Apistogramma baenchi, ensom hann med unger.... !

For ca 3 og en halv uke siden hadde jeg et par baenchi, ung vf2 fisk, som fikk det første kullet med egg- unger, ikke noe stort kull, det var ca 20 wigglers som jeg kunne telle, kun paret i en 110 liters tank, vann er null hardhet og ph ca 5,0 - masse gjemmeplasser og litt dempet lys i dette karet. Etter å ha passet wigglersene i 3 dager så ble hua helt grå, den mistet alle farger og sluttet å passe ungene, sto i ett hjøre og stura i ett par dager så daua den....skjønner ikke hvorfor den unge hua døde, kunne ikke se noe egentlig hverken sykdom eller sår, kun at hun ble helt grå og gjemte seg bort. jeg var jo da sikker på at ungene gikk fløyten siden jeg ikke har noe anna akvarium ledig for å flytte over hannen. Jeg tenkte at her lar jeg bare naturen gå sin gang så spiser vel hannen opp disse unga. men nei, han passer ungene ! ikke på samme måte som hua - flokken er spredt over hele akvariumet . Hannen patruljerer rundt og ser til ungene jamt. sånn har han holdt på i 3 uker nå. ungene er nå ca fra 5 og opp til 7 mm lange. Forer hannen med røde mygglarver og unga med frosset artemia.

er dette normalt at hannen ene og alene passer ungene?? finner ikke noe på dette i literatur.... døde ca 5 wigglers de første 2 dagene etter hua døde, siden har alle klart seg så vidt jeg kan se. har noen andre opplevd noe lignende ?
En lærerik og artig erfaring!
Apistogramma baenschi klassifiseres taksonomisk til Apistogramma-nijsseni-gruppen. Denne gruppen omfatter fisk som i utgangspunktet er monogame, dvs. at de danner mer eller mindre sammenknyttede og samarbeidende par i yngelperioden.

Hanner av fisk i denne gruppen har et mer naturlig instinkt for å passe yngel (sammen med kona) enn for eksempel hanner av en polygam art.
Sistnevnte er mer innrettet mot å forsvare yngelen indirekte ved å forvare et stor-revir, enn å passe yngel.
Jeg har erfart tilsvarende med andre arter innen denne gruppen.

Det går sjelden like bra med hanner av f.eks. Apistogramma cacatuoides.

Lykke til videre med yngelen!
Takk for svar! Ja lærerikt er det! Jeg har desverre bare to tanker i kjelleren foreløpig og det er baenchi i begge to. går en hann og 7 huer i det andre karet på vent nå. de er unge fisker og trives tilsynelatende godt. må vel skaffe meg noen kar til snart.....
prøver å poste noen bilder fra den ene tanken her: første bildet er opp ned.... det midterste er hua som døde, nederst er hannen som passer ungene pr i dag.

Hejsa torgeir.
Hvordan går det med hannen og ungerne .
Hvordan det går...
Det rusler og går i 110 literen med baenchi unger. Den ensomme hannen passer fremdeles på avkommet sitt etter 2 mnd !. det er ca 5-7 yngel som er ca 8mm nå, så er det 2 som er ca 11 mm og det er to til som er ca 13mm. de vokser svært sakte. yngelen er aktiv og de er spredt rundt i karet. Det er mange gjemmeplasser og dermed vanskelig å telle nøyaktig. Hannen vokter yngelen i ny og ne - yngelen er ikke redd hannen og jeg tror ikke den spiser yngel. Forer voksenfisken med røde mygglarver daglig, yngelen for frosset artemia og noe tørket artemiapulver hver dag. Skifter ca halve vannet ca hver 4. dag. jeg filtrerer springvannet gjennom humustorv (fra hagesentret!) ph blir da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap