Angående planter

Jeg tror jeg må bruke MYE penger på planter....

Det ser ut som om plantene jeg kjøper (hvasomhelst egentlig utenom anubias plantene) har det godt i noen dager, så begynner de å svinne henn. De bli gjennomsiktige, brune og blaute. De går nesten i oppløsning..

Nå har jeg kjøpt noen nye stengelplanter (husker ikke navnet)
De har det forholdsvis bra. Vokser fort, men 1/3 delen av planten som er nærmest bunnen begynner å bli gul. Og dette er egentlig noe som ahr gått igjen på alt jeg har kjøpt... De gulner først og så blir de så bløte og gjennomsiktige at de bare..frosvinner..


Fiskene trives jo i vannet så hvorfor skal ikke plantene trives? Jeg vet at de krever ulik grad av Ph o.l, men jeg trodde dette bare gjaldt ved ekstreme endringer..


Jeg skifter vann når meg må, holder tritt med vannverdiene (har ikke de i hode nå) og fiskene trives... men ikke faen om jeg får til plantene...


Har jeg blå fingre istede for grønne? eller er det bare å gå over til plastikk (blæh)??
Mange planter krever plantenæring. Noen planter tar opp næring fra røttene, mens andre tar opp næring fra vannet. JBL lager næringskuler som man dytter ned i sanden ved planterøttene. Disse fungerer veldig bra synes jeg. En del planter krever også CO2 for å vokse skikkelig. Lys er også viktig. Hvor gamle er lysrørene, og hva slags lys er det?
Nå måtte jeg nettopp kjøpe nytt rør.. Brilliant daylight 15w fra zoobutikken her. Hadde valget mellom noen som het colour plant og brilliant daylight... valget falt på det siste..

Har også noe som heter Happyplant, i flytende form som skal få plantene til å trives. Kjøpt på zoobutikken det også så det er ment til akvarium.

Får se litt nå fremover. Plantet de stengelplantene jeg har med litt større mellomrom slik at det skal komme mer lys helt ned til bunnen av planten også. Så får man se hvordan det går
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap