Øelagt eheim difusor, eller gjør jeg noe feil?

Dumt spørsmål, men kan en difusor slutte å virke??

For noen uker siden så irriterte jeg meg over at det ble så mye bobler i vannet, og så viser det seg at jeg har en difusor på utblåset, jeg trodde bare det var en del som hørte til. Det er en Eheim difusor.

Problemet nå er bare at jeg tok den av, og skrudde på den, og så en eller annen gang sluttet den å blåse luft !

har dette sammenheng med svak utblås i fra pumpen? Eller har jeg ødelagt noe på diffusoren? Den ser ikke ødelagt ut, men det er kanskje en form for innstilling der som jeg ikke er klar over . Hvordan gjør jeg for å få mer futt? Og o2 i vannet?
Sjekk gummi ringer og at diffusor sitter sammen. Skru på lutfmateren eller fjern den for å sjekke om det da kommer luft.
Er det bra futt i vannstrømmen ?
Nei , det er saken, det renner vann, det spruter ikke vann ut av pumpen. Så kanskje dette er grunnen til at difusoren ikke virker heller?

Har ikke våget ta pumpen fra hverandre igjen, siden jeg er så glad at den virker. men kanskje jeg bare må våge å gjøre det.
Der har du grunnen. Om det ikke er nok vanntrykk klarer den ikke trekke luft.
Gjør en rens av filtere.
Har nå renset filteret.

(stengte slangene, koblet av)
(tatt ut propellen, den var ikke skiten, satt på plass)
(byttet det hvite filtervattet på toppen av korg 2)
(skyllt fort gjennom korgen øverst, den med sand)
(lot den korgen med "makaroni være pga filterbakterier)
(tømt ut drittvann, satt alt sammen, fyllt i nytt vann, satt på ny pakkning rundt topplokket).

Slangene er ikke blokkert.
Men vannet renner ut - det spyles ikke ut slik som før.

Må jeg på en måte få koblet slangene fra den delen som settes ned i pumpen? Kan det tette seg i denne "overgangs saken" ?
Hvilket filter er dette ? Makaroni er kun grovfiltrering. Jeg måtte vaske hver eneste en pga at de så ut som kjøttbein. Det var fult med guffe inni dem så de faktisk blokkerte vann. Pleier å være en svamp som holder på bakterie.
Det er Eheim 2224. Det er to korger i filteret. Og i underkant av 10 cm tomromm i bunnen. Nederste kurv har slike makkaronier. Kurv 2 har en litt fin grus/grov sand. Og hvitt vatt på toppen. Kan det hende det mangler noe her? Er kjøpt brukt.
Orginalt fra Eheim er 1. Filtervatt 2. Øverste kurv Bio kuler. (Filtervatt skal ikke ligge inni kurven. 3. nederste kurv = blåfiltermatte INNE i kurven og under den "makaroni".
Sjekk gjerne slanger også. Lite futt i filteret kan skylles at impeller/rotor er slitt
Hm, da er det noe rart med innholdet i kurvene mine. Litt grums i slangene, men ikke tett noe sted. eneste sted jeg ikke får sett er i koblingen inn til selve pumpen, der slangene går inn vedsiden av hverandre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap