Hva ville dere ha gjort??
jeg har et Eliot ciklidepar , hannen er ganske aggresiv,,,, i karet har jeg et sommerfugl par og et paljett par og en del corydoras og en Botia,, han jaga veldig på den stakkars frua si så jeg fikk et råd fra Dahls og kjøpe et par til og dumme meg gjorde det,,han klarte nesten å drepe begge to før jeg fikk tak i dem og tok dem ut av det karet , nå har han roa seg noe, jager litt frua,men skader henne ikke og hun er rød og fin og virker glad, men botiaen prøver han å ta men klarer det ikke og rødskjegg som jeg kaller paljett hannen prøver han og å ta, har ikke klart det til nå ford den er ganske sterk og grov å se på den og, så han har ikke turt enda,men i dag virket det som han bare tok sats og kjørte inn i siden på han mens han ikke så terrosisten komme,
jeg lurer masse på om jeg skal ta han ut å levere han tilbake til butikken, kan fruen leve alene i karet?? det er en 180 liter de lever i med massse huler og gjemmesteder og han er jo nydelig fin og gubben har ikke lyst å ta han ut,men jeg synes han er for agresiv og jeg vil helt ha et fredelig kar , hva ville dere gjort ? fortvila
jeg lurer masse på om jeg skal ta han ut å levere han tilbake til butikken, kan fruen leve alene i karet?? det er en 180 liter de lever i med massse huler og gjemmesteder og han er jo nydelig fin og gubben har ikke lyst å ta han ut,men jeg synes han er for agresiv og jeg vil helt ha et fredelig kar , hva ville dere gjort ? fortvila
Postet 02.03.12 kl 17:57
Postet 02.03.12 kl 22:26
Helt vanlig oppførsel hos ciklider og spesiellt hanner som er leks klare
jager alt og alle....du sier du kjøpte ett par til?.....håper du mente ett par hunner?...det vil fordele stresset mellom de under leks perioden.Har aldri hatt Elliot ciklide selv,men liv og legnad kan overføres ciklider imellom...Ha is i magen,så lenge du har kjøpt to HUNNER til, vil det gå seg til,selv om det ser brutalt ut.
jager alt og alle....du sier du kjøpte ett par til?.....håper du mente ett par hunner?...det vil fordele stresset mellom de under leks perioden.Har aldri hatt Elliot ciklide selv,men liv og legnad kan overføres ciklider imellom...Ha is i magen,så lenge du har kjøpt to HUNNER til, vil det gå seg til,selv om det ser brutalt ut.
Postet 02.03.12 kl 22:57
Geir DanielsenHelt vanlig oppførsel hos ciklider og spesiellt hanner som er leks klare jager alt og alle....du sier du kjøpte ett par til?.....håper du mente ett par hunner?...det vil fordele stresset mellom de under leks perioden.Har aldri hatt Elliot ciklide selv,men liv og legnad kan overføres ciklider imellom...Ha is i magen,så lenge du har kjøpt to HUNNER til, vil det gå seg til,selv om det ser brutalt ut.
jeg ville kjøpe to hoer,men han i butikken sa han haddde to par som levde fredelig i lag så dumme meg gjore det,men når hannen var borte prøvde han å drepe den hoen han ikke ville ha og,men nå har jeg tre par, med forskjellige ciklider, men det virker bare som han prøver seg litt på paljett hannen men han tør ikke helt
Postet 02.03.12 kl 23:00
Nå sitter ikke jeg på mest erfaring og kjenner ikke til denne arten.
Det jeg ville prøvd først var å ominnrede karret. Gi han ett revir litt for seg selv, kanskje han roer seg da? Hvis ikke det hjalp ville jeg ha gitt han/de bort. Jeg synes det blir dumt hvis en av mine fisker må lide og i verste fall bøte med livet pga en bølle.
Det jeg ville prøvd først var å ominnrede karret. Gi han ett revir litt for seg selv, kanskje han roer seg da? Hvis ikke det hjalp ville jeg ha gitt han/de bort. Jeg synes det blir dumt hvis en av mine fisker må lide og i verste fall bøte med livet pga en bølle.
Postet 02.03.12 kl 23:11
AreNå sitter ikke jeg på mest erfaring og kjenner ikke til denne arten. Det jeg ville prøvd først var å ominnrede karret. Gi han ett revir litt for seg selv, kanskje han roer seg da? Hvis ikke det hjalp ville jeg ha gitt han/de bort. Jeg synes det blir dumt hvis en av mine fisker må lide og i verste fall bøte med livet pga en bølle.
jeg er enig Are og takknemlig for at dere svarer meg,men jeg håpet at det kansje var en normal adferd som kunne gi seg,, klart jeg gir han bort til butikken om han ikke gir seg er glad i fiskene mine jeg har lagt ned mange huler og han har ene hjørnet av karet så det mangler ikke på plass tror jeg,men han har kommet seg etter det andre paret er borte så jeg håper han gir seg,men skal observere han i helga og om han blir mer agressiv så tar jeg han ut og reiser ti butikken med han .-) takk for svar begge to
Postet 02.03.12 kl 23:35