Bygge akvarium selv

Jeg har store planer om nytt akvarium i sammenheng med rombytte. Jeg er bare 16 år, men faren min er glassmester, så penger er ikke store problemet da jeg får gunstige priser. Jeg tenker meg et kar mellom 700-1000 liter. Er det lurt å gjøre dette? Alt vil gjøres skikkelig med akvarie-silikon osv. Bordet bygges også på hensiktsmessig måte. Takker på forhånd for svar!
Så lenge du kan få glassene billig, er det bare tut og kjør. Jo større jo bedre...
Hei!

Om du googler på f eks "Aquarium Glass Thickness Calculator" så får du opp mye stoff om anbefalt glasstykkelse for ulike akvariestørrelser.

Stephan
Det er maaaange liter på et helglass akvarium... Sikkert ikke noe problem, men jeg hadde sovi dårlig om natta! Var på maxbo tidligere med svigerfar. Kikka rundt mens jeg ventet, og oppdaget lister av både stål/metall/aluminium/plast. Tenkte at det hadde vært genialt hvis jeg skulle lime et akvarium selv. Finnes sikkert flere steder der de selger slikt, som også er til akkurat det - og sikkert på jobben til pappa. Du har sikkert tenkt på det allerede. Sometimes more is less... Lykke til med bygginga!
Et tips er å vaske flatene som skal ha kontakt med silikonen. Bruk aceton, så får du den beste heftelsen
Ciklimen
Det er maaaange liter på et helglass akvarium... Sikkert ikke noe problem, men jeg hadde sovi dårlig om natta! Var på maxbo tidligere med svigerfar. Kikka rundt mens jeg ventet, og oppdaget lister av både stål/metall/aluminium/plast. Tenkte at det hadde vært genialt hvis jeg skulle lime et akvarium selv. Finnes sikkert flere steder der de selger slikt, som også er til akkurat det - og sikkert på jobben til pappa. Du har sikkert tenkt på det allerede. Sometimes more is less... Lykke til med bygginga!

Morsomt at du nevner det. Jeg tenkte litt på det, og det ble til stål-lister rundt toppen. Tusen takk for gode svar og veiledning fremover
Hei Hermansen!
Du som er "bevandret" i glassbransjen: Hva er prisene på floatglass?
Jeg har leita rundt på nettet, men finner nada. Lukter på å lage et par kar, men må vite noe... Har du oversikt over priser?

Ville sannsynligvis bli noe som 100x40x40 x2 i tilfelle. Har en kjeller som er så naken på veggene hehehe

mvh
Simen
Skal prøve å finne det ut, men tviler på at det lønner seg. Akvarier i helglass fra Polen er nok mest gunstig. Jeg har et av typen wromak, er superfornøyd.
Wromak lager akvarier opptil i hvert fall 840 liter i helglass. Hvis det er billigere enn å lage selv, så er det bare å gå for Wromak; kvaliteten på karet er upåklagelig etter min erfaring.

(Akvarieskap kan det derimot være like greit å skaffe fra en annen produsent, Wromak sine skap er ikke akkurat kremen av kremen for å si det sånn.)
Hvordan går det med akvarieplanene om stor karet ?
Det ble visst litt utsatt, men planene er klare. Har planer for pumper og alt annet utstyr klare, gleder meg til å sette i gang. Meen, det blir litt av en jobb...
Hva blir dimensjonene ? Hadde vært morro og tatt en titt når du setter i gang.
Pga. Alder, studier, andre fritidsaktiviteter blir det mest sannsynlig rundt 500 liter. Dette blir hovedkaret mitt, som mest sannsynlig kommer til å holde en del cory, og kanskje discus.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap