Fòr tid?

Inaktiv bruker
Vi har 10 neontatra,4 platy,2 metallpansermalle og har sånn flak fòr, og lurer egentlig på hvor mye og hvor ofte de egentlig skal ha mat?
Nå er jeg ingen ekspert. Men det jeg gjør (som noen har fortalt meg) er å gi dem så mye/lite at dem spiser det opp på ca 3 min.
Jeg forer mine litt 2 ganger om dagen.
Men pansermallene skal vel ha litt annet enn flakfor (?).
Sjekk det opp i fiskebasen her. Jeg er ikke sikker. men jeg mener de skal ha annet type føde, da gjerne noe som synker.
Inaktiv bruker
Zinz
Nå er jeg ingen ekspert. Men det jeg gjør (som noen har fortalt meg) er å gi dem så mye/lite at dem spiser det opp på ca 3 min. Jeg forer mine litt 2 ganger om dagen. Men pansermallene skal vel ha litt annet enn flakfor (?). Sjekk det opp i fiskebasen her. Jeg er ikke sikker. men jeg mener de skal ha annet type føde, da gjerne noe som synker.

står at man kan gi noe grønt for som erter, kan man prøve med et grønnsaks blad tro?
Du burde kanskje kjøpe synkepellets/tabletter som er egnet for maller. Flakforet blir nok spist opp før det rekker å synke til bunn, og da kan det bli lite til pansermallene.

Det holder å fore littegranne 1-2 ganger om dagen, men en matfri dag i uka er greit.
Det er viktig å ikke gi for mye, da maten som eventuelt blir liggende igjen vil gjøre vannkvaliteten dårlig.

Som sagt over her så burde det være slik at alt er spist opp i løpet av 3 minutter, men ikke hvis du forer med synketabletter, for mange av disse gjerne blir sakte myke, slik at fisken bruker litt ekstra tid på spise den.


Edit; ja, du kan godt prøve å gi litt grønnsaker. Men det er ikke alltid dem tar grønntfor med en gang, her hos meg ville de ikke ha idet hele tatt de første 2-3 gangene.
Hvis du skal gi erter så kan det være lurt å ta av skallet, da det blir lettere for fisken å får i seg innholdet.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap