Planter som trives med dunkel belysning?

koser meg og setter opp et lite 80l. Har så vidt startet innredningen med sand fra lokalt vann, og med lavastein, samt et par små røtter.
Filteret er nok mildt sagt overkill (FX5), men ettersom den ikke skaper sinnsykt harde bevegelser, så går dette veldig fint.

Nå lurer jeg på hvilke planter som er robuste, og som vokser godt selv med relativt lite lys. Har lyst til å gjøre dette noe "dunkelt".
Du kan prøve å legge inn søk på planter med lite behov for lys i plantebasen. De jeg kommer på i farten er vel anubias og javabregne/windeløv. Dessverre så vokser disse veldig sent og har lett for å bli algebevokst av den grunn, men enkle er de ihvertfall. De trives forresten ikke så godt plassert i bunnlaget, selv om jeg har hatt anubias som bunnplanter med hell.
Om mulig kan du jo kanskje ha flyteplanter som vokser raskt og tar mye næring. har du mange, og noen store, så vil de jo skape dunkel belysning for resten av karet, pluss at de er hurtigvoksende?

trooor cryptocoryne-plantene skal være villig til å vokse i dunkel belysning.. mener jeg leste det på et engelsk forum engang, hvor de snakket om at noen av disse cryptoplantene holdt det gående trass svakt lys
Har vært og kikket litt rundt i de lokale bekkene, og har tenkt å finne meg en stein med norsk elevemose, og prøve å få den til å trives i karet med en temeratur på mellom 22 og 25 grader.
Prøve å få dette til søramerikansk biotop, med en rot etc.
Her ikke helt bestemt meg for fisker enda, men har fått høre at Apistogramma baenschi kan passe mine kriterier ganske bra, og trives i et akvarie med god sirkulasjon.
Dette er etter hva jeg har hørt også viktig for å få den norske elvemosen til å trives
Med FX5 i dette 80 liters karet mangler det ikke på sirkulasjon, men opplever det ikke som "voldsomt".

Noen synspunkter mtp planter? Flyteplanter har jeg også tenkt på. Muligensmed lange røtter, men dette kan kanskje bli problematisk med sterkt strøm i vannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Grrrotle
Reklame for plussmedlemskap