Nybegynner og salmiakk

Hællæ!
Startet opp en 140L bb tank med 5 pumper på 2400 l/t til sammen.
Skal kjøre dette inn med salmiakk, kl 09.00 målte ph 7,2 no2 0,0 temp 26,6
tilsatte 4 ml salmiakk, målte kl 11.00 ph 7,6 no2 0,1 temp 27,00.
(Får ikke nh4 test for til uken) da lurer jeg på , skulle det ikke ha større utslag på testene, har jeg startet med for lite salmiakk, er i tvil pga det er så mange pumper i drift.

Ny måling kl16.00 ph 7,6 no2 0,0 temp 28,8c. Hmmmm...mere salmiakk tro? noen forslag?
Det du kan måle utslag på etter så kort tid, er nettopp ammoniakk. pH er øket fra 7,2 til 7,6 og det skyldes ammoniakk som er basisk. NO2 vil du normalt ikke kunne se noe til før det er gått minst en uke og toppen vil først være der etter et par uker.
Takk for svar. Da venter jeg på nh4 test til uken.
Da var nh4 testen i hus, nh4. 5+/ ph.7,4/ no2.0,0/ no3.0,0/ temp 28,3c tilsetter ikke mere salmi før nh4 synker...eller?
Nei, sjekk igjen i kveld. Hvis samme verdi, se i morgen.
Foretok ny måling kl 21.00 nh4.5+ ny måling i morgen!
Ny måling i dag kl 11.00 nh4.5 no2.0,1 ph.7,1 temp.29,6 nå begynner det å lee seg her.
ny måling i kveld så får vi se hvilke tiltak som må gjøres.
Rotenon
Ny måling i dag kl 11.00 nh4.5 no2.0,1 ph.7,1 temp.29,6 nå begynner det å lee seg her. ny måling i kveld så får vi se hvilke tiltak som må gjøres.


Det var vel en ønske tenkning det at det begynte å lee på seg,
kl13.00 nh4.5+ ph.7,5 no2.0,0 temp.28,5c det er 8 dager siden jeg startet,får bare vente å se!
Det er 10 dager siden jeg startet med salmiakk, i dag skjer det noe i karet,
nh4.3 no2.5mg/l ph.7,5 temp.28,4 ny måling i kveld, dette blir spennende!
Nye målinger idag kl 12.00 ph.7,2 nh4.0,6 no2.5 temp.28,4 tilsatt 2ml salmiakk.

Ny måling kl 19.00 ph.7,2 nh4.1 tilsatte 2ml salmiakk temp 28,4c. Det beveger seg pent og rolig, spennende!
Ser ut til at du holder "skjemaet" og at utviklingen er ganske så normal. Godt jobbet.
Dagens måling nh4.0,1 ph.7,1 temp.28,7 det ser ut til at filterbakteriene spiser opp 4ml salmiakk på 14t øker dosen til 5ml salmiakk, ph ser grei ut så den gjør jeg ikke noe med. Skal på kurs i helgen, så jeg har instruert samboer i litt kjemi, hmmm...!
Tilbake etter helgens kurs,dagens målinger, nh4.0,05 ph6,5 no2.7+ temp 28,7
tilsatt 5ml salmi og 1 1/2 ss natron så får jeg måle ph senere i kveld og se.
Rotenon
Tilbake etter helgens kurs,dagens målinger, nh4.0,05 ph6,5 no2.7+ temp 28,7 t ilsatt 5ml salmi og 1 1/2 ss natron så får jeg måle ph senere i kveld og se.


Ny målingkl18.50 nh4.5+ ph7,5 da var vi i gang igjen!
Dagen målinger nh4.0,05 ph.7,3 no2.7 temp.28,4c tilsatt 7ml salmiakk. Det ser ut som bakteriene spiser opp 5ml salmi på under ett døgn, øker dosen til 7ml salmi, resten ser greit ut (tror jeg) ny måling senere i kveld!
Målte i dag nh4.0,05 ph.7,4 no2.7+ temp.28,4
tilsatt 9ml salmi bakteriene tar unna mye salmi nå så jeg prøver å øke dosen, håper jeg gjør dette riktig, vil gjerne ha innspill ifra andre her inne!
Jeg vet ikke hvordan svært høye konsentrasjoner nitritt påvirker de bakteriene som skal bryte den ned, ei heller om NO 7 er så høyt at det kan påvirke prosessen.
For sikkerhets skyld ville jeg fortsatt testingen nøye. Om det skulle se ut som prosessen stopper, ville jeg ikke øket dosen med Salmi ytterligere, slik at de bakteriene som oksiderer nitritt kan henge med.

Jeg ville også starter med testing for NO3, nitrat, ettersom det er en indikator på hva som skjer med nedbryting av NO2. Om du får økende konsntrasjon av NO3, jobber også de bakteriene som bryter ned NO2 i stigende tempo.

Synes dette ser lovende ut og at du er i ferd med å bygge opp en solid bakteriestamme.
[QUOTE=530]Jeg vet ikke hvordan svært høye konsentrasjoner nitritt påvirker de bakteriene som skal bryte den ned, ei heller om NO 7 er så høyt at det kan påvirke prosessen.
For sikkerhets skyld ville jeg fortsatt testingen nøye. Om det skulle se ut som prosessen stopper, ville jeg ikke øket dosen med Salmi ytterligere, slik at de bakteriene som oksiderer nitritt kan henge med.

Jeg ville også starter med testing for NO3, nitrat, ettersom det er en indikator på hva som skjer med nedbryting av NO2. Om du får økende konsntrasjon av NO3, jobber også de bakteriene som bryter ned NO2 i stigende tempo.

Synes dette ser lovende ut og at du er i ferd med å bygge opp en solid bakteriestamme.[/QUOTE

Takk for svar! Da har jeg målt no3.10mg/l foretar en ny måling i kveld å ser om den er stigende.
Dagens måling nh4.0,05 ph.7,4 no2.7 no3.10mg/l temp 28,4
Vet ikke helt hva jeg kan forvente å ha i no3 men den er ikke høyere enn den var i går,
tilsetter5ml salmi bare for å holde prosessen i gang og venter til no3 stiger.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap