Skal rense eheim 2224, men er redd for å ikke få det i gang igjen.

mona o
Når jeg skal rense og derfor må stanse et av mine Eheim 2224, starter jeg aller først med å stenge venstre spak og så høyre spak (på lokket/toppen av filteret) for vanngjennomstrømning. Da står slangene fulle av vann, men slangen er stengt. Så drar jeg ut stikk-kontakten. Deretter kobler jeg bort slangemonteringsdelen på toppen av filteret, og da henger slangene der og dingler, fremdeles sittende fast på den, og tette. NB! Husk å dra ut stikk-kontakten FØR du åpner filteret, selv om slangene er stengt...! Ellers får du en sprut møkkavann i fleisen... Deretter løfter ut etter jeg filtertønna og gjør det jeg skal med rens osv. Når filteret er klart til å startes igjen, setter jeg filtertønnen på et sammenbrettet håndkle. Så fyller jeg det opp til randen med akvarievann, og presser lokket på. Da vil det overflødige vannet naturligvis renne ut på sidene og nedover på filteret, derfor håndkleet ;) Tørker det kjapt rent utenpå med håndkle, så setter jeg det på plass, og knepper på og låser på plass slangemonteringsdelen. Så setter i stikk-kontakten igjen, og åpner opp spakene (høyre først, så venstre) på toppen av filteret. Da starter det å gå igjen med en gang uten problemer. Spytter ut noen få luftbobler, men det er alt :) Ingen startproblemer når filteret er fyllt så fullt med vann når lokket stenges, og slangene henger med vann i spenn.


Fant dette veldig gode svaret i en annen tråd. Saken er at nå renner det dårlig ut av utblåset, og jeg er litt bekymret, for jeg må nok åpne opp hele greien og ta en rens.

Problemet er jo bare at da jeg skulle montere sammen dette filteret for noen mnd siden, så rant det vann i strie strømmer ut av hjørnene. Og det var vanskelig å få stoppet lekasjen og få startet det. Nå har det gått uten problemer. Men det er jo klart at jeg er redd for å utløse en lekasje igjen, så jeg har latt det dure og gå uten å røre det.

Men nå må jeg. ...

Har noen noe å legge til, annet enn det som jeg har sitert? Ellers kommer jeg bare til å følge den oppskriften, og håpe på at jeg slipper lekasjer.
Hei.Kanskje du kunne ordna deg med nye pakninger til filteret først så kan du bytte de når du tar rens.Høres ut som pakningen på topplokket er ødelagt eller at den ble liggende i ulage ved forrige sammenmontering.Lykke til.
heisann
har samme problemet med min pumpe,men løste de problemet med å legge litt papirbiter under klemmene slik dei biter litt beire

mvh
torbjørn
18.02.12 eheim 2224-video
Denne videoen hjalp meg godt på vei. Men som det ble sagt - sjekk også at pakningene ikke ligger skjevt el.l.

<embed src="http://www.youtube.com/v/QqPGjcMFd8U?version=3&;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Fikk renset filteret, det var mye guff nedi der. Fikk også koblet det sammen

Men det ble desverre ikke noen bedre sirkulasjon. Vannet sildret like dårlig. Koblet av og på flere ganger. Vippet på bøtten. Av og på med strømmen. Løftet opp og ned på slangene ..... men vannet renner veldig sakte ut, difusoren lager ikke noe luftbobler lenger.

Har gjort riktig. Propellen svirrer rundt. Men vannet sildrer.

Var ikke gøy å reise bort i dag, er så redd det skal stopp opp mens jeg er borte.
Ikke det at jeg har peiling, men er slangene åpne? De har ikke grodd igjen? Ser at det har kommet en del i slangene her allerede etter få uker
Hm, du er inne på noe der, men det tok bare noen få dager fra normal sprut til sildring
Noe som har satt seg i slangen?
ta ut og sjekk rotoren,er det mye skit på denne kan det hende at denne ikke får unytta magnetismen fullt ut som gjør at den går saktere,gjør også rent ned i hullet den sitter i og,kan være belegg på de veggene også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap