Piraya spiser ikke

hei har en stim på 5 rødbuk piraya og har hatt dem i 2 uker og 4 dager og dem vill ikke spise, jeg har prøvd med det meste, reker, sei filet, fiskekaker, kjøttboller, kylling og brød. er ganske oppgit nå en av dem døde tilogmed, i går døde den vet ikke hvorfor men hann hadde fått bitt av seg underleppa har dekorert det ganke godt med en del planter og røtter med en del nedsatt lys. VELDIG takknemelig for svar
Inaktiv bruker
Hvor stort er akvariet og hva er vann verdiene?
Prøvd med frossen mygglarver eller oksehjerte?
et par spørsmål

jeg er ingen ekspert men har piraya.

hvor ofte forer du?
hvor store er de?
hvor stort akvarie?
nitrit?
Det er ikke helt uvanlig at de skader hverandre, spesielt når de er små (du skriver ikke hvor store dine er). Det virker som de mistrives av en eller annen årsak. Bytt 1/3 av vannet ditt hvis du ikke er sikker på at kvaliteten er god nok. Men dette kan godt skyldes temperatur også, hvor varmt er vannet? De bør i alle fall ikke ha under 25 grader, jeg pleide å ligge rundt 28 grader når jeg hadde diverse piraya.

Ser også at du har gitt dem mye rart. Ren fisk og reker er god mat for dem, men resten du ramser opp ville jeg ikke gitt mine (rent kyllingkjøtt er i og for seg greit en gang i mellom, men det blir mye søppel). De trenger ikke noe animalsk kjøtt i det hele tatt. Jeg foreslår at du finner et godt tørfôr, gjerne noen ciklide-pellets i passende størrelse. Jeg brukte Hikari Cichlid Gold, men rødbukporaya pleier ikke være så kresne. Så kan du heller gi dem noe annet snacks (reker, fisk etc en gang i mellom).
Hei
pirayaen gikk i 250 liter før jeg fikk dem, de er 20 cm jeg har et 325 l akvariet har og så prøvd med mygglarver... bytter vann ca 1 gang i uka ca 1 trendjedel av vannet
Er akvariet innkjørt?
ja akvariet er nkjørt i et par 3 månder, tempraturen ligger på 26 btw

noen råd?
Ole-fredrik Porsblad
ja akvariet er nkjørt i et par 3 månder, tempraturen ligger på 26 btw noen råd?


Nei da vet jeg ikke. Du har målt at det ikke er nitritt? Dersom du brått introduserer såpass mange store fisker, som attpåtil spiser for ti, så kan det hende systemet bruker en stund på å stabilisere seg igjen.
problemet er vel egentlig at de ikke spiser, men jeg har prøvd og fore nesten hver dag... han som hadde de før meg matet dem hver dag med reker... det spiser deihvertfal ikke hos meg
jeg forer mine 1-2 ganger i uken og da spiser de.
gir de reker eller kyllingfile stortsett litt biff eller kjøttdeg en gang i blant det virker som mine trives med det.
har prøvd og fore de hver dag for jeg syntes de fikk for lite mat men da spiste de ikke.
du kan jo prøve..
2-3 ggr per uke har fungert bra for meg også. Du kan prøve å droppe mat et par dager. Prøv også å gi dem mat en stund etter at lyset er slått av for kvelden. Virker de friske ellers?
jeg syns de virker relativt friske ellers de svømmer rundt om kring fram og tilbake imellom røtter og sånt skalprøve det med og mate etter leggetid :P
jeg foret mine med frosset oksehjerte,men de krever forholdsvis bra vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap