Problemer med diskus.

Nå har det gått 14 dager siden ene diskusen min har spist, han står bare å henger med hode ned og veldig mørk. H*n er blevet veldig tynn og begyner å se beinstrukturene i den. Prøvd å friste den med alt, men reagerer ikke på noe mat, tatt vannbytte daglig og testet vannet hver andre dag.
Den ligger på:
Nitrat: 12,5
Nitritt: 0
PH: 6,8 ( ikke noen svingninger der).
GH: 3-4
KH: 1-2
Temp: 29-30 (lyset gjør tempen på 30 i løpet av dagen).
Har i vitaminer i vannet hver dag og ESHA Optima hver 14 dag. Dette er den minste diskusen min, de andre bryr seg ikke så mye om den heller. Tror ikke de mobber den, ser det ikke når lyset er på.

Se bilde, tror dere det er håp?
Nesten samme hos meg. Jeg kjøpte en Discus for ca 6-7 uker og jeg har ikke sett at den har spist. Den må jo ha spist men ser ikke at den gjør det. Har du i salt mot sopp når du skifter vann?

Det er noen ting som kan gjøre at Discus ikke spiser:
1. Mobbing av andre Discus.
2. Feil for (Har du prøvd levende artemia, røde mygglarver, mygglarver i gele?)
3. Sykdom.
4. Feile vannverdier. De fleste ser greie ut hos deg , er ikke ekspert men så ut som nitraten var høy (det skal være noen grønne svamper i filteret og de fjerner nitrat, de skal byttes hver 8 uke så kansje det er problemet)
Mine vannverdier på 300 literen min er : nitrat= (jeg bør bytte svamper) 15 Nitritt=0 Gh=15 Kh=6 (kh`en din var litt lav, den skal ligge på 3-10) Ph 6,8 Cl2=0.
Tempen min er ca 30 grader.
Tror ikke det er liv laga for den der. Det mest humane hadde vært å avlive den.
Tror ikke denne har hatt det så godt i livet sitt og begrunner det med at øyet dens er rimelig stort i forhold til kroppen. Det er masse discus som blir født som skulle blitt avlivet lenge før de går ut i handelen. Dette ser man ofte på fisk som går i zoobutikker, først så er de utrolig dyre og for det andre så blir de nesten ikke foret og vannbytter er det også så som så med.
Anbefaler deg å kutte ut vitaminer i vannet, discus treger ikke såååå mye av det.
Ikke noe salt i vannet, discus er ikke en saltvannsfisk.
Temperaturen kan du også øke til 32 for noen dager, dette vil bare gjøre at metabolismen til fisken øker og at de blir mer livlige. Kansje øke vannbyttene en del uten at jeg vet noe om ditt discushold.
Hvis du tar vann fra springen og temperrerer det med vann fra varmtvannet så er dette en dårlig løsning og bør kuttes ut.


Akvariefan en kh på 1 - 2 er velvig bra mens en kh mellom 3 og 10 er mindre bra.
Nitrat værdier på 12,5 er fine også likeledes verdier
Kai Hansen
Akvariefan en kh på 1 - 2 er velvig bra mens en kh mellom 3 og 10 er mindre bra. Nitrat værdier på 12,5 er fine også likeledes verdier


Hei.Unnskyld at jeg bryter inn,men da må jegha misforstått også.
Kh er vel en buffer for Ph.Så langt jeg har fått med meg så er en høyere kh å foretrekke for eventuelle svingninger i ph.Lav kh gir ingen eller lite buffer.Jeg er også av den oppfatning at 3-10 kh er riktig.
Kan det være noe annet når det gjelder discus? Har ikke peiling på discus.
Hei og takk for svar. Diskusen min ble avlivet i går og valgte det pga av h*n ikke hadde det bra lenger. Ser at dere skriver at jeg ikke skal bruke salt og det har jeg aldri gjort heller. Ser at en av dere skriver at KH må opp, er det ikke den som kontrollerer PHen? Hvis jeg øker den, så går PH opp? PH min ligger stabil på 6,8.
Skal skifte ut en av svampene, sån at jeg for ned Nitraten, det hadde jeg ikke tenkt på. Får nitraten i mitt kar har altid ligget på 12,5. Når det gjelder mat, får de frosen for hverdag når kvelden kommer og diskus tørfor, flakfor 1-2 ganger daglig.
Skifter ca 30% vann hverdag, kan noen ganger går annen hverdag men er skjelden. Tar vann direkte fra kran, har aldri lagret vann.
Abboren
[QUOTE=Kai Hansen] Akvariefan en kh på 1 - 2 er velvig bra mens en kh mellom 3 og 10 er mindre bra. Nitrat værdier på 12,5 er fine også likeledes verdier


Hei.Unnskyld at jeg bryter inn,men da må jegha misforstått også.
Kh er vel en buffer for Ph.Så langt jeg har fått med meg så er en høyere kh å foretrekke for eventuelle svingninger i ph.Lav kh gir ingen eller lite buffer.Jeg er også av den oppfatning at 3-10 kh er riktig.
Kan det være noe annet når det gjelder discus? Har ikke peiling på discus.

Du har rett i at en høy KH stabiliserer PH, men i dette tilfellet så blir det helt feil.
Når discus går i lek så vil ikke eggene klekke på de høye KH verdiene. Gjør de det så er det altid forbundet med problemer for yngelen.
Discus skal ha bløtt, lett surt vann med PH mellom 6 og 7.
De trives heller ikke i høy KH.
Ok, da lar jeg bare KH være?
Prøver å få tak i nytt filter inne i pumpen, som kan hjelpe med nitraten.
Cinaen
Ok, da lar jeg bare KH være? Prøver å få tak i nytt filter inne i pumpen, som kan hjelpe med nitraten.


Glem det. Det er ingen svamp o. l. som hjelper mot nitrat.
Skal du ha nitratfiltrering så er det ingen konvesjonelle filtre som duger. Da må du invistere større beløp og handle spesialfiltre hvor filterbakteriene må fores med vodka o. l. Hvis det har kommet andre enklere løsninger den senere tid så hæper jeg at det er noen her inne som kan belære meg.
Du bytter jo 30 % vann daglig og noe bedre en det kan din fisk ikke forvente. Det er de færreste som bytter så mye, jeg bytter 20 % på mine daglig og de trives helt utmerket.
Kai Hansen
Anbefaler deg å kutte ut vitaminer i vannet, discus treger ikke såååå mye av det. Ikke noe salt i vannet, discus er[B] ikke[/B] en saltvannsfisk. Temperaturen kan du også øke til 32 for noen dager, dette vil bare gjøre at metabolismen til fisken øker og at de blir mer livlige. Kansje øke vannbyttene en del uten at jeg vet noe om ditt discushold. Hvis du tar vann fra springen og temperrerer det med vann fra varmtvannet så er dette en dårlig løsning og bør kuttes ut. Akvariefan en kh på 1 - 2 er velvig bra mens en kh mellom 3 og 10 er mindre bra. Nitrat værdier på 12,5 er fine også likeledes verdier

Jeg mener ikke saltvannsfisk salt, jeg mener en slags type salt som minsker rissikoen for sopp i akvariet. Jeg har en ting jeg måler vannverdier med fra tetra og der står det at 0 er helt på trynet men at 3-10 er bra. Vil tippe at i hvertfall 1 er i minse laget.
Og svamp mot nitrat... jo det finnes det. Gå på midtun zoo, der selger de noen grønne svamper som motvirker høy nitrat. I de er det en slags tabbelett som motvirker høy nitrat. Man kan og kjøpe en pose med noe pulver i som og motvirker høy nitrat.
Min ph er som sagdt 6,8 og nitrat ca 5-6.
Akvariefan
Vil tippe at ihvertfall 1 er i minste laget
Levèr heller inn en tippelapp, og stol på Kai angående dette
Kai Hansen
Hvis det har kommet andre enklere løsninger den senere tid så hæper jeg at det er noen her inne som kan belære meg.


Juwel har vel de grønne svampene sine som er mot nitrat, men den bør byttes ut med jevne mellomrom. Har ikke hatt juwel kar selv, så om den virker bra kjenner jeg ikke til, men den har sikkert noe for seg.

Happy-Life Filtermedium er et annet produkt som fjerner nitrat, har brukt den til saltvann flere ganger, hadde nitrat som var helt blodrød en gang, så tok jeg en dert av denne guffa og heiv oppi, og målte 0 i nitrat dagen etter, men jeg målte aldri 3-4 dager etter så jeg veit ikke hvor lenge det var 0 i nitrat.
Ikke stole på tetra? Er et godt merke så jeg skjønner ikke at de skal ta feil.
Ang grønne svamper skal de byttes ut hver 8.uke.

Rent logisk så henger ikke slike vindunderstoffer på greip. Nitrat er endestasjonen på en prosess og da er det ikke mere å gjøre med den annet enn å bytte ut vann med høy nitratverdi med vann med lavere nitratverdi.

Stoff som fjerner målbar nitrat må nødvendigvis omgjøre nitrat til noe annet. Nitrat blir bare ikke borte. Spørsmålet er hva er dette noe annet er. Skal man holde discus så er vannbytter det som skal til. Kai bruker å si at hvis man ikke orker vannbyttene så bør man holde på med annen fisk og jeg er av den oppfattning at dette stemmer 100%

Helt enig. 0 vannbytte, 0 Discus. Mener ikke at Discusene dauer men at man ikke skal ha dem.


Tror selv dette kan være ett svar på løsningen med nitrat?? Seachem sitt filtermedia Matrix skal være veldig bra.

Har et saltvannskar på 250 liter hvor eg bruker dette i en reaktor..

Skal snart sette opp et Akvastabil 900L med discusèr og da kommer jeg til å kjøre Seachem Matrix i en Eheim 1200XLT med innebygget varmeelement.

Skal bore i karet for overrenning til sump. I sumpen hadde eg tenkt å bruke seachem purigen i en filtersokk, og kull en gang iblant til den andre filtersokken. I tillegg til vannbyttene tenker eg dette må bli bra.

Der som vi skal tilflytte er det borrehull vann Så har tenkt å bruke R/O osmose vann for å så tilsette Discus Trace



og Discus Buffer



for å forhåpentligvis klare å oppnå de verdier eg ønsker eller Discusène ønsker, hehe.

Skal ha planter i karet, og i det ene kammeret i sumpen. Sånn at når lyset i karet er av om natten så er lyset på i sumpen. Dette er tenkt sånn at det alltid vil være produksjon av co2 fra plantene, enten det er fra dem i karet eller fra dem i sumpen, sånn at ph vil holde seg mest mulig stabil 24/7.

Dette oppsettet er noe eg har tro på vil fungere. Dette er det grunnleggende, kanskje blir eg nødt til å bruke div annet i tillegg, for å oppnå de vannverdier eg vil ha.

co2 med magnetventil som er koblet på en computer med ph probe som åpner og stenger co2 tilførsel etter innstilt ph er løsningen. Da selfølgelig med god buffernivå så ikke ph går i bunn og gir fullstendig kræsj i karet.

Lys blir en Giesemann Infinity 3x250W metallhalogen + 2x80W T5

2 av 250wattene skal være på 5200 kelvin og den siste i midten skal være på opp mot 20 000 kelvin for å få MYE av det blå spekteret, og til sist kun rødt lys i t5 rørende. Det blå og det rød lyset vil gi flotte farger av fiskene og god naturlig vekst av plantene. Så har vi lyset på 5200 kelvin i tillegg. Lyset i sumpen blir kun t5.


Kom gjerne med ros og ris til denne ideen/tanken om oppsettet som meg og min samboer har planer om for våres Discuser

Noen kommentarer fra deg Kai Hansen hadde hvert fint med din erfaring med Discus

Vet det ble en veldig lang tråd, men greit å få frem alt med en gang og ikke stykkvis nedover i tråden )) Det kan vi ta heretter, hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap