Metallpansermalle yngel

Heisann!

Lurte på når jeg skal starte å gi mat til metallpansermalle ynglene.
Det er snart to døgn siden dem klekket. Dette er våres første kull. Ca 70 stykk.

Hei

Start med og gi dem mat da du ser at plommesekken er brukt opp.

Har selv gående noen få hersom jeg fikk reddet i siste liten . Venter på at det skal klekke mer egg her,
men da av en annen type cory som er forkortelse for corydoras (pansermalle).
Plukket opp ca 250-300 nye egg i dag. Trodde ikke det var mulig.
Hvor mange voksene hunnen og hanner har du?
Det er vel 5 hunner og 4 hanner. tror jeg.
har veldig stort problem å se om plommesekken er borte. siden dette er mitt første kull.

filmet dem for 5 min siden.

Ja det var vanskelig og se siden filmen er tatt ovenfra og ikke fra siden. Dem var og stor og fine for alderen sin syns jeg. Mine er ikke lett og se en gang med det blåtte øye for dem er ca en uke gamle. Men prøv og gi dem mat nå og ser om dem tar den til seg. Bedre og starte en dag fortidlig en en dag for sent.

Lykketil
Tusen takk er nok mindre enn det ser ut som på filmen
Forresten vi tok vare på eggene med et innfall. Ikke planlagt.
Kan vi fore dem med flakfor for yngel som smuldres til microflak?
Artemia får jeg ikke tak i sånn med det første.
Inaktiv bruker
Du burde fore dem på Artemia, Flakfor er ikke noe hit, iallefall ikke hos meg. :/
Det er heller ikke så mye næring i flakforene som i artemia.
Bruk flakfôr frem til du får tak i artemia/avskallede artemia egg, noe som jeg selv bruker.
Inaktiv bruker
Om du har malletabeltter så bruk heller det enn flakfor.
Du kan mate med det meste , men pulveriser det så godt det lar seg gjøre. Mat med variert for, fra ren alge basert til rent kjøtt basert. husk å gjøre rent og bytt noe vann hver dag. Alternativt er å putte de i et eget innredet kar med filter, da blir behovet for vannbytte og rengjøring redusert.

Jeg har selv aldri brukt artemia.
Dunken er festet inne i hovedakvariet. Så det sildrer inn vann og renner ut. Prøver så godt jeg kan å holde bunnen ren.
Fant 6 poser vakumpakket artemiaegg, og en klekker, men mangler den for å regulere luften. Har også en pose med tørket rensket artemiaegg. Problemet hær, et at disse tingene er 5 år gamle
Gleder meg til at jeg kan se at dem tar til seg mat, så jeg kan senke skuldrene litt.



Ser ut som ynglene spiser blandingen min. 2 forskjellige tabeletter som er knust med litt flakfor i. Idag klekket. Ca 30 nye. Stor forskjell på størrelsen, i forhold til de 4 dager gamle ynglene. Det var gøy å se.

Hvor ofte forer dere cory ynglene?
Dersom du fortsatt har de eget BB kar ville jeg lagt oppi noe godt innkjørt mose, liten rot eller andre planter. Det finnes masse føde for yngelen i og på dette. Ellers kan du nesten ikke klare å mate ofte nok. Begrens mengden etter hvor mange ganger du forer.
Alt fra 1 til 5,6 ganger i døgnet vil fungere.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap