Antall diskus i selskapsakvarium?

Lurer litt på hvor mange diskuser kan man ha i en 375l selskapsakvarium?

I dag er det 7 diskuser fra 7-15 cm store og de har god plass nå. Men alle er ikke så store enda.
Har også: 3 palettciklider( ett par + 1 ung yngel fra paret).
5 indiske glasmaller.
5 corry
1 L-144 og 2 ansistrus
2 vær-ål
9 kål-ål
3 bolinesiske sommerciklider og 1 sommerciklide.
16 stimfisker
1 hankampfisk og 2 hun kampfisk.

Det tror jeg var alt, er det for mye eller kan jeg kjøpe to diskuses til?
Så glemte jeg: 10 øksefisk.
Det beregnes en Discus per 50 liter... 8 skal nok gå bra. Du bør nok ha partall med Discus og ikke oddetall... alle må få en partner
Ok, da kan jeg få tak i en til da?
For meg er discus "hovedfisken" i et akvarium og jeg svarer utfra dette ståsted.

Discus har spesielle behov for vannkvalitet og vannverdier. Dette betyr at du i utgangspunktet bør legge temperaturen i akvarievannet på 29 -30 grader. I tillegge bør ha store og gode filtre + gode vannbytteregimer for å holde vannkvaliteten oppe.

Som akvarifan er inne på kan en tommelfingerregel være ca 50 liter vann pr discus, men i tillegg til dette bør du vurdere innredning filtre osv.

Nå er det slik at 375 liters akvarium ikke inneholder 375 liter vann, men heller mere 300 liter avhengig av hvor stor overflaten er, hvor mye innredning sand steiner osv. Dette betyr at hvis du har et akvarium som er 50x50x150 cm er det faktisk vannvolumet ca 48 x 46 x 148cm = 326 liter - innredning.

Når du setter opp et selskapsakvarium, mener jeg da at du bør tenke på om de andre fiskene passier inn sammen med discus.

En forutsetning er da først å fremst at det ikke er andre store, urolig, aggresive eller nattaktive fisk som stresser discusene.

Dermed er f eks værål et dårlig valg i et discusakvarie og da både med tanke på discusene og værålens ulike behov for vannkvalitet og ulik adferd.

Så på spørsmålet om du har plass til flere discus er svaret nei. Du bør først bestemme deg for hvilke fisker du skal ha i ditt akvariet. Så vil jeg anbefale deg å fjerne de fiskene som ikke går sammen.

Velger du å beholde discusene, ville jeg nok anbefale å flytte mesteparten av de fiskene du har med unntak av ancitrusene. Hvis du har C. Steribai "går" det bra. Andre coryer vil dessverre ha mye kaldere vann enn det discus trives med.

I et 375 liters akvarium ville jeg ha fôret opp en stim på 8 -14 discus, plukket ut mesteparten av de andre fiskene. I tillegg ville jeg ikke hatt planter eller for mye dekorasjoner da discus trenger mye fôr for å oppnå en behagelig størrelse. Du risikerer å få en enorm algeoppblomstring på et eller annet tidspunkt pga av den rikelige og ofte fôringen som discusene krever.

Når du så har fått fôret opp discusene kan du redusere på fôringen og sette inn planter. Da er også tiden inne for å vurderer om du skal beholde hele flokken eller bare 1-2 par voksne fisk.

Takk for svar!

Når det gjelder værålen så har jeg ikke fjernet dem fra karet pga at de ikke plager diskusene. Når det gjelder "hovedfisk i karet" så er det meningen at det er diskusen.
Jeg har 28,6 grader i vannet og kjører 2 utvendigpumper + 1 inne i karet. Regner med at det holder? Jeg har osgå fjernet de fiskene som er urolig for diskusen. Muligheter jeg tar bort palettciklidene, er litt urolig under egg legging/yngel.
Jeg skifter 30% vann hver dag og slamsuger annen hver dag. Har ikke planer om oppdrett av diskus. Har en del planter i karet, stor rot, kan sette inn bilde seinere.
De for mat 3 ganger daglig og en av de gangene er med enten okse hjerte, mygglarver, frosen diskus for og artemia. Som regel 4 rute pr gang.
30 % daglig var ganske mye... 20 % per andre dag er greit vil jeg tro...
20-30 % daglig er egentlig helt grei, synes jeg. Men det er jo ikke fullstendig nødvendig.

Ser ut som du har det meste på plass, Cinaen.

Jeg anbefaler deg å bruke Kai Hansen sine anbefalinger når det gjelder foring, nemlig 5-6 cm fisk bør fôres 5-6 ganger daglig og 6-10 cm fisk bør fôres 4-5 ganger daglig.
Har lest fra han før, men diskusene mine spiste ikke maten når de fikk 4-5 ganger daglig. De tre første gangen, gikk maten ned på høykant, de andre 1-2 gangen, ble bare maten ligget igjen og det er derfor de for 3 ganger pr dag nå.
Hva gjøre dere som forer 5 ganger pr dag?
Akvariefan
Det beregnes en Discus per 50 liter... 8 skal nok gå bra. Du bør nok ha partall med Discus og ikke oddetall... alle må få en partner;-)

Discus kan ikke telle ??
Nei, og hvem har skrevet at de kan telle?
Skal være rimelig heldig at alle blir par :-p
Akvariefan
Du bør nok ha partall med Discus og ikke oddetall... alle må få en partner

Akvariefan, rådet ditt er ikke særlig preget av viten.

Om man kjøper 8 ungfisk er det svært lite trolig at man ender opp med 4 par, selv om kjønnsfordelingen er lik. Siden man ikke kan se kjønnsforskjell blir det vanskelig nok å treffe med kjønnsfordelingen...
Inaktiv bruker
Donald
[QUOTE=Akvariefan]Du bør nok ha partall med Discus og ikke oddetall... alle må få en partner

Akvariefan, rådet ditt er ikke særlig preget av viten.

Om man kjøper 8 ungfisk er det svært lite trolig at man ender opp med 4 par, selv om kjønnsfordelingen er lik. Siden man ikke kan se kjønnsforskjell blir det vanskelig nok å treffe med kjønnsfordelingen...
Det er nok bare gjetting fra det holdet i denne saken. Gutten er bare 10 år så da er det ikke alt man vet, man han har sine gullkorn.
Det er bra at han prøver, med litt mer lesing og erfaring kan han bli en veldig bra og flink akvarist. Selv kan jeg nada om Discus. Vet hvor de kommer fra og alt det basicke men that's IT.

Så til saken, 8-9 Discus høres mye ut for meg på 375L, ser for meg forurensningen blir betraktelig mer per discus. Men igjen, jeg kan lite om discus og hvor mye de forurenser vet jeg ikke, tenker bare størrelse, mengde mat og akvariets størrelse.
Litt OT; hvorfor denne siteringen, Spock

Ingen bør legge ut svar uten å ha anelse, uansett alder. Forumet er ikke tjent med det, for til slutt er det ingen som gidder å korrigere engang...
Syntes at innlegg nr. 5 av Nils Vollstad sa det som trengtes å si her.
Det er helt ok for meg at det er juniorer her inne, men de skal være "litt"mindre raske på avtrekkeren. Skal de gi råd og veiledning om et emne så skal de også vite noe om det, ikke bare lese seg til, men også ha erfart i praksis. Det er ikke alle som fyker in på profilen til et medlem for å se hvor gamle de er. Ikke alle oppgir det heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap