Spørsmål om forskjellige filtermedia

Hei.

Kan noen forklare hva disse forskjellige mediene gjør, gjerne med fordel og ulempe på hver enkelt:

Bilde1, fra venstre:
*Blå stor plastikkball
*Sort liten pastikkball
*Hvit plastikk "makaroni"
*Liten kule, kjennes ut som keramikk eller noe, kan nok lett knuse den.

Bilde2, Fluval Biomax.

Og hva ville være den beste kombinasjonen? Har 3skuffer tilgjengelig. Håper noen kan hjelpe og har svar på dette
Er jammen ikke sikker på hva de forskjellige mediene gjør. I filterene mine har jeg. "makaroni" i bunn, så et lag med blåfilter ca 50mm tykk, så har jeg de kulene, og på toppen ett tynt lag med bomull og en sånn filt sak på toppen.
Er litt usikker på hvilket filter du har. Men du sier at du har 3 skuffer tilgjengelig. Jeg har et innebygd filter helt øverst i vannflaten hvor vann blir pumpet opp i, og så går det gjennom 3 kammer før det renner ut igjen i akvariet. Dersom ditt er likt, så har jeg den sorte lille silikonballen i 1 kammer (der hvor vann kommer inn fra pumpe). Neste har jeg en hvit vatt og siste hvor vann går ut igjen, har jeg noen runde "keramikk" kuler som har hull.
Fått litt mer tid til å lese meg opp nå på google. Ser ut til at samtlige forskjellige typer kun er for å få stor overflate til bakteriedannelse. Ingen av de som er for annen type filtrering enn dette.

Da tror jeg at innsugsvannet først skal få ett møte med grovfilter etterfulgt av sorte bioballer. Lag 2 og 3 blir fluval biomax samt finfilter rett før møte med impeller og utblås.

Fortsatt interessant å lese hvordan andre har bygd opp med filtermedia så post gjerne videre!
Bortsett fra de filtermediene som skal holde tilbake småpartikler slik at vannet blir klart, skal de forskjellige typene "plastballer" eller keramikkrør sørge for store overflater i forhold til volum, slik at filterbakteriene får maksimal plass å feste seg til.

Selv bruker jeg gryteskrubber av rustfritt stål, størst overflate i forhold til volum at en rekke testede filtermedier.
Gryteskrubber faktisk! Ikke det første jeg tenker på når jeg skal fylle opp skuffene, men det skal sjekkes ut

En ting jeg har fundert litt på er holdbarhet. Ser at Fluval Biomax bør byttes etter ett år, men de av plast skal jo vel ikke det? Er vel bare å rense i kokende vann om en tar ned filteret for en stund?
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap