Juvel ciclide sammen med?

Har måttet sette opp et lite 80l til et par med Juvel Ciclider. Er litt usikker på hvilken type "habitat" disse trives i, så jeg trenger noen innredingstips.
Hadde også vært flott å få noen tios om "små fisk" som disse kan gå sammen med slik at akvariet får litt mer liv
Her finner du mer info:

Når det gjelder "små fisk" sammen med juvelciclide tror jeg ikke det er mulig. Minste fisk man kan ha med juvelciklider må minst være dobelt så store er min erfaring. Dette er en art som kan ha et hissig gemytt for å si det sånn. For 25 år siden da jeg skulle avslutte mine akvarier gå jeg bort et par til en på akvarieklubben. Han puttet de opp i et kar med store ciclider. For å gjøre historien kort fikk den hannen tilnavnet slakter'n....


Hei

Min erfaring:

Juvelene dreper/gjør stor skade på alt av annen fisk som er i samme kar.
Har prøvd og la parret mitt gå i 270l sammen med andre og det gikk svært dårlig
Det er best og la dem få et kar for seg selv om det er snakk om et par, altså hann og hunn så går dem ikke sammen med noen.


OK.... Disse to som jeg har er et par, og har allerede rukket å få 2 kull med yngel. Men de har ikke rukket å bli fisket opp før de ble for for Malawiciclidene som går i samme kar.
Det paret som jeg har gående virker ikke agressive overhodet, men det har muligens noe med antallet og type fisk i 300 literen de går i nå. Godt mulig dette endrer seg når de havner i et annet kar.

Ellers så fikk jeg satt opp en FX5 i 80 literen. Skulle trodd dette var skikkelig overkill, men det går fint i og med at vannstrålen på utløpet er såpass moderat som den tross alt er på FX5

I det store karet går det en haug med Malawiciclider, et par praktbotia, 1 stakkars singel regnbuefisk, et par maller, og så dette paret med Juvelciklider.

Dette er vel strengt tatt kortsiktig da jeg jobber med å skaffe et 720 liter som Malawiciclidene skal bebo
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap