Hjelp! mark og annet rart i akvariet!

Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal plassere denne tråden, så setter jeg den her. Uansett om jeg ikke er noen spesiell nybegynner.

For et par tre måneder siden kjørte jeg inn et rekeakvarium. Dette er et akvarie på 19 liter med noen kirsebærreker og grønnreker.

Nå i dag oppdaget jeg at det har kommet hvite mark i karet. De varierer litt i størrelse, ikke så mye. Så ikke noen av de i går, og ikke tidligere, men i dag har jeg sett mange. Hva kommer disse av?

Jeg har lest at dette kan komme av overforing. De har en algekule, og har alger på trestammen sin osv. Har også fått algetablett, men ikke ofte. Tror egentlig ikke dette kan komme av overforing...?

Har også lest at det er greit å ha en fisk som spiser de? Men er vel ikke noen fisk som kan være i et 19 liters akvarium?

Men! Dette er et kar som ikke har lokk, fluval chi. Og jeg har katter som gjerne drikker av vannet. Kan dette være en årsak til at markene har kommet? Og, kan kattene få mark av dette? Dette er innekatter og de har ikke mark fra før.

Saboer har fobi mot mark og har heldigvis ikke sett disse enda. Men da skulle disse markene ha kommet seg ut av karet veldig raskt. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt disse kjapt?

Har også noe annet rart, som har vært der lenge, ble vel med fra det andre karet via planter jeg ikke har skylt godt nok. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvordan de ser ut, men de ser nesten litt ut som små snegler med avlangt gladd skall eller noe. Disse er bare noen få millimeter store og sitter på glasset. Hvite.

Blir veldig glad på om noen kan gi meg noen svar på disse spørsmålene =)
Både marken din og de gjennomsiktige sneglene kommer av overforing. Er ikke noe farlige for deg eller dyrene, men de blomstrer opp når det er for mye foring, og når man ikke har rovdyr som tar disse. Det jeg vil anbefale er å fore mindre, ca. hver 3. dag, og ta ofte men små vannbytter, gjerne med slamsuging.

Ett annet tips kan være å få større pumpe, men nå vet jeg ikke hva du har fra før av.
Hmm.. Så merkelig... De får ikke mat (algetablett) så mye som hver tredje dag en gang. Dette er bare noe de har fått et par ganger ganger, på den tiden jeg har hatt det nye karet. For de trenger vel ikke så mye mer enn algekulen, som jeg har forstått det? Rekene lever hvertfall fint på bare den hittil =P Er det algekulen som gjør det da? Ikke en enslig liten fisk som kan være i karet en liten stund og som ikke er skadelig for rekene?

Pumpa vil jeg tro er stor nok egentlig. Hvis du søker på fluval chi på google, så kan se hvordan karet er.

Jeg fyller på vann hver til annenhver dag, ca en liter. Fordamper en del vann i døgnet.

Tusen takk for svar =)
Har du oppgradert filteret ved å fjærne den filterpaden som er der med blåsvamp? Vil anbefale det om du ikke har gjort det allerede.

Du kunne muligens ha satt inn en microrasbora -art som fisk. Men da ville jeg ha hatt minst 5stk da de føler seg tryggere når de er flere.

Prøv med 30% vannbytter i uka i tillegg til det vannet du fyller på hver dag. Om du ikke gjør det fra før av da.

Hm.. Nei det har jeg ikke gjort. Er det mulig med den type pumpe jeg har? Får evt prøve det. Hva er forskjellen?

Jeg ser at den type fisk du nevner trenger større plass enn det jeg har... Så kanskje ikke noe særlig å ha de i karet, hvertfall hvis de trenger å være flere?

Ja, jeg får prøve å bytte mer vann enn å bare fylle på =)

Mye spørsmål og mas fra meg nå =P
De gode bakteriene får bedre plass med blåsvamp, slik at det blir bedre rengjøring av vannet.
Når du har de filterpadene som følger med så må man skifte hele når den er gått tett, og da må man skjøre inn filteret på nytt, noe som skaper nitritt-forgiftning.
Men ved å bytte til en blåsvamp så skal ikke denne byttes, men klemmes litt i en bøtte med akvarievann når den går tett.

Her ser du noen fisker du kan ha i akvariet ditt. Og mange av de fiskene er større enn en microrasbora-art, så du må ta minst literstørrelse her inne med en klype salt..

Microrasbora erythromicron har jeg selv i 30literen og 10stk blir ikke trangt i en 30liter. De blir 2cm lange (de er ikke så kjedelig i fargen som første bilde, det er en som er stresset) Må nok sikkert bestille dem inn, men de fleste dyrebutikker kan bestille disse.
Aha! Ja, da får jeg teste ut blåsvamp! =)

Skal ta en titt på disse fiskene =) Får se om det blir noen av dem. Men skal prøve med vannskifte og slikt først tenker jeg, men det er kanskje vanskelig at de forsvinner med bare bytting av svamp og vannskifte?

Tusen takk for gode svar! =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap