Eh.. jippi... hjelp... corydorasen har lagt egg.

Oppdaget plutselig under kveldsforingen og daglige vann bytte på mine corydoras aenus flere eggklaser rundt omkring i karet.
Har jo selvfølgelig håpet på at dette skulle skje, men med min typiske flaks, kom det jo akkurat nå som de sto på tur for å bytte kar. Har så langt klart og telle mellom 60-70 egg rundt omkring. Da har jeg ikke orket å kikke bak planter osv.
Men inntil videre får de nok fortsette og bo i karet de er i.

Men spørsmålet mitt er, hva bør jeg gjøre med eggene?
Har veldig lyst til at disse skal klare seg og vokse opp, i og med at dette blir første oppdrettet mitt på cory.
Men jeg har hverken artemiautstyr eller noe annet yngelfôr klart. Heller ikke fødekar til de.
Og filteret er definitivt ikke yngelsikkert (juwel compact).
Vil det holde og flytte eggene forsiktig over i et yngelkar til å ha i akvariet? Eller vil yngelen klare og smette ut av dette?
Og hva bør jeg skaffe av fôr til de?

Skal jo til Drammen på Søndag, så det er jo finfin mulighet til og snappe med seg en melormkultur eller bananfluer.

Skal se om jeg rekker og laste opp noen bilder i løpet av morradagen.
Jaja. Problemet løste seg av seg selv denne gangen.
I løpet av 2 døgn var alle eggene spist opp.
Men nå er jeg hvertfall forberedt til neste gang. Har fødeboks og luftpumpe klart, og så snart jeg får mulighet blir det handling av både en boks til, samt artemia til foring.

Uansett var det gøy og se at Coryene trives såpass bra hos meg.
Men vil det være lurt av meg og la fiskene fortsette å gå i samme karet, eller kan jeg flytte de i nytt kar uten og forstyrre nye egglegginger?
Det å flytte cory-gruppen til nytt kar vil nok heller trigge til mer lek ;D
Takk for kjapt svar.
Da blir de nok flyttet på etter auksjonen i Drammen imorgen. Blir uansett og tilbringe kvelden med akklimatisering og vannsøl.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap