Guppy (side 3)

Du spurte hva jeg gjorde når jeg hadde gravide guppyer, så her er mitt svar !
Jeg har dem da i et 73'lites akvarie, men jeg har et 43 liters akvarie under det igjen , (reol)
Det jeg gjør, er at jeg flytter guppy'en ned i 43 litern, inn i en netting, så lar jeg den føde, og yngelen faller rett ned i 43 litern ! Det at de blir stresset er vell sant, men det tar no en halvtime så er de fine, så jeg syntest det blir dumt å fortelle folk at dette ikke er bra !
ja akkurat folk får gjøre det som fungerer for dem jeg har aldri prøvd å ha mor i fødekar da hu føder. jeg fisker heller etter yngel etterpå.
Vel, av hensyn til mor så bør en droppe fødekar. Stress ved fødsel er uansett ikke bra. Tett jungel av planter, og det vokser opp mer enn nok barn...

En stresset mor kan holde igjen fødselen, slik at både mor og barn dør.
Jeg har aldri hatt noe problemer med mor i fødekar... Men så er jo egentlig fødekaret mitt stort :P Men forsat, hadde lite før... Aldri har moren dødd !
trur det med fødekar har mye å si om du har andre fisk rundt fødekaret på uttsiden som stresser mor som er der, eller om de holde seg unna, trur også sirkulasjonen, størrelse, og hvordan du flytter mor kan spille inn... så dette her er nok en evig diskusjon om hva som er rett og galt.

noe funker for enkelte, andre har andre metoder som fungerer.

jeg personlig bruker ikke fødekar til mor, men bare har yngelen dit ettersom jeg oppdager dem. dette har fungert Bra for meg...

har sikkert hatt ca 50 yngel som har vokst opp på denne måten og blitt frittsvømmende
Personlig syns jeg det er hva som er best for fisken som avgjør om noe er "riktig", ikke om hva som "funker" best for den enkelte akvarist. Det er best for mor å få være mest mulig i fred, og gjemme seg vekk i tett vegetasjon. Fang heller inn yngelen, og putt dem i fødekasse, om du er redd for mange blir spist...
klart det er det beste for fisken som er viktig. du kommer med ditt synspunkt og vi vårt ikke ute etter diskusjon, bare hva folk gjør . og kanskje noen kommer opp med en lurere ide, enns ånn jeg hqr gjort ting.
Guppy vs endlers
hva er den største forskjellen på disse to ? hvorfor det ene framfor det andre?

NOEN SOM HAR NO INNSPILL ?
har lyst å bytte ut de vanlige guppyene mine mot endles. hva tror dere ?
Største forskjellen er utseendet! De kan stelles på samme måte.
sånn jeg har forstått det også takk
Ja Sissimor, det er jo som er viktigst... Men jeg har s stort kar med masse fisk, så ungene blir drept hele tiden... Å når jeg prøver å ha oppdrett på det... Å få noe penger tilbake !
Yngelkar ble til slappeavkar :)
da har jeg fikset 20 liter'n , tatt yngelen oppi hvedkaret. skal nå bruke ynglekaret , til eldrebolig/ fødereir og la de "slitene" komme til hektene igjen

har ei gravid guppy dame, som virker veldig stressa sammen med alle di andre, så hun bor nå sammen med en gammel guppymann og ei gammel guppydame oppi der, så nå skal de tre få slappe av i et rolig vann men rolige samboere
trist nyhet, guremi dama mi døde i går :/ alderdom sikkert. hadde ingen annen naturlig forklaring :/ verdiene osv er bra...

så har kjøpt ei ny dame, ei yngre pen og virker som hannen er mer glad i henne enn den andre .

har også kjøpt ei sprekke ferdig guppy dame. for å få inn no nytt blod oppi karet her.

Her var det mye spennende lesing. Jeg har et guppy/platy kar og jeg må innrømme at jeg liker guppy bedre enn endlers! Har hatt endlers, men de ble for små. Disse går da i 128 liter og yngler og koser seg. Kom friskt blod inn i går da. Morro. Men jeg tar ikke ut yngel, lar de få vokse opp og mistet veldig lite på det så jeg fortsetter nok med det ja.

Skal bli morro å følge deg videre
koselig med nye lesere tusen takk!

ja, det er det jeg tenker også ang endles, synes de er litt for små, så har slått fra meg den tanken. fått sikkerlig sansen for Guremi så trur det blir fler av dem så for jeg får et større kar. det er nemlig neste prosjekt trur jeg og samboeren har blitt enige om å lage det inn i veggen kanskje et kar rundt 400liter
oi, 10 ganger så stort som nå, ja det er realt hopp Erfaringsmessig er det lettere med større kar ja. Mindre trøbbel og svinging. Sikkert derfor rekene mine går i 90 literen

Ble skikkelig inspirert av denne tråden. Så tusen takk!
det blir en del større men det er bare morro kan være at det blir mindre, det vil tiden og plassen vise
Uansett er det verdt det. Kjenner jeg er litt misunnelig. Men har jo fire greie kar her og en 10 liter som bare står til frustrasjon. Jo mindre kar jo verre med nitritt og sånt jo. er i alle fall min erfaring. Men når jeg tenker etter, det var nok vann trøbbel i krana her da det har vært sprekk og sand i vannet her i det momentet dette stod opp. Så kanskje jeg skulle starte opp igjen og se om det holder :P
Hei! Spennende å lese på tråden din!
I dag bestemte jeg meg for å satse på gupyy igjen. Hadde mange voksne individer som døde unna for unna, til slutt gadd jeg ikke mer. Fikk gitt bort/solgt sikker 100 guppyyngel, men hadde nå noen få eksemplarer i gjen. De har fått et kar for seg selv, i lage noen få ancistrusyngel.
Det er 7-8 guppyer oppi der, halvparten endlers. For å få en levedyktig stamme lar jeg dem gå ilag.
Min erfaring med yngel er at deer raske svømmere umiddelbart etter fødselen. Til og begynne med brukte jeg kun fødekasse, men etterhvert fikk de bare føde i det største karet, 232L. Kunne ikke se noe synlig frafall.
Blir spennende å følge deg videre.
har ønsket meg innbygd kar lenge, og nå endelig ser det ut som om det vil skje jeg har et kar på 30 liter som jeg nesten ikke tørr å ha fisk i pga det du sier om at vannverdiene bare blir tull!

hadde jeg vært deg ville jeg startet opp på nytt kanskje det ikke er mer som skal til enn det



hei så koselig! fødekar har jeg aldri prøvd heller jeg, har trua på at dem skal klare seg på egenhånd. ingen som forflytter yngelen ute i naturen ;P så da ble det sånn noen ganger så tar jeg yngelen i et fødenett etter de er født, bare for å være sikker på at de vokser opp
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap