Innkjøring av nytt kar!

God morgen!

I dag var jeg så heldig å få meg ett nytt kar fra mine barn i morsdagsgave og nå lurer jeg på noen ting.

Dette karet er ikke innkjørt, men jeg har ett ekstra filterpumpe som har blevet kjørt inn i rekekaret. Det holder med at den er kjørt inn der og ha den oppe i nye karet og alt er ok?
Tenke å la den kjøre sammen med pumpa som følgte med karet og kan jeg risikere nitritt i karet uansett?
Hei.Gratulerer med dagen
Filteret kan du fint flytte over i det nye,bare vær litt varsom så det er ganske lik temp i det nye før du setter det over for ikke å ødelegge den fine kulturen som er der alt.Kan sikkert gå galt hvis vannet er iskaldt.
Men om alt er helt ok med en gang er nok tvilsomt,men du får jo en veldig fin kickstart på det hele.Jeg ville nok drøyd det noen dager kanskje en uke eller to før jeg hadde hatt oppi fisk.Sjekk vannverdier jevnlig fremover så få du en indikasjon på hva du kan gjøreOm du kan få en nitrittopp er jeg litt usikker på så lenge så lenge du har et igangkjørt filter,så det er det sikkert andre som vet bedre.Kommer kanskje litt an på hvor stort kar du har og hvor stor den innkjørte pumpa er.
Håper det litt til hjelp.
Det karet jeg fikk er på 60l og det skal ikke fisk i karet. Bare reker, sandnegler og en jegersnegle. Pumpen jeg tar pumpen fra er fra rekekaret jeg har på 40l. Den skal jeg legge bort og pumpen som er der tar opp til 60l.
Prøv du men følg med på vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap