Guppy (side 2)

Tintin69
Platy, , Coridoras, Neontetra, Zebrafisk dette er fisker som fint går sammen med Guppy, Disse fiskene er heller ikke noen ekstreme jegere på Yngel, så lenge du har godt med flyteplanter, eller javamose, Hornblad er og noe som beskytter yngelen. Platy føder levendefødende akkurat som Guppy. Hva du enn skaffer hold deg unna Black Molly, da dette er en fisk som ofte fører med seg mye sykdom. Vill du ha Molly få deg en annen type. Ancistrus er en fantastisk fisk, jo mindre jo bedre algespiser. Dette er en type jeg selv avler, så den går jeg virkelig god for.. Håper dette er till litt hjelp. Det finnes jo mange andre fisker du og kan ha, men med tanke på akvariet størrelse så er dette fisker som ikke blir for store..


Vet ikke om du har kjøpt noe fisk enda, men ser at du fikk forslag om bl.a Corydoras. Dette er en artig liten fisk som holder seg på bunnen hele tiden. Den passer veldig bra sammen med Guppy og Platy. Men, jeg ser at du har grus i bunnen, og det kan du ikke ha dersom du kjøper Corydoras. Den MÅ ha sand. Mitt forslag er egentlig å skifte fra grus til sand, men det er ett lite prosjekt da du må tømme hele akvariet. All fisk trives med sand, men ikke all fisk trives med grus.
Inaktiv bruker
Den skal også ha helt annen vannverdi enn platy og guppy.
Har planer om å skifte til sand samtidig som jeg skal kjøpe inn malle. ser mye finere ut også )
Cathrine -Guppy
Koselig å se noen leser:)) sånn jeg har forstått det skal ikke de bo sammen. Guppyn blir jaget og stressa av dem. kan da abortere også. så hvis du fjerner sinnataggen. så vips så har du yngel ;) hehe


Har tenkt at det hadde vært bedre, men scalarene jeg har er faktisk ikke så "sinna". Om de stresser noen så er det hverandre :p Men ja, det optimale hadde vært å bare hatt guppy =) Kan jo være det har vært yngel, men at de raskt har blitt spist.
Inaktiv bruker
Andreas Larsen
[QUOTE=Cathrine -Guppy]Koselig å se noen leser:)) sånn jeg har forstått det skal ikke de bo sammen. Guppyn blir jaget og stressa av dem. kan da abortere også. så hvis du fjerner sinnataggen. så vips så har du yngel ;) hehe


Har tenkt at det hadde vært bedre, men scalarene jeg har er faktisk ikke så "sinna". Om de stresser noen så er det hverandre :p Men ja, det optimale hadde vært å bare hatt guppy =) Kan jo være det har vært yngel, men at de raskt har blitt spist.
Man scalarer trenger mye mer enn 70L
Ja, de blir nok solgt når de blir litt større. Veldig små enda.
Morsomt å lese. Vi er selv helt i oppstarten, og i samme situasjon som deg med guppy. Startet med guppy og platy. Fra butikken kjøpte vi en gravid guppy, som faktisk fødte samme kveld som hun kom i hus. Plukka 8-10 yngel som nå lever fint i et fødenett. Har fôret med eggeplomme/vann og finknust flakfôr, 3 små porsjoner pr dag. Det fine er at nettet er såpass finmasket at eggesølet ikke ser ut til å gå gjennom og ut i resten av karet, men vi satser nok på hyppige vannbytter uansett.

I går kjøpte vi et par Ancistrus som ser ut til å trives bra. Farter rundt i karet og gnager på det meste (De havner også på varmekolben av og til, litt bekymra for det! Kolben er stort sett aldri påslått, men kan disse brenne seg på den?)

Nå skal vi la guppy-yngelen vokse opp og håper på at det blir litt platylek i nærmeste fremtid Må vel også lage noen huler som ancistrusene kan leke seg i. Etter hvert håper vi å finne en liten stimfisk som passer i forhold til vannverdier, men da begynner det vel å bli nok i 63L-karet. Yngelen gir vi nok bort etter hvert som de vokser seg store nok. Smart det du sier om å bytte ut litt individer i ny og ne, så man slipper så mye innavl.
oii. nå var det en stund siden jeg var her:O
arti at folk kommer med innlegg

har kjøpt meg 2 Ancistrus siden sist, uvisst alder på dem, men vil tippe 6mnd, fortsatt små. Nå MÅ jeg bytte ut grusen , selvom dem ser ut til å stortrives. svømmer rundt på bunn og skifer hula, pluss stein "hula" jeg er mekka meg falt virkelig i smak. Akvariumet ser helt fantastisk ut om dagen!! de gjør en strålende jobb oppi der !

Det triste er at den ene guppy'n har fått hvit prikk.. jeg har starta behnadling på hele hurven. det er den samme fisken som startet helvette sist. må si denna guppyn er jaggu en fisk som blir fort syke.


jeg fikk for første gang se en villguppy sist jeg var i zoobutikken, DE er virkelig ikke like de som har blitt avlet fram.....
Hva kostet den du så i butikken da?
så desverre ikke på prisen. men de var jempe kule... mye mindre enn vanlig guppy, og spiss hale, drit arti
Ny innreda og nye beboere :))
siden sist har mange av guppyene blitt gamle og dødd. men hell i uhell så ynglet dem masse før de ble borte, så tomt er det ikke her )

har også gått fra grus til sand, gikk kjempe bra! og ser veldig bra ut.

-har også skaffet meg 2 gullgurami for å få noen størr og mer "synlige fisk". kjempe fornøyd rolige og flotte vesener.

Har også skaffet svigermor et akvarium på 55L der jeg har fått putten noe av guppy yngelen min .

har også fått noen snegler usikker på navnet på dissa. de gjemmer seg konstant i sanda så skjelden man får øye på dem men
Parring på gang???? med trichogaster trichopterus (gurimi)
jeg trur kanskje jeg bare vil at detta skal skje litt for mye . MEN det så ut som en parring som skjedde da jeg skrudde på lyset i dag . Har aldri sett det før så blar febrislsk på akvaforum og youtube..

De gikk i ring rundt hverandre og så "bet" hannen, hua også snurpa de seg sammen , holdt på ei stund. men så poff ferdig. er detta et tegn på at noe kanskje er på gang ?
Forsøk på egglegging kan det nok være, men guramier "parrer" ikke i den forstand. Har hannen laget skumrede?

Ved lek ruller hannen seg rundt hunnen, for å liksom "presse" ut eggene. Du vil se disse som hvite prikker som daler nedover under dem. Hannen vil så slippe hunnen, fange eggene i munnen, og spytte dem opp i skummet. Hunnen vil da gjerne "leke død" en liten stund, får hun endten stikker av, eller blir omfavnet igjen...
det er sånn jeg har forstått at dem gjør det også. har lest litt på det nå.
det kan se ut som dem har noe på gang liksom. for dem har ikke holdt på sånn før. Jeg har ikke gjort noen ting for at dem skal leke heller. men hadde vært gøy ! da trives dem hvertfall.
Takk for svar!
Bilder av guremi
her er de nye beboerne eller de har vært her 1mnd ca
Gravid guppy :)hvordan gjør dere ting da guppyen deres er gravid og føder ? :)
nå har jeg igjen en gravid guppy det blir vel kanskje det 10 kullet jeg får kjempe arti! veit dem er lette å avle på men synes det er ekstra arti da det er så mange som overlever og vokser opp. spesielt er det å følge dem igjennom oppveksten :P

HVORDAN GJØR DERE TING DA GUPPYEN DERES ER GRAVID OG FØDER ?
Gravid kardinal tetra ????
jeg har en feit tetra, men leser hvor vanskelig de er å få til å bli gravide... noen tips om hvordan jeg kan skille en gravid og en feit tera ? høres sikkert veldig dumt ut men :P legger ut bilde senere
Blir tetra gravide??? Legger ikke dem egg da??
Tetra legger definitivt egg...
veit dem legger egg. bare sa ting på en dum måte. det er flere stykker som har masse egg i seg. synes godt da man får sett nært. hva betyr dette? står lite om dette her på forumet.kan noen hjelpe meg? går de alltid med egg? er de ubefrukta eller hvordan fungerer detta. kan ingenting jeg:p
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap