Litersyken og meg.

Nå har jeg holdt på såpass lenge med dette at jeg føler det er påtide og dele mine erfaringer med andre også. I tillegg er det jo positivt med tilbakemeldinger på det jeg gjør.

Kan jo begynne og fortelle litt om meg selv også. Er en artig skrue på for tiden 31 som holder til like utenfor Ski. Her har jeg bodd siden 2007 og trives godt.
Jeg fikk interesse for akvariehobbyen i 2005, men brukte et halvt års tid på å studere og lære om dette før jeg gikk til innkjøp av mitt første kar. På vårparten i 2006 endte valget på et 240 liters juwel-kar. Dyrego hadde da et bra tilbud på full pakke, og jeg følte tiden var inne for å starte opp. Etter 3 mnd hadde liternivået vokst, og jeg var stolte eier av ikke mindre enn 9 kar på det meste. De varierte fra 20 til 240 liter.
interessen fallt fort på oppdrett og reker, og noe av det første jeg gikk igang med var oppdrett på ancistrus. Ikke for slag, men for eget brukt, så disse ble fort spredd rundt i alle karene etterhvert som de vokste til.

i 2007 valgte jeg og flytte fra leilighet i Oslo, og til enebolig utenfor Ski. Hadde både fått nok av masete gamle nabokjerringer og trengte ikke minst mer plass. Men etterhvert som oppussing og husarbeid begynte og kreve sitt, så jeg meg nødt itl og kutte ned og til slutt nesten helt ut hobbyen. Det eneste karet som har tuslet og gått hele tiden er 240 literen. Der har ting satt seg såpass godt, og alt jeg dytter oppi der trives unormalt bra, så jeg har aldri turt og tørrlegge det karet.

Men i 2011 vokste interessen tilbake og tiden strakk mer til. Dermed var det gjort igjen for min del. I tillegg til karet som haltet seg fram uten innbyggere, valgte jeg denn gang og starte rolig, og satte opp et 70 liters-kar som hadde stått forlatt i nesten 1 år uten tilsyn. Jeg valgte og starte det opp i god tid før årets første auksjon i Moss, der jeg visste jeg ville finne mine nye innbyggere. Så bar det nedover til Moss med ny samboer og lomme full av penger.
Til min store overraskelse dukket det fram fra både alger, gamle planter og annet bøss, en lite stakar som lurte på hva som skjedde. En av Venusfiskene fra mitt første vellykkede oppdrett hadde blitt oversett og overlevd det som må ha vært tidenes værste vannkvaliteter. Øyeblikkelig behandling ble igangsatt, og krabaten lever nå i beste velgående.

Etter et noe mislykket forsøk på oppdrett av guppyer ( skal aldri ha de igjen grunnet for mye innavl), fikk jeg tak i en gruppe kirsebærreker og noen voksne ancistrus. En gruppe på 20 rødmunnstetra ble valgt som innkjøringsfisk i storkaret, og kalaset var igang.

Nå er jeg oppe å går igjen for fullt, og siste innkjøpet var en reol på 12x 54 litere.
Alt er foreløpig samlet på ett rom som består av:

240 liter Juwel selskapskar
70 liters juwel
Reolen på 6x 54 litere

Oppbygging av reolen er prioritert for tiden, og foreløpig innbyggere der er Ancistrus, kloreker og kirsebærreker.
I skrivende stund har jeg oppdrett på ancistrus gående i reolen, hvor ene pappaen ligger trygt og passer på de nykleklekte ynglene som jeg regner med får sine første turer utenfor hulen i løpet av neste uke.
Har i 70 literen Corydoras Aenus som akkurat har begynt og legge egg, så jeg håepr på og kunne ha yngel på de i løpet av kort tid.
I morgen, Søndag er det tid for ny auksjon i Drammen.
Turen bærer ned dit for å se hve jeg kan komme over av interesse for karene som enda står tomme. Har enda noen kar som står klare til ny innbyggere. Håepr på og finne noen flere Coryer og reker. Samt flere planter siden jeg begynner og bli nogenlunde lei av all Cabombaen som røyter rundt overalt og gjør sitt beste for å stjele alt lys og næring som er.

Kan jo i farten nevne at jeg nå i snart to år har planlagt et selskapskar i stua. Har et 400 liters juwel- kar stående under oppbygging i påvente av bakgrunn og at planene skal falle på plass i hodet. Nå er bakgrunnen funnet, og blir forhåpentligvis handlet inn i løpet av neste måned. Valget falt på den nye slimline-bakgrunnen fra back to nature. Dermed mister jeg ikke mye plass, og får god plass til å lage terrassene jeg vil ha i karet. Så om en måned eller to står kanskje karet med vann. Deretter blir det vel nye planlegginger for å finne plantearter og fisk til karet.
Jaja. Ble jo noen flere innbyggere her hjemme etter Drammen. Fikk tak i en gjeng med Corydoras venezuelan, en del sebrafisk og et par med palettciklider. Alle ser ut til og stortrives bortsett fra palett-hannen. Uvisst om han overlever da han sturer veldig og gjemmer seg bort hele tida. Har knekk på ryggen og innhult buk. Noen som vet hva dette kan være og om det er mulig og gjøre noe med det?

Ellers yngler det godt i reolen. Har nå +/- 20 ancistrusyngel som ble slept ut av hula igår. Jippi. Er dritkult og sitte og se de små svømme rundt og utforske verden.

Får vel prøve meg på noen bilder mens jeg er igang også.
Ja det er fort gjort og bli smittet av litersyken, det kan jeg skrive under på hehe. Bra det yngler hos deg. Yngler klorekene også eller ?
Hehe, ja sant det.
Ikke enda hvertfall. Jeg har heller ikke gått inn for å tilrettelegge noe for de enda heller. I tillegg er jeg enda noe usikker på kjønn på de 3 jeg har. Selv om jeg tror det er 2 jenter og en gutt.
Hannene har mye lengre klør, så det er relativt greit og se forskjell på de. Ihvertfall hvis de ikke er alt for små.
Nå har det blitt en stund siden siste oppdatering her, så nå var det vel på tide.
Siden sist har det blitt en del forandringer her.
Skaffet i våres en fin gjeng med redback-scalarer som har gått til nå i 240 litern under oppforing. De vokser og trives veldig bra. Blir håndmata nesten hver dag med mye frossentfor. Mye nye fisk i flere av karene i reolen også.
Kar 1: En stor gjeng med Corydoras Aeneus. Har ikke helt telling på hvor mange. Samt 10 platyer for å få litt variasjon.

Kar 2: Lekspar med paletter som fikk kull tidligere i høst. En voksende gjeng med smårollinger.

Kar 3: Endlers guppyer som stadig slipper nye småttiser som går sammen med en gjeng med sakura reker og noen sebrasnegler.

Kar 4: Artskar med kloreker. 5 voksne og en del små der også. Fikk kjøpt en gruppe hvor ene hua gikk med egg i sommer.

Kar 5: Isolasjonskar for en kranglete paletthanne som ikke kunne gå i noen av de andre karene.

Kar 6: 30-40 Neontatraer samt tre kardinaltetraer.

Kar 7: Mine flotte microrasbora Kubotai som jeg fikk bestillt fra Dahl`s Dyrerike i Moss i sommer. Der går det også en gjeng med kirsebærreker og gule eplesnegler.

Kar 8: Enda et lekspar med paletter som nettopp fikk kull. Født 10.11.13. De slapp ut av hula for noen dager siden og har nettopp begynt ta avskallet artemiaegg.

Kar 9: Skulle egentlig ikke være noe i dette karet. Kjøpte en gjeng med sebrafisker som ble gående her i påvente av oppsett av 400 liters selskapskar i stua. Her klarte de jammen å legge egg blant steinene de få ukene de gikk der. Skulle egentlig bare ha sebraene som oppstartsfisk i stua, men her ble det yngel, så dette må prøves videre for å se om jeg får opp en stor gjeng med sebraer.

240 litern: Leksgruppe med oppdrettsancistruser som legger egg med jevne mellomrom. To voksne hanner og tre huer. Etter flytting av fisk idag, er det fortsatt igjen 10 Redback-scalarer her som henger litt etter i oppveksten i fohold til de største.

400 litern i stua: Her går som sagt nå en gjeng med 20 sebrafisker, 10 redbacker som nærmer seg kjønnsmoden alder. Og 4 SAE som kun er der for å ta alger nå i begynnelsen.
Etter å hatt karet stående i over 4 år i stua, fikk jeg endelig ånden over meg i sommer til å ferdig stille dette prosjektet med innvendig slimline bakgrunn og utvendig eheim 2128.
Nå er jeg stadig vekk å sitter foran karet istdet foran tv`en. :P
Syns selv det ser helt supert ut der, og gleder meg til plantene begynner å sette seg og vokse seg større. Har allerede en STOR sverdplante oppi der som midtpunkt.

Fortsettelse følger......
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap