Litt hjelp for guppy hotell

Jeg har et Guppy hotell på 45l av typen Orca. Dette har 3 kammer bak. Dette synes jeg fungerte såpass dårlig, at jeg kjøpte en Eheim Biopower istedet. Men det jeg har sett er at temperaturen i akvariet ikke er helt stabilt. Den går iløpet av dagen fra 24.5 og opp i 25.5 grader alt ettersom om lyset er på eller ikke. Dette til tross for at jeg faktisk har koblet ut varmekolben. Jeg har ikke koblet ut pumpen som er innebygd i akvariet, da jeg tror det er greit med sirkulasjon av det vannet som er bak kammeret. Ellers blir det bare liggende der uten mye sirkulasjon.

Spørsmålet mitt er egentlig om det gjør noe om jeg kobler ut pumpen som er innebygd i akvariet og bare bruker Eheim Biopower. Den er innkjørt. Tenker da spesielt på dette vannet som ligger bak i kammeret.

Ved å gjøre det så håper jeg å få litt mer kontroll på varmen i akvariet, da jeg antar at det kommer endel varme fra den innebygde pumpen. Ett sted må jo varmen komme fra. Jeg vet at lyset i akvariet avgir varme, men det er ikke hovedårsaken.

Det er ikke noe stort problem nå på vinteren, men jeg tenker mer på hvordan det blir på sommeren når temperaturen stiger. Da frykter jeg at jeg ikke klarer å holde temperaturen i akvariet nede.

Noen tips?
Det er nok lyset som er årsaken til temperatursvingningene, det er helt normalt. Og for fiskene sin del, så gjør det ingenting med et par graders forskjell i løpet av døgnet.
Enig i at lyset som er årsaken til temperatursvingningene, men det er ikke helt det jeg er ute etter. Mulig jeg skrev det litt klønete.
Men jeg er ute etter hva som gjør at akvariet har en temperatur på nesten 25 grader selv om varmekolben og lyset er av. Temperaturen går faktisk opp fra 23 grader rett etter vannbytte til 25 grader, selv om jeg ikke bruker noe varmekolbe og lyset er av. Jeg antar at motoren i innebygde pumpen er grunnen og egentlig det jeg ønsker å få sjekket ut. Men tør ikke å koble den ut før jeg vet om det byr på problemer å ha vann i kammeret bak som nok blir veldig stillesittende og uten sirkulasjon.
Ok.

Og, ja stillestående vann kan by på problemer. Du kan nok stoppe for å sjekke, men da bør du ta ut alt filtermateriale og skylle det grundig før du setter det tilbake igjen. Om du bare stopper pumpa, og lar den være av til bakteriene i filteret dør, så alt pumpes inn i akvariet om du setter på pumpa igjen.

Kan du bruke den andre pumpa til å lage sirkulasjon bak?
Nei, kan dessverre ikke sette pumpen slik at den lager sirkulasjon bak. Det er en vegg som går opp, med bare noen få små luker og det gir nok ikke noe sirkulasjon bak.

Jeg skjønner det du sier om at bakteriene i filteret vil dø, men det jeg hadde tenkt til var faktisk å ta bort hele filteret og pumpen bak. Dvs at det ikke kommer til å være noe annet enn vann der. Er det da noe problem med det stillestående vannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap