Hva kan brukes?

Jeg lurte på om noen har tips for hva som kan gies til fiskene utenom vanlig fiskefor.
Hva kan jeg gi utenom de vanlige grønnsakene som squash, agurk, gulrot osv? Kan jeg f.eks. gi reddik? kålrot/nepe? Kan man gi dem frukt? kan jeg bruke fersk matsopp?
Noen som har prøvd å gi frukt/grønnsaker som ikke er listet i artiklene her på af.
list gjerne opp forslag, men helst noe som med sikkerhet ikke kan skade fisken.

Lurer også på om Aloe Vera har noe for seg? altså kan aloevera plante være fungere å gi som mat? Lurer på dette i og med at mange av de vannmidlene jeg har vært borti inneholder aloevera, som ifølge produsentene av disse er bra for fiskene. Noen som har kjentskap til dette?

Takk for svar
Agurk, erter, og spinat er veldig bra for herbivore arter. Vil tro at man kan bruke andre grønnsaker og frukt også. Du får teste og fortelle oss resultatet.
Ja agurk og erter er jeg kjent med. Spinat har jeg aldri prøvd å gi, skal den gies fersk?

Har hatt lyst på prøve å gi fersk champignon, men er så usikker på om det er farlig for fiskene. Så er igrunn derfor jeg spør her. Hvis det ikke ansees som farlig å prøve med forskjellige grønnsaker så kommer jeg nok til å gjøre det. Har prøvd med søtpotet, og det falt i smak hos ancistrusene i alle fall.
Andre forslag til hva som kan prøves?

Spinaten dypper du raskt i kokende vann og deretter gir du det til fiskene. Squash, gulerøtter og brokkoli har jeg hørt folk bruke. Ellers så kan du jo lage rekemiks. Lagde det i høst med reker, erter, spinat, pistia, mygg, brokkoli. Kjørte det i food prossesor og frøys det i poser i tynne lag. Malawi og Viktora ciklidene mine er helt ville etter det, men det griser endel.
Har tenkt på å lage hjemmelaget rekemix. Prøvde den som selges på dyrebutikken, men det var det ingen i karet som ville ha utenom humlemallene.
Men kan jo godt hende at hjemmelaget faller bedre i smak, så det skal jeg jammen prøve.

Men kan jeg plukke med meg forskjellige grønnsaker/frukt neste gang jeg er i grønnsaksavdelinga på butikken, eller er det noe som absolutt ikke burde puttes i karet? Kan honningmelon være noe å bruke?
Det går sikkert ann og bruke det, men det er sikkert mye sukker i det. Erter, spinat og brokkoli og rå reker er vel noe av det som blir mest brukt. Ta hode av rekene og la skallet sitte på resten. Deretter i food prossesoren.
ah, så sukker er ikke bra for fisk heller? Det var det jammen bra du sa, for det visste jeg ikke. Da vet jeg iallefall hva jeg bør styre unna

Det går vell ann å blande inn f.eks mygglarver og artemia i rekemixen?
nå har ikke jeg foodprosessor da, men finner nok på noe ^^,
Jeg er usikker på om sukkeret er bra eller ikke. Det kan jeg ikke utale meg om for det vet jeg ikke. Mygglarver og artemia kan du fint bruke. Jeg brukte mygg fra en myggfanger.
Ut i fra hva jeg har lest ang frukt, er at det gir et kjempeboost til alger om man ikke tar det ut igjen ganske raskt, så skal du fore med frukt ville jeg iallefall fjerna rester etter ikke så lang tid! Har ikke prøvd frukt selv...
MVH Pål
Jeg har fôret med banan en gang.
Det gikk greit i det store akvariet med mange siamesiske algeetere.
Praktbotiaene elsket det, men laget masse "søppel" som fløt rundt.

Men i det lille karet med snegler ble det ikke spist fort nok, og selv om jeg
tok det ut etter 12 timer ble vannet helt melkehvitt.
Ett par vannbytter ordnet det, men det er jo verdt å tenke på.

Har du prøvd med gelatin i rekemiksen roy?
Så en oppskrift her inne på oksehjerte, der de hadde brukt gelatin så det ikke skulle søple så mye.
Jeg får jo uklart vann bare av malletablettene, og det går seg til etter en stund når SAEne får jobbet litt, men det er jo verdt å forsøke...
Ja jeg hadde gelatin i, men det griset endel for det..
Har nå prøvd å gi fersk sjampinjong, meen det så ikke ut til at fiskene syntes det var intressant. En av ancistrusene smakte litt, men virket ikke som at dette var det beste den hadde smakt.

Noen som har prøvd avocado? eller inneholder den kanskje litt for mye fett/olje?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap