Retting av feiloppdrett

Hei,

jeg er ikke så ny når det gjelder akvarie, men er ny når det gjelder seriøs oppdrett av fisker. Jeg bare elsker babyfisker, og har forstått hvordan jeg skal gjøre det sånn sett. Men, jeg kjøpte gule molly (en gutt og tre jenter), og visste ikke at de ville formere seg så bra.

Men det jeg ikke tenkte på var at det kan bli mye incest og jeg har endt opp med et akvarie fullt av handikappede fisker. (Bare gule mollyene). De har minsket veldig pga sykdom som følger slike hendelser, men jeg ser at de fortsetter å yngle videre.

Jeg har et sett med molly babyer i min barnehageakvarie, men er redd dem også er ikke helt friske.. Har noen et forslag på hvordan jeg ordner opp i dette uten å ta livet av dem.

Jeg har pønsket ut en plan men vet ikke om det er den letteste måten å gjøre det på. Da må jeg kjøpe to nye akvarie, ha jente mollyene i den ene og gutte mollyer i den andre til de da dør ut, og da kan jeg starte på nytt med de friske mollyene. Dette kan bli dyrt...
Og hvordan unngår jeg at det samme skjer med røde sverd molly, svarte molly og mallene... ??? Jeg har akkurat plukket ut en haug med svarte molly fra voksen akvarie (240 liter) og plassert dem i barnehagen (54 liter)... Håper på svar snart...

Jeg kan ta bilder hvis du vil se de gule mollyene....
Det finnes ikke medisiner mot innavl.
Inaktiv bruker
Kjøp ny hann, og selg unne før de formerer seg.
Og hva er sverd molly? Er ikke sverd drager du tenker på?
Dessverre er det alt for mange som bagatelliserer innavl i fiskeverden, og forkrøplede fisker med dårlig helse er ofte resultatet.

Syns det er kjempebra at du tar fatt i dette og planlegger hvordan det kan løses :o)

Først og fremt, når du kjøper ny fisk, bruk tid på å finne fisk som ser sunne og friske ut. Om du kjøper i butikk, unngå å kjøpe fra kar der det ligger døde fisk, eller om flere av fiskene ikke ser friske og fine ut.

Kjøp hunner og hanner fra forskjellige steder, og gjerne fra private i stedet for butikk.

Kjøp inn nye hanner med gjevne mellomrom, og selg hanner som du har hatt en stund. Finn gjerne noen som har samme fisker som du, og avtal å bytte fisk, så får dere begge nytt blod inn i stammene deres.
Ja, jeg mente sverd drager, er litt dårlig med navn.. sorry :P
StineMari aka cara79
Dessverre er det alt for mange som bagatelliserer innavl i fiskeverden, og forkrøplede fisker med dårlig helse er ofte resultatet. Syns det er kjempebra at du tar fatt i dette og planlegger hvordan det kan løses :o) Først og fremt, når du kjøper ny fisk, bruk tid på å finne fisk som ser sunne og friske ut. Om du kjøper i butikk, unngå å kjøpe fra kar der det ligger døde fisk, eller om flere av fiskene ikke ser friske og fine ut. Kjøp hunner og hanner fra forskjellige steder, og gjerne fra private i stedet for butikk. Kjøp inn nye hanner med gjevne mellomrom, og selg hanner som du har hatt en stund. Finn gjerne noen som har samme fisker som du, og avtal å bytte fisk, så får dere begge nytt blod inn i stammene deres.


Tusen takk for svaret, og hjelpen. Jeg kjenner ingen som har akvarie, spesielt ikke med samme fisk som meg. Kanskje jeg blir kjent med noen i nærheten via akvaforum?? Håper det.

Jeg liker ikke se på syke fisker. Spesielt når det er vanskelig for meg å gjøre noe med det. Finnes ikke akkurat en fiskelege jeg kan dra til

Jeg pleier å være pirkete på å kjøpe friske fisker, men jeg ser aldri på om det er døde fisker der, eller om noen ser syke ut. Jeg kjøper alltid fra butikk. Trodde ikke jeg kunne stole på noen privat, men det er kanskje ikke slik...

Men jeg må nesten si at det er hannene jeg forelsker meg i, så dumt at det er dem som burde gis bort...
Men hvis det er det som hjelper mot innavl, så... da får jeg vel gjøre det da. Vet ennå ikke hvor mange hanner jeg har i barnehageakvarie mitt, men ser det nok etterhvert
Men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med de syke jeg har nå.. De reproduserer seg jo. Jeg er så stressa pga det. Men jeg skal følge rådet ditt (tuuuusen takk) og passe på så ikke det samme skjer med sverd dragene og de sorte mollyene. Gjelder det samme med maller å kanskje?

Igjen, tusen takk for hjelpen!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap