Ancistrus - død m/bilder

hmm..

enda en til død.. dette er en av 2 som jeg fikk i "erstatning" for 2 som døde onsdag/torsdag. ble hentet på torsdag og har stått avskilt fra de andre fiskene oppi et slikt ynglekar - for å sjekke om det var de andre fiskene som kanskje var skyld i at de døde.

ynglekaret har slike åpninger langs siden, så vannet blir jo ikke stillestående oppi der.

her kommer bildene :

han levde og spiste et par timer før bildene ble tatt..

synes magen virker litt "bulende" se bilder lenger ned.

ovenfra:
[External Image]

underfra:
[External Image]

[External Image]

hengende fra siden:
[External Image]

[External Image]

hengende underfra:
[External Image]
(kul neglelakk)

Syns den så veldig liten ut?

Små ancistruser tåler ikke så veldig mye endringer, og de er derfor sårbare om de selges for tidlig.

Har du målt dine vannverdier, inkl. temp?
StineMari aka cara79
(kul neglelakk) Syns den så veldig liten ut? Små ancistruser tåler ikke så veldig mye endringer, og de er derfor sårbare om de selges for tidlig. Har du målt dine vannverdier, inkl. temp?

(*ler*.. negllakken har begynt å flasse av, men hadde ikke tid til å fjerne den før jeg tok bildene..)

verdiene er målt til å være helt fine/normale på 2 ulike dyrebutikker

samt at jeg sjekket følgende her hjemme med dråpetest :

nitritt = 0 (ingen utslag)
kH = ca 4
pH = mellom 6,8-7

temp ca 27-28

kjøpte 3 slike små helt i starten også, og de levde i beste velgående ca 1 1/2 mnd. regner med at de 3 døde som følge av at jeg fikk mye nitritt i vannet (de døde så å si samtidig etter ca 2 uker) .. Har ventet i 2 uker med å kjøpe nye da de på dyrebutikken anbefalte meg å vente litt.

kjøpte da 3 x små og 1 x medium mandagen som var. (6 dager siden)

fant 2 døde på onsdag = 1 x medium og 1 x små.
1 død til på torsdag

hentet 2 nye samme dag

fredag døde den siste av de 3 små jeg kjøpte første gangen.

idag - søndag døde da en av de 2 jeg fik i erstatning på torsdag

INGEN av de andre fiskene mine har dødd. Kun mistet 1 fisk siste 1 1/2 mnd, og det var acara hunnen - det var da jeg oppdaget nitritt
Hvordan tilvenner du fisken når du setter de i akvariet?
StineMari aka cara79
Hvordan tilvenner du fisken når du setter de i akvariet?

fyller opp gradvis med vann fra akvariet oppi posen fra dyrebutikken. ikke noe av vannet som er i posen havner oppi akvariet.

dette gjør jeg over flere timer..
Noen fisk dør uten at vi nødvendigvis ser, vet eller finner ut årsaken. Nyinnkjøpt fisk og yngel er selvsagt mer utsatt, og spesielt yngel når de flyttes over i nytt kar. De er veldig ømfintlige for variasjoner i vannverdier, og næringsmangel er som oftes grunnen til at de dør.

Jeg tror ikke andre fisker er skyld i at de dør, med mindre de spiser opp all maten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap