Fluval 405, vannstrømm stopper opp, og lekasje i "bøtten"

Jeg har kranglet en del med min utvendige fluval 405 i det siste. Vannstrømmen går saktere og saktere, og så stopper det opp. I går så fikk jeg ikke startet den en gang. motoren buldret og bråkte men ingen sirkulasjon. Hadde alt fra hverandre flere ganger. pumpet , av og på med strømmen. Styrte fælt på, og så plutselig virket den.

I dag, så var det betraktelig dårligere sirkulasjon, igjen. Jeg tok av gitteret på innsuget, og skulle rense blåsvampen som jeg har inni, men var uheldig og fikk sugd luft inn. Og så stoppet alt igjen. Glemte slå av strømmen før jeg begynte.

Så var det å prøve igjen da å starte den. Brukte et glass, og fyllte på vann i de to hullene der slangen til inn og ut skal nedi. Koblet sammen, ingen reaksjon. Pumpet og pumpet.

Så fikk jeg tips om at det kunne være luft i pumpen og at jeg skulle vippe på den.

og da brøt helvete løs. Det fosset vann ut MELLOM bøtten og toppen. Frem med håndkle og redde det gamle tregulvet.

Koblet alt sammen og prøvde på ny. Da begynte det å renne vann nedover på begge sidene der hvor klipsene er som holder alt sammen.

Det rant og rant - MEN pumpen startet plutselig og det blåste vann ut til den store gullmedaljen ! (ut på gulvet for tuten pekte for høyt opp)

Frem med håndkle og tørke og tørke

Så sluttet det plutselig å lekke.

Nå virker pumpen.

Tok av gitteret i enden av innsuget, lagde åpning i en blåsvamp, og satte denne på isteden for gitter (kuhliiålene kommer inni gitteret).

Ble langt dette.
Men det jeg egentlig ville frem til er følgende. Hvorfor tror dere at vannstrømmen blir så merkbaret redusert etter noen dager? Hvorfor begynte det å renne vann ut av pumpen ??

Er en del på farten, og nå er jeg rett og slett redd for å reise fra denne pumpen, for jeg er redd for lekasje, og at den skal stoppe opp igjen. Motor går men intet vann.
Lurer fremdeles jeg.

Pumpen har virket fint i dag.... men jeg går flere ganger om dagen og sjekker etter lekasjer, og er absolutt ikke noen avslappet akvarist lenger.
Inaktiv bruker
Rensa impeller?
Høres ut som en pakning som er dårlig eller ligger dårlig på. Sikker på at du har fått det riktig på de to første gangene? Kan være noe som har vært mellom.
Hvor gammel er pumpen? Kanskje det er på tide med ny? Det er kjedelig å våkne med bare en pytt nederst i karet (resten på gulvet). Snakker av erfaring.... Dette var en Boyu-pumpe, men den oppførte seg veldig likt.
Inaktiv bruker
Kanskje investere i denne? Eheim Pro 3 2074 Electronic Kjenner at jeg fikk lyst på ett sånt et ja!
Jeg vet sannelig ikke hvor gammel den er. Kjøpte den av en her på forumet. Den virket fint de første mnd.

Impellen virker ok, sammenlignet med en artikkel jeg leste her, om pumper og slikt. Men det han hende pakningen rundt ikke er så god.

Er nesten redd for å ta det fra hverandre igjen for å sjekke, for det er jo ikke sikkert den vil virke når jeg skal montere den sammen.

Men jeg kunne kanskje unasett kjøpt en slik pakkning. Er det standard? Tenker på den mellom bøtte og topp.
Inaktiv bruker
Ring dyrebutikkene og spør om de har eller om de skaffer.
Plussmedlem
Aquamanias har, er billige og sender fort...
Inaktiv bruker
Fort og fort. Det kommer an på hvor våken han er... -.- Venta 3 uker på noe småtteri. Måtte minne han på det.
Jeg er absolutt ikke noe teknisk. Holder det å si nummeret på pumpen, altså 405, eller må jeg ha andre nummer?
Inaktiv bruker
holder ikke navnet?
Jørg1 AKA Spock
holder ikke navnet? :)


Jeg har ikke peiling, finnes kanskje nye og gamle modeller. Men kan jo ta med et bilde av pumpen i butikken, skal sjekke om jeg får tak i i bergen. hvis ikke så bestiller jeg
sessan
Men kan jo ta med et bilde av pumpen i butikken

Navnet holder. Det finnes kun en pumpe med det nummeret.
Eheim bruker forskjellige nummere nettopp for å skille modeller fra hverandre
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap