Melkeaktig farge på vannet

Hei, jeg har nå hadd 125 l gående i ca en måned, og har hadd oppi ti corydoras, men nå har vannet fått en melkeaktig farge og det er hvite partikler som "flyver" rundt i vannet. Coryene har endret oppførsel etter dette, og de svømmer opp i overflaten hele tiden.

hva er dette og hvordan kan jeg "bekjempe" det??


mvh julla
Hva slags stein, grus og sand har du i akvarie ? Mulig de som avsetter fargen.
Det kan og være svevealger.

Men bytt vann.
har sand, men akvariet har jo stått i flere uker uten at noe har hendt med sanden... hvis det er svevealger, åssen behandler jeg det da?
Det raskeste er og skifte vann. Sveve alger kan komme av overforing eller feil lys. Men fortsetter det kan man bruke en UV lampe som kobler til filterpumpa. UV lyset dreper algene og så blir de tatt opp av filteret. Er utrolig effektivt. Hadde problemer i starten med mitt 2700 liters akvarie. det var helt grønt og man kunne kun se 5 cm. Prøvde alt. Men så fikk jeg en slik UV lampe. dagen eter var vannet krystallklart.
jeg la inn et tykkere filter sammen med det gamle,, jeg har utvendig pumpe da.-)) det hjalp .-)
Jeg slet nylig med at vannet var fylt med en melkeaktig tåke, og jeg kunne også se endel partikler i vannet, og her også drev coryene å føyk til overflata.
Hos meg artet det seg slik at om morgenen når lyset ble slått på var vannet klart, og så ble det hvitere og hvitere utover dagen.

Jeg tror jeg fikk dette problemet på grunn av høyt næringsinnhold i vannet. Da problemet oppsto hos meg da jeg flyttet vekk hurtigvoksende planter som ellers ville benyttet seg av overskuddsnæringa.

I mitt tilfelle var det nok infusorier som herjet. Jeg ble kvitt dette ved å la luftpumpa stå på i noen timer hver dag, med full foringsstopp i 2-3 dager. Skiftet ut 25% vann første dagen.
Nå har jeg fått inn nye hurtigvekster, veksten har eksplodert og vannet er klart og fint igjen.

Du kan jo begynne med å skifte ut en del vann, dropp foring på et par dager, og kutt ned på lystiden. Det kan kanskje hjelpe.
Høres veldig riktig ut at det kan være infusorier. Tenkte ikke på det, for jeg har aldri v'rt plaget med det. Men det tyder jo på at det blir overforet. Kutt ned litt på foringen og sett inn hurtigvoksende planter som Sabrina sier.
Hvor ofte bytter du vann, og hvor mye?
bytter ut 40 l hver 6. dag. vannverdiene er ok
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap