Krabbe - lurt på tam tam

Er forbanna! Da jeg hadde akvarium for noen år siden, lærte jeg meg å alltid undersøke før jeg kjøpte. Gikk på mange smeller, og ble til slutt lei av "fiskesuppe" og fisk som mistrivdes. Om jeg ser en fisk jeg faller for nå, noterer jeg meg navnet, drar hjem, og finner ut om det er noe for mitt kar og i innboere. Dessverre glemte jeg meg bort for noen uker siden..

Da jentungen falt for ei krabbe vi så på Tam Tam, var jeg skeptisk. Den gikk sammen med 5 andre i et vanlig lite kar, uten hverken planter eller røtter. Jeg hadde jo hørt om vannkrabber, og lurte på navnet. Damen svarte det var en Thailandsk rød krabbe, som bare skulle være i vann. Jeg spurte om den kunne gå sammen med fisk, og jaaada, det kunne den. Var så snill, atte. Jeg lurte på om den ikke måtte opp etter luft innimellom, men neiiida, det trengte den ikke. Jeg gav til slutt etter for jentungens bedende trygling, og kom hjem med ei krabbe. Jeg satte den i 180-literen, for jeg stolte ikke helt på at den ville la eplesnegla i 100-literen beholde hele kroppen sin.

Tittet litt rundt her på forumet i et par dager, og fant ut at dette er en Mangrovekrabbe som absolutt trenger å være på land. Fikk i en fart mekket til en løsning med ei rot, litt fiskesene og en sugekopp, slik at han i allefall skulle kunne komme seg over vannflaten.

Nå den siste uken har jeg mistet en cory og en kuhlii-ål, og krabba har ikke vært like ivrig på agurken som vanlig. Tar denne jævelen fisk allikevel?

Forer med spesialfôr for kreps og reker, i tillegg til agurk.
Plussmedlem
Hva het ho du snakket med, vet du det?

Skal du handle på Tam, så snakk med Alexander.... Han er den eneste der nede nå med SKIKKELIG peil....
Bare ikke snakk for mye med han, for da ender du opp som meg... Med 20+ kar og et par tusen liter vann.... :-p
Ha ha, det har jeg ikke hverken plass eller råd til. Vet ikke hva dama heter, men hun snakket til meg som om jeg var en barnehageunge. Typ; Jaaada, jeg skal hjelpe deg, jeg. Pøh!
Plussmedlem
Slank, mørkhåret, ganske kortklipt med litt farget lugg? Ikke så veldig høy, mulig ho brukte briller. Gjør det innimellom...

Eller ei litt høy, tynn, mørkhåret som brøt littegrann på svensk?

Ho første er vel daglig leder tror jeg...

Er også ei der, kort, litt sånn brunt/lysebrunt hår, litt lubben...
Har sett ho nekte folk å kjøpe det de ville ha fordi de ikke hadde peil på det de ba om og "de der kommer bare til å dø hos deg uansett"
Dessuten rekefantasten av de som jobber med akvarier der, så Kaja blir alltid stående med ho....

Så er det Alexander da, avdelingsleder på akvarieavdelingen.
Kan mye, om mye.... Den eneste som VIRKELIG har peil der etter min mening...
Jeg la egentlig ikke merke til hvordan hun så ut, ettersom damer ikke er helt min greie.. Jeg ville bare ha svar på hva jeg skal gjøre med denne krabben, jeg. Bør jeg gi den bort til noen som har - hva heter det- terrarie? Har liten lyst til å levere ham tilbake til butikken, der han gikk i et knøttlite kar uten gjemmesteder.
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap