Er varmekolbe nødvendig?

Jeg har et kar på 17 liter med reker og klovnekilli, og leste nylig at reker ikke trenger varmekolbe. Ser at klovnekilliene kan trives i temp ned til 23 grader. Nå har jeg varmekolbe innstilt på 26 grader. Vil rekene trives bedre om jeg tar ut varmekolben, eller evt skrur den ned? Og hva med klovnekilliene, vil de dø om jeg tar ut varmekolben og temperaturen synker til under 23 grader?
Har ikke erfaring med killi, så det kan jeg ikke svare på. Om du trenger varmekolbe, kommer jo an på hvor varmt du har det, og hvor kaldt vannet blir uten.
Karet står i stuen hvor det er normal romtemperatur, kanskje litt varmere Siden det bare er 17 liter tenker jeg at det ikke vil bli så veldig kaldt i vannet... kanskje jeg kan gjøre et eksperiment og ta ut varmekolben og sjekke termometeret!
det går jo an å prøve.
Jeg ville nok hatt den i for sikkerhets skyld. Min erfaring er at tempen synker drastisk ned mot 20 grader på natten og øker igjen om dagen. Det er ikke like heldig for fisken med for store svingninger i tempen
Ja, du sier noe der... lyset varmer jo om dagen, men er alltid slått av om natten. Hm..
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap