Ancistrus unger dør ?

Hei. Jeg HAR prøvet å lese litt først. Men dett er jo nesten uoverkommeligt.
Har et kuld ancistrus-unger. Ca. 14 dage gl. Der dør noen hver dag ? Kan dett vere vannskiftet ? De vokser og spiser, alt ser greit utt. Men allikevel, 1-2 døde hver dag.Har lest fra Mona O.at de ikke tåler koldt vann. Så jeg bruker vann fra springen, men ca. samme temp. som i akvariett.
Mvh. Roland Dreinø
Dette er yngel som kan være svært sårbare for endringer. En av grunnene kan være stoffer som er i det varme vannet du har hjemme. Dette kommer tross alt fra varmtvannstanken din, og dersom den er gammel så er det mulig det er stoffer der som yngelen er veldig sensitiv mot. Er ikke alltid like lurt å bruke varmt vann fra springen. Det du heller bør gjøre er å ta kaldt vann i en bøtte, og la den stå i romtemperatur i 1 døgns tid, eller ihvertfall over natten.
Inaktiv bruker
Eller du kan koke Kaldtvann og blande til rett temp i ei bøtte. (Pass på at det ikke er såperester, matrester og annet i kasserollen som kan ødelegge vannkvaliteten.)
Jeg dretter yngel på L213, L260, L270, L134, Ancistrus claro, levendefødere, killi og grenmaller. Alle får vannbytter med kuldslått vann direkte fra krana. Jeg opplever aldri dødsfall i forbindelse med vannbyttene.

Store vannbytter med iskaldt vann vil selvsagt gi brå endringer i temperatur, og vil få dem til å stryke med i hopetall. Men det at det dør noen yngel hver dag kan ikke skyldes vannbytter, mener jeg.

Dette var snodig. Har selv 3 kar med ancistrus, hvorav et for yngel. På dette yngel kar er det dropp i temp på 2 grader ved vannbytte uten at jeg har mistet noen av den grunn. Det samme i foreldrekaret. Det siste karet jeg har med ancistrus må jeg mellomlagrevannet, så der er det omtrent ikke temp.forandring, men heller ingen yngel.
Må si meg enig med Janne at frafall hver dag nesten må skyldes noe annet, forutsatt at det ikke er store temp. forskjeller ved vannbytte.
Vannverdier sånn generelt tar jeg som en selvfølge du har sjekket...
enig med Janne, men er ny med dette. hadde selv min første lek på ancistrusene mine i går, som endte med egg.

kansje for mye nitrat i vannet?
Lurer på, om jeg har funnet fejlen ?
Har en Fluval 3, til å drive, bak min hmf filtermåtte. Den var nesten gået heilt i stå. Rensede den, motoren, og nu går den som bare det.
Kan dett vere så enkeltt ?
Får se de neste dage.
Prøvede dett me en bøtte på gulvet ? Men dett er ikke pent me en bøtte i stuen, og vannet, som sto på gulvet, ble og litt koldere, så jeg måtte uansett, spe på me litt varmt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap