Slørhale og tempratur

Hei

Har nettopp anskaffet 3 stk. slørhaler til 60L tank. Fikk beskjed om at dette var litt tøffe fisker som tålte å leve i bolle osv. og ikke trengte like høy tempratur. Men så ble det til at vi kjøpte akvariumtank og ikke bolle. Det fulgte med en varmekoble som vi plasserte i tanken uten å tenke så mye over det (dama på butikken sa ikke noe om dette).

Mitt spørsmål er dermed om dette kanskje var dumt? Ville det vært best for slørhalene om det ikke var noe varmekoble i vannet?

Takk på forhånd!
Her kan du lese litt om gullfisk (slørhaler er en oppdrettsvariant).

Disse liker det ganske kjølig, så om du ikke har det veldig kaldt i rommet karet står, så trenger du ikke varmekolbe. Men du vil fort trenge mye større kar, for disse kan bli nesten 40 cm lange, og bolle er fullstendig ubrukelig...

Det fulgte med filter håper jeg? Dette må kjøres inn, så du må belage deg på mye vannbytter i ukene framover. Du finner mye bra info i artikkelsamlingen øverst på siden her. Oppstart av akvarium, Akvarium for fisken skyld?, vannverdier.
Takk for hurtig svar Fant ut at varmekoblen kan reguleres og dermed setter jeg den på 18-19. Syns det er kjekt å ha i bakhånd om tempraturen i rommet ellers skulle synke eller være ustabil. Det er en akvariumstank på 60L, så jeg satser på å skifte 20-30% av vannet omtrent hver uke.

Tilleggsspørsmål: Hvordan fungerer disse manuelle slamsugerne? Skjønner at man trenger en 10L bøtte, men må "hjelpe i gang" prosessen med å få sugekraft?
Om du har satt opp akvariet og satt i fisk med en gang, så må du nok bytte mer vann de første ukene. Har du filter? Hvilken type? Det tar 4-6 uker før filteret har opparbeidet seg nok gode bakterier som spiser opp avfallstoffer, så inntil da må du bytte mye vann, kanskje hver dag i perioder.

Anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe en dråpetest for Nitritt. Dette er nitritt som dreper mest fisk, særlig i oppstarten. Hvis fiskene endrer oppførsel, evt blir hengene mye i overflaten, så sier de fra om at vannet MÅ byttes. Ikke bytt alt vannet på en gang, men inntil 50% om gangen går fint, så lenge temperaturen er omtrent den samme.

Filteret jeg bruker er AM-Top professional AT-1000F. Så egentlig burde jeg bytte ut en del vann i dag så lenge det er samme temp? Og dette er vel løsningen om testen skulle slå ut på at det er for mye nitritt?
Jepp, får du nitritt (og det kommer du antagelig til å få om 2-3 uker), så er vannbytter det eneste som hjelper.

Før Nitritten kommer, så får du ammoniakk (NH4), så jeg kan være greit med en test for dette også.

Her er en artikkel som forklarer dette.

Ang. vannbytter, så vil jeg anbefale deg å anskaffe 2 bøtter som kun er til akvariebruk. Når du skal bytte, så fyll en bøtte med kaldt vann fra springen, og la den stå i romtemperatur noen timer / over natten, så blir vannet temperert. Vannet blir også "luftet", dvs en del gasser som finnes i vannet pga trykket i rørene forsvinner når vannet får luftet seg. Bruk en slange / slamsuger og tapp ut en bøtte vann fra akvariet med hjelp av hevertmetoden. Så kan du forsiktig fylle på bøtta med det rene vannet. I begynnelsen kan du godt gjøre dette hver dag.
Betryggende når det blir så enkelt forklart. Føler jeg må ha alt inn med teskje, sånn at jeg vet det er riktig. To nye bøtter blir kjøpt inn snarest Takk for hjelp!
Det finnes tusen måter å bytte vann på, og ingen er helt enige om hva som er "best", men som fersking er det greit å gjøre det på en enkel og trygg måte. Noen bruker kaldt vann rett fra springen, noen bruker lunka vann fra springen, noen tilsetter forskjellige stoffer i vannet før bytting osv. Men før man lærer å "se" hva som fungerer, så bør man overlate "lettvintmetodene" til de som er kommet over den første nybegynnerkneika :o)

Test for nitritt (NO2) og ammoniakk (NH3/NH4) kan du bestille på Aquamanias.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap