Ancistrus nye egg runnet ut av hulen.

Mitt ene Ancistrus par fikk egg 8 Februar, Yngelen var ute og svømte 25 Februar, tenker meg at det er 30-50 stykk som svømmer rundt i akvariet sammen med masse Guppy og foredrene. I går så pumpet hunnen inn nye egg u hulen, desverre så havnet alle eggene utenfor hulen, pga hannen var litt overivrig, samt at hulen var litt feilplasert. En del av disse eggene blev deligatesse for Guppyene, mens en del forsatt ligger utenfor. Hanner er inne i hulen og vifter, men der er det ikke egg siden de ligger utenfor. Har lyst inn å sett at det er tomt. Skal jeg så ta disse eggene å prøve å legge de inn i hulen? eller skal jeg la de ligge. Alle eggene er gule, så det tyder vell på at de er befruktede.. Håper noen kan gi et godt svar snarest siden det haster litt..
Hei

Mulig du får flere og bedre svar. Men,

Om du ikke plukker ut egg som har havnet på utsiden av hula så er jeg redd dem alle kan bli spist av di andre fiskene i akvariet.
Det går fint og flytte dem over i et yngel akvarie som ikke er bebodd av andre yngler.

Jeg selv har hatt oppdrett på ancistrus flere ganger, jeg har hentet ut egg som hann ikke vil ha i hula eller som har havnet på utsiden ved et uhell og lagt dem i en 20l (med pumpe) som jeg bruker hele tiden enten til egg,yngel eller dersom det er fisker som er blitt syke/skadet.

Alle eggene ligger strødd rundt i akvariet ingen spiser de, trolig er de for store, fanget ca 15 egg å la disse inn i hulen, men hannen feiet de ut igjen. Nå har hannen begynt å jage hunnen igjen, trolig vill han prøve på nytt. Hvor lang tid kan det ta for hunnen har nye egg klar?? Noen som vett?? Kan eggene som ligger strødd rundt i akvariet klare seg å bli yngel. Det er god sirkulasjon i akvariet som er 110 liter. Det er både innvendig og utvendig pumpe.. Håper noen kan gi et svar
Har eggene klaret seg de som du lagt i 20 litern? Har noen av eggene fått sopp?
Alle eggene fra alle eggleggingene har klart seg fint, men etter klekking så levde ikke yngelen så alt for lenge di første gangene.

Men, Di to siste kullene med egg har blitt til fine ancistruser på mellom 1,5-4,5cm. Alle 20-30stk spiser og koser seg glugg.
Ofte ser jeg at uerfarne hanner mister eggklasen ut fra hula. Dette enten fordi de mangler erfaring, feil utformet hule eller at de blir forstyrret.

Jeg har da med stort hell plassert, egg-klasen i et yngelkar med god sirkulasjon.

Den andre grunnen jeg ser at hannen kaster ut eggene er hvis vannkvaliteten er for dårlig. Her er det som regel lite å hente med å plassere eggene i en yngelkasse, men det er jo lovt å prøve.

Yngelkassen holdes enklest på plass med en magnetisk algeskrape eller lignede. Husk på at egg, viglere og små yngel er lite glade i endringer på vannstand.
Det kan nok være det siste. Hadde strømstans natten før med 5 timer stopp. pumpen startet opp når strømen kom tilbake..Vi viste ikke noe siden det var på natten
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap