Vann

Heisann

Har et lite spørsmål om toppen av vannet i akvariet. Når jeg ser ovenfra så ser det helt klart ut, men når jeg ser inn i akvariet og opp på toppen av vannet ser det nesten ut som en "atmosfære" der på toppen. Er dette noe dere andre har også? Noen som vet hva dette kommer av? Jeg har aldrig sett det slikt før og lurer bare på om det er normalt ?

Karret er 120 liter Juwel Lido. 3 uker siden vi startet opp karret. Det bor nå 6 skjørtettetrar og en ancistrus der.

Sjekket vannkvaliteten senest i går hos TAM Alna og alt var tipp topp

Hadde samme fenomenet selv. Skyldes nok overforing og/eller dårlig sirkulasjon i vannoverflaten.
Takk Det er nok ikke overforing, har hatt noen forings frie dager da vår kjære hund spiste opp all fiskematen lørdag og vi ikke kom oss i butikken før tirsdag :/
Jeg skal prøve å sette pumpa litt mer opp mot vannoverflaten så får jeg se om det hjelper
3 uker siden oppstart? Hva med filteret? er det innkjørt?

Hvis ikke, må dere være klar over at dere er midt i innkjøringsperioden nå etter 3 uker, og det er ikke de beste forholdene for fisken akkurat nå. Hvis dere har testutstyr, test vannet daglig. (nitritt). får dere utslag på nitritt, bytt vann. ca 30 % av innholdet i karet.Etter et par uker til så er nok filteret innkjørt, og du kan da måle nitrat.

Syklusen er ammoniakk-nitritt-nitrat. Nitrat er mindre skadelig for fisken, og plantene kan benytte det til næring. For mye nitrat er ikke bra det heller, og løses ved ukentlig vannbytte på 20-30%, litt avhengig av belastningen i karet.

Stjeler igjen huskeregelen til Mona, for den syns jeg også var fin i starten. Nitritt=dritt Nitrat=plantemat.
Tok med ny vann prøve til TAM Alna i dag og fortsatt perfekte resultater. Vannet hos meg var vistnok like bra som i karrene hos dem Ikke kjøpt inn flere fisker så det kan stå å godgjøre seg en stund til før flere får flytte inn.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap