- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hva kan brukes?
Hva kan brukes?
Jeg lurte på om noen har tips for hva som kan gies til fiskene utenom vanlig fiskefor.
Hva kan jeg gi utenom de vanlige grønnsakene som squash, agurk, gulrot osv? Kan jeg f.eks. gi reddik? kålrot/nepe? Kan man gi dem frukt? kan jeg bruke fersk matsopp?
Noen som har prøvd å gi frukt/grønnsaker som ikke er listet i artiklene her på af.
list gjerne opp forslag, men helst noe som med sikkerhet ikke kan skade fisken.
Lurer også på om Aloe Vera har noe for seg? altså kan aloevera plante være fungere å gi som mat? Lurer på dette i og med at mange av de vannmidlene jeg har vært borti inneholder aloevera, som ifølge produsentene av disse er bra for fiskene. Noen som har kjentskap til dette?
Takk for svar
Hva kan jeg gi utenom de vanlige grønnsakene som squash, agurk, gulrot osv? Kan jeg f.eks. gi reddik? kålrot/nepe? Kan man gi dem frukt? kan jeg bruke fersk matsopp?
Noen som har prøvd å gi frukt/grønnsaker som ikke er listet i artiklene her på af.
list gjerne opp forslag, men helst noe som med sikkerhet ikke kan skade fisken.
Lurer også på om Aloe Vera har noe for seg? altså kan aloevera plante være fungere å gi som mat? Lurer på dette i og med at mange av de vannmidlene jeg har vært borti inneholder aloevera, som ifølge produsentene av disse er bra for fiskene. Noen som har kjentskap til dette?
Takk for svar
Postet 29.02.12 kl 18:08
Postet 29.02.12 kl 18:17
Ja agurk og erter er jeg kjent med. Spinat har jeg aldri prøvd å gi, skal den gies fersk?
Har hatt lyst på prøve å gi fersk champignon, men er så usikker på om det er farlig for fiskene. Så er igrunn derfor jeg spør her. Hvis det ikke ansees som farlig å prøve med forskjellige grønnsaker så kommer jeg nok til å gjøre det. Har prøvd med søtpotet, og det falt i smak hos ancistrusene i alle fall.
Andre forslag til hva som kan prøves?
Har hatt lyst på prøve å gi fersk champignon, men er så usikker på om det er farlig for fiskene. Så er igrunn derfor jeg spør her. Hvis det ikke ansees som farlig å prøve med forskjellige grønnsaker så kommer jeg nok til å gjøre det. Har prøvd med søtpotet, og det falt i smak hos ancistrusene i alle fall.
Andre forslag til hva som kan prøves?
Postet 29.02.12 kl 19:08
Spinaten dypper du raskt i kokende vann og deretter gir du det til fiskene. Squash, gulerøtter og brokkoli har jeg hørt folk bruke. Ellers så kan du jo lage rekemiks. Lagde det i høst med reker, erter, spinat, pistia, mygg, brokkoli. Kjørte det i food prossesor og frøys det i poser i tynne lag. Malawi og Viktora ciklidene mine er helt ville etter det, men det griser endel.
Postet 29.02.12 kl 20:47
Har tenkt på å lage hjemmelaget rekemix. Prøvde den som selges på dyrebutikken, men det var det ingen i karet som ville ha utenom humlemallene.
Men kan jo godt hende at hjemmelaget faller bedre i smak, så det skal jeg jammen prøve.
Men kan jeg plukke med meg forskjellige grønnsaker/frukt neste gang jeg er i grønnsaksavdelinga på butikken, eller er det noe som absolutt ikke burde puttes i karet? Kan honningmelon være noe å bruke?
Men kan jo godt hende at hjemmelaget faller bedre i smak, så det skal jeg jammen prøve.
Men kan jeg plukke med meg forskjellige grønnsaker/frukt neste gang jeg er i grønnsaksavdelinga på butikken, eller er det noe som absolutt ikke burde puttes i karet? Kan honningmelon være noe å bruke?
Postet 29.02.12 kl 21:47
Postet 29.02.12 kl 21:53
Postet 29.02.12 kl 23:26
Postet 01.03.12 kl 00:00
Postet 01.03.12 kl 22:23
Jeg har fôret med banan en gang.
Det gikk greit i det store akvariet med mange siamesiske algeetere.
Praktbotiaene elsket det, men laget masse "søppel" som fløt rundt.
Men i det lille karet med snegler ble det ikke spist fort nok, og selv om jeg
tok det ut etter 12 timer ble vannet helt melkehvitt.
Ett par vannbytter ordnet det, men det er jo verdt å tenke på.
Har du prøvd med gelatin i rekemiksen roy?
Så en oppskrift her inne på oksehjerte, der de hadde brukt gelatin så det ikke skulle søple så mye.
Jeg får jo uklart vann bare av malletablettene, og det går seg til etter en stund når SAEne får jobbet litt, men det er jo verdt å forsøke...
Det gikk greit i det store akvariet med mange siamesiske algeetere.
Praktbotiaene elsket det, men laget masse "søppel" som fløt rundt.
Men i det lille karet med snegler ble det ikke spist fort nok, og selv om jeg
tok det ut etter 12 timer ble vannet helt melkehvitt.
Ett par vannbytter ordnet det, men det er jo verdt å tenke på.
Har du prøvd med gelatin i rekemiksen roy?
Så en oppskrift her inne på oksehjerte, der de hadde brukt gelatin så det ikke skulle søple så mye.
Jeg får jo uklart vann bare av malletablettene, og det går seg til etter en stund når SAEne får jobbet litt, men det er jo verdt å forsøke...
Postet 01.03.12 kl 23:02
Postet 02.03.12 kl 08:33
Postet 07.03.12 kl 15:19