Rar oppførsel?

har en Sjokoladeciklide i akvariumet og den har begynt og oppføre seg rart, den ligger rolig bakerst i et hjørnet ved et "sunket skip" jager også vekk andre fisker om de kommer i nærheten. så i dag at han svømte sidelengs og gnidde seg i sanden. har også en annen ciklide en Hantelciklide som jager vekk andre fisker i det området, noen som har noe peiling på om hva som skjer?
Har den dannet "sitt territorium"? Eller lek pågang?
kan vel kalle det territorium. ser ikke mye til lek mellom ciklidene
Legger den seg på siden? Er ofte tegn på sykdom....
den legger seg ikke på siden, men ligger på bunnen med buken ned i sanden. han er ute å svømmer av og til, men den legger seg tilbake kort tid etterpå igjenn
slik ligger den for det meste, å nå når jeg tok bilde kom den andre cikliden og "passet" på hjørnet.
Jeg har hatt mange typer ciklider oppigjennom årene.

Dette er typisk ciklide oppførsel når den har dannet sitt territorium.
Noen vil gjerne ha hele akvariumet som sitt territorium, for andre holder det med et lite område bak/rundt en stein, rot, stor plate el.

Når man har fisken fra den er liten til den blir kjønnsmoden, så endrer de veldig på oppførselen. Spesielt hanner.

Så jeg tror det er bare det som skjer her.
Men ikke skyt meg om jeg tar feil

Det som jeg også har merket meg er at de gjerne godtar at noen fisker slipper inn og ikke blir jaget fra plassen. Og andre blir jaget når de nermer seg, og andre blit jaget "at fist sight"
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap