Sommerfuglciklider tar kvelden...

Ave!

Mine sommerfuglciklider har tatt kvelden den siste tiden, ikke alle samtidig, men i løpet at en to-ukers periode dør en og en etter hverandre med to-tre dagers mellomrom. Som dere skjønner så er dette trist ettersom de er vakre fisk med flotte farger i mitt 450L selskapskar.

Har blant annet Otto, Platy, algeetere, n.tetra, maller, guramier i karet + litt annet.
Ph'en ligger på rundt 6,5-7 og jeg lurer på om det kan være derfor? S.ciklidene skal helst ha lavere Ph enn så, kan dette være grunnen?

Hjelp!
Inaktiv bruker
Er filteret innkjørt? Hva er no2 og no3? Har du målt ammoniakk?
Du har litt av en fiske sammensetting, "fiske suppe". :P Mange av disse fiskene liker forskjellig vann, så det kan ha noe og si JA.
Filteret er i god stand og ca 6mnd gammelt. Verdiene virker å være normale, tok en alvorlig sjau i karet idag - slamsugde bunnen og byttet ut ca 40% vann for å være på den sikre siden.

Har ikke målt ammoniakk, nei - så det skal jeg gjøre. Tenker at hvis ammoniakk verdiene var høye så hadde det berørt samtlige fisk i karet og ikke bare ciklidene?

Takk for tilbakemelding.
Jeg heller på å få PH`en litt lenger ned. Desverre så er sommerfuglciklider fra øst europa/asia oppdrett svake individer etter min mening/erfaring. Og er dermed lettere utsatt for diverse sykdommer. Jo surere vannet er jo mindre er det av bakterier etc, dermed vil de bli utsatt for mindre bugs. Jeg har faktisk gitt dem opp til jeg får tak i VF individer. Slet med akkurat det samme du nevner for noen år tilbake, og hos meg begynte de å sture, ikke tok til seg mat, hjemte seg unna og så fant jeg dem med buken opp etter noen dager. Ingen andre fisk som hadde problemer, så jeg heller mot svakt imunsystem.

Jeg ville prøvd med en Ph på mellom 5-6, under den forutsetning at resten av individene i karet tåler dette. Eneste jeg ser på lista de som ikke bør ha så lav PH er platyene, resten skulle klare vesentlig lavere Ph uten problemer.

Når det kommer til amoniakk så er vel ikke den tilstede under Ph7, men går over til ammonium om ikke mine basis kjemi kunnskaper er helt på vidda.
Inaktiv bruker
Startet du filteret for 6 mndr siden? eller har du akkurat satt akvariet i gang?
Noen fisker er mer sensitive enn andre, men berørt hadde de nok blitt ja.
Inaktiv bruker
Senker du ph så kan det være en annen fisk som dør. Få en oversikt over fiskene du har. en nøyaktig en, så finner du ut hvordan PH og GH de forskjellige fiskene må ha for å leve.
Sjekket med fiskene jeg har i karet og de fleste kan leve med en pH på ca 6, så jeg skal prøve å senke den til det.

Hva filteret angår, så ble det kjøpt inn for et halvt år siden, men karet har vært aktivt i to og et halvt - tre år. Tidligere filter hadde filtrert seg i hjel.

Har derimot ikke sjekket med gH, kun pH
Er ikke noe behov for å sjekke GH når du skal ned mot PH 6.

Vannet vil da uansett være "bløtt" om man ikke tilsetter kalkholdige produkter eller har ting i vannet som avgir kalk.
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap