Tips til hangon pumpe/filter for et 30l nanokar

For å få bedre plass og for at det skal se penere ut tenkte jeg kanskje på å bytte ut den innvendige pumpen til kanskje en hangon. Er det noen som har tips?
Har du mange fisk? Det er det som er begrensningen. Har selv 30liter med hang-on-filteret FLOW 200, og fungerer like godt som andre filtre. Har reker,sandsnegler, kampfisk og 3stk microrasboras i 30literen min.
Men man må modifisere filteret. Bytt ut innholdet med filtersvamp, gjerne i hele filteret.
AquaEl har en liten type som heter Mikro tror jeg, denne har jeg i en 15 liter, og er veldig fornøyd. Det er et vanlig innvendig filter som tar liten plass. Men vil tro det finnes andre typer som også er likesåbra. Eheim hadde vel et lite hjørnefilter som visstok skal være ypperlig. (husker desverre ikke navnet) Eheim 60 et eller annet? Beklager at jeg ikke husker det, men sikkert noen her som vet hva jeg mener og husker navnet?
Jeg bruker [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=BdxMntSGt3RYkUf3vqBrIBwsGAcE5T4DP7z&f=*NR%2C*NAMEE%2C*ENGLISH&t=e_temsearch&dif=10&start=1&search=ALL&userid=BdxMntSGt3RYkUf3vqBrIBwsGAcE5T4DP7z&c=Eheim+Liberty]Eheim Liberty 200[/URL] på to av mine 30 litere m/fin netting foran innsuget for å ikke ta med seg reker. Har modifisert innmaten og puttet Eheim Mech Pro oppidem i tillegg til blåsvamp så da er det MYE filterkapasitet. Jeg tidligere brukt Aquatic Nature sine, synes de tullet seg litt var liksom alltid ett eller annet som gjorde at de ikke startet etter rens...de lager også mer støy enn Eheim sine HangOn i mine ører.
Må man ha så stor som Eheim Liberty 200?
Nei, men jeg liker å kjøre overkill når det gjelder filtrering. Jo større filter jo lettere er det å holde et nanokar stabilt, slipper mange overraskelser da... Selv Liberty 100 er stor nok for en 30 liter. Jeg gikk for den største siden det bare var 4€ som skilte dem og de bygger like mye i dybden og når jeg har plasser dem på bakveggen så ser jeg ikke filteret slik karene er plassert nå. Blir jo noe annet om du skal ha karet stående på et bord, da ser det ikke særlig bra ut med Liberty 200 hengende på....

Evt kan du jo gå for utvendig nano-filter fra eBay, fungerer bra disse også... Har også et slikt fra Boyu gående også og det gjør jobben bra så langt...
Den så liten og hendig ut den å
palmer
Den så liten og hendig ut den å :)

Hvordan løste du det med kontakten som er avbildet?
Klipper av USA kontakten og skrur på norsk kontakt. Så lenge det er 220v/50hz så skal det funke. Går også å kjøpe egne overganger, dette får du også på eBay for noen par tiere...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap