Er den skadet eller syk ?

Har fisken min rett og slett bare fått juling eller er den syk ?

- Hvordan fisk er det?
Gullfisk
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
ca. 6mnd
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Ble nappet i karet hvor det var 3 scalarer, 4 sølvhai, 4 colombiatetra, 8 tigerbarber og 1 annen gullfisk.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Den ble flyttet over i fiskebollen igjen etter en natt da den hadde blitt nappet på. Ingen andre fisker er rørt, heller ikke den andre gullfisken- som har lengre slør...

- Karet var nylig innkjørt med verdier innenfor 'normalen'. Fikk en som hadde peiling på verdier til å sjekke for meg, og da jeg enda ikke hadde lært meg hva det betydde, skrev jeg heller ikke ned resultatet.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Den oppfører seg helt normalt, god matlyst og svømmer pent, men er stygg...

Føler meg som en elendig fiskeholder, men jeg kunne ikke vite...
Tigerbarber er kjente nappere. Men det ser ut som om den har fått finneråte eller sopp, kan komme av nappingen. Du bør ikke ha slørhaler sammen med tigerbarbene. Setter du den for selg selv i ett annet akvarie, vil nok finnen bli fine igjen. Slørhaler er kaldtvannsfisk, det er ikke de andre og bør ikke gå i samme kar.
Inaktiv bruker
Gullfisker skal IKKE være i boller, egentlig bør INGEN fisker holdes i bolle.
Det ser ikke ut som denne fisken trives.
Du har dessverre en snodig blanding av fisker, Sølvhai, Scalare og gullfisker trenger stor plass Har du disse sammen så trenger du GODT over 1000L
For meg så ser det ut som bukvannsott. PGA, det ser ut som skjellene strutter.
Du bør vurdere å kvitte deg med noen av fiskene, siden de passer dårlig sammen og trenger STOR plass.
Sølvhai 720L+++
Scalare fra 250L+
Gullfisk, (Går innenfor dit største akvarium på 240L Min 200L)
Elsker måten folk her inne svarer på, blir rett og slett utrolig provosert. Synn at folk er så 'ovenpå'.

Det at fiskene trenger stor plass er jeg veldig klar over, har derfor ( om dere leser profilen min, ordnet en avtale med dyrebutikken at de kjøper tilbake fisker som blir for store for karet) kan likevel ha glede av dem en stund.
- Ja, gullfisk er sikkert kaldt-vann-fisk, men trives best i mellom 10 og 35 grader ifølge 'fiske-profilen' her inne, når vannet mitt da holder 25- 26 grader, må da det være ok!!?
Tigerbarbene 'skal' jo ikke nappe når de er i stim? Eller ? Napper ihvertfall ingen av de andre, kan hende de har bestemt seg for denne stakkaren da ?

Nei, akkurat. Var jo en grunn til at jeg ikke ville ha dem i bollen, men når pengene ikke strekker til til ett annet kar enda, får det være sånn.

Takk for strenge svar, som får en hver nybegynner til å ikke tørre å spørre mer her inne.
Beklager hvis jeg virket litt streng. Det er ikke meningen. Vil bare fiskenes beste. Tigerbarber er nappere om de går i stim eller ikke.

Hvordan kan den behandles ?
Tenkte også bukvannsott etter å ha sett på bilde. Men den ville jo ikke blitt seende sånn ut over natta? eller?

Jeg vil tro at scalarene og barbene kan stå bak nappingen. Barber er kjente for å nappe finner. De kan nappe selv om de er i stim. Hvis gullfisken var syk før den ble satt inn, så kan de andre fiskene ha lettere for å "mobbe" den.

Nå håper jeg at du ikke har tenkt å ha den permanent i bollen? Et liv i en bolle blir nok et trist og kort liv for fisken. Men midlertidig kan gå greit, men ikke lenge.
Som Spock over her sier, så sølvhaier ganske mye plass, det samme gjelder scalarene og gullfiskene. Du burde kanskje omplassere disse hvis akvariet ditt er lite. (men nå vet jeg ikke hvor stort du har)
du kan lese mer om disse artene i fiskebasen. der står det hva dem trenger av plass og verdier.

Edit: rakk nå å lese det som ble postet mens jeg skrev denne posten.
JEg tror ingen her prøver å være slem eller streng på noen måte. Jeg kan ikke se at noen har gått til angrep på deg, men ser at noen har skrevet at fiskesammensetningen din kunne vært litt bedre. Det er iallefall slik jeg tolket det som ble skrevet.

Jeg sjekker ikke profilene til alle trådstartere jeg svarer, og det er jeg sikkert ikke alene om å gjøre, så du burde skrive relevant informasjon i tråden, og ikke bli sint når noen ikke har sjekka det som sto på profilen din.

Jeg tror ingen her inne bevisst prøver å være sur eller slem/streng. Det kan jo hende at noen har en litt dårlig dag bare, men fortsatt prøver å hjelpe deg. Prøv heller å ta det som konstruktiv kritikk.
Men slik er det på åpne forum. Man møter mange forskjellige mennesker, og med litt ekstra vekt på forskjellige. Noen er ganske rett fra levra, mens noen tenker kanskje litt over hvordan de skriver, og alle imellom.
Du må heller ikke slutte å stille spørsmål om det du lurer på. Det er jo det forumet er til for.
Den var i det store akvariet og ble nappet der, etter ca en ukes tid var den fortsatt finneløs, men så ellers frisk ut. Om kvelden var den fin, og morgenen etter var den sånn.. Fikk litt sjokk ja, for å si det sånn..
Men skulle ikke den andre fisken den er sammen med også vært smittet om det er noe av det dere foreslår ? ... Den er helt frisk og pen..
Bukvassott rammer gjerne svekkede fisker, mens de som er i god form ikke blir smittet.

Du sier du blir redd for å spørre når noen svarer skarpt. Men jeg blir redd for å svare, når de som lurer på noe biter hodet av de som prøver å hjelpe...
Ja det tar nok litt tid før finnene vokser ut igjen. Hvis den spiser og oppfører seg normalt så er det kanskje ikke bukvannsott (står mer om denne sykdommen i sykdomsforumet) Det er vell slik at bukvannsott kan smitte andre fisker, men ikke garantert at andre fisker er smittet dersom det er det. Men det skader ikke å behandle for å være på den sikre siden.

Jeg overtok en koi og en scalare for ikke så lenge siden, denne scalaren plukket skjellene av koien, slik at den manglet mye skjell og fikk sår. Det kan jo være at både scalarene og barbene har mobbet den.

På bilde ser det ut som skjellene strutter, gjør de det eller er det bare bilde som lyger?
Leste litt om bukvassott nå, og tror ikke det er det...

Skjellene strutter ikke, sånn som det ser ut på bildet.. Tenkte ikke på at det sånn sånn ut egentlig :p..
Fisken er jo egentlig orange, men har fått et sort 'belegg', det er sette som får det til å se 'struttende' ut vil jeg tro..

Altså :

Den har god allmen tilstand, god matlyst. Men har fått et sort belegg..
Den har ikke utståene skjell, ikke syltynn avføring og heller ikke svulmende mage...
hmm, sort belegg?! det høres ikke bra ut uansett, men jeg kommer ikke på noe i farta, annet enn sopp kanskje. Kan jo være sår også, men er litt vanskelig å se på bilde. du kan prøve å legge ut flere bilder fra forskjellige vinkler om mulig, så det kanskje blir lettere å se.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap