", hva nå det betyr. Kjenner noen igjen denne fisken?
Det er nok vanlig ancistrus oppdrettvariant.. men jeg synes den så veldig tynn ut :s
Hva forer du den?

Hvis rota er ny så er det ganske vanlig å få sopp på den. Men det er ikke farlig og forsvinner av seg selv tilslutt
Inaktiv bruker
Gi ancistrusen din litt Agurk og noen Malle tabletter så blir den feit og fin igjen.
Du kan også gi den Squash, det liker dem. Bare stikk skaftet på en teskje igjennom så det synker
Ok, så det er en ancistrus likevel. Nei jeg fikk de for tre dager siden, og har latt dem beite på algene som det forøvrig er mer enn nok av. De har allerede rensket bort masse av den, men jeg ga dem en tetra plecotablet i går for sikkerhetsskyld. Hun i butikken sa jeg kunne gi dem en sånn innimellom hvis de ble tynne. Jeg har i grunnen tenkt at de er store, men da bør jeg kanskje fore på med litt squash/agurk da.
Ja det gjør godt for fisken. Variert kosthold kan være like bra for fisk som for oss mennesker Bare å skjære en slank skive fersk agurk eller squash, stak den på ei teskje og slipp den ned i akvariet. Det kan hende at fisken er litt skeptisk i starten, men det tar nok ikke lang tid før den sitter på grønnsaken. Grønnsaken bør fjernes før den begynner å råtne. Selv tar jeg ut etter 8-12 timer.

Røde/svarte mygglarver og frossen artemia går også nettpå med stor iver her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap