ADINA`s akvarium :) (side 6)

Geir Solli
jeg hadde ett akvarie på ca 60 liter med bark i bunn og tomme pappruller (kan bruke hva som helst), fikk tar i en liten besetning med kakerlakker og deretter foret jeg med alt mulig jeg hadde for hånd, de spiser jo sånn ca ALT og formerer seg rimelig kjapt deretter er det bare å tynne ut avkommet og alltid beholde endel voksne eksemplarer. - fint supplement til det vanlige foret. viktigste av alt er å sikre seg at du har dem i enn så tett beholder som mulig, jeg brukte dobbeltsidig tape ved alle luftehull men opplevde ikke at de kom seg opp i taket på glassburet...men greit å være på den sikre siden da :)
Blir jo helt inspirert av det MEN flyr de liksom? eller? sikkert dumt spørsmål.. men litt noia for flygende kryp som suser ut av boksen når jeg åpner hehe..
Gratulerer. Dette gikk jo mega kjapt!
Tvillingmamma80
Gratulerer. Dette gikk jo mega kjapt!
ja, men da jeg kjøpte larvene fant jeg en puppe i boksen.. Vet ikke hvor lenge den har ligget der.. Tror d var den som klekket de andre er bare noen dager gamle, så tar nok lenger tid med de ...
typen kakerlakker jeg hadde flyr ikke, så ingen fare med det, de er vel mest å sammenligne med billene dine , bare de blir 3-4cm voksne
Konge fisker og tanker du har! Må følge med her. Dette er virkelig min type tråd. Jeg elsker store fisk, spesielt store cihlider som oscar, JD, jaguar, midas osv.
Gleder meg til å ha et slikt kar selv. Planen på sikt er i hvertfall noe som Jack Dempsey, gullsøm, oscar, frontosa, blå acara o.l. Såvidt det lar seg gjøre, og i et stooort kar på 1200-1500 liter

Ang levende fordyr har jeg ekstremt mye erfaring pga jeg har hatt taranteller og skorpioner (og noen herptiler) siden jeg var 9 år, altså i 11 år.

Kakerlakker er uten tvil det beste, letteste, og minst illeluktende fordyret. Min favoritt er blaptica dubia. Veldig hardføre og formerer seg KJAPT. Begynner du med 50-100 stk kan du ved uhemmet avl ha over 3-4 tusen etter 1 år! Fiskene ELSKER dem.

Det jeg gjør er å kjøpe den største hammerplast boksen på jysk eller tilsvarende hos f.eks clas ohlson, hiver en liten haug med eggekartonger oppi for god overflate, stabler dem opp i litt over halve boksen. Dropp bunnlag, for da er det vanskeligere å gjøre rent (rengjører maks 1 gang i året). Har du en varmematte under går avl og vekst mye fortere Så forer du med alt av matrester osv, lokk kan du også droppe så lenge du ikke har stablet alt for høyt med eggekartonger, eller så tar du å skjærer av et svært hull i lokket og om du vil, limer du på en netting. Gullerot og appelsin står høyt på listen hos kakerlakker og er etter min erfaring det som gir best "formeringshumør" hos dem. Ellers gir du dem det meste av matrester, og en del proteinrikt for som katte/hunde og fiskefor. Dette er den perfekte oppskriften uten tvil, og fiskene dine vil bli overlykkelige av dette, og ikke minst er det et veldig sunt for!

Hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre!
Christoffer Engevik
Konge fisker og tanker du har! Må følge med her. Dette er virkelig min type tråd. Jeg elsker store fisk, spesielt store cihlider som oscar, JD, jaguar, midas osv. Gleder meg til å ha et slikt kar selv. Planen på sikt er i hvertfall noe som Jack Dempsey, gullsøm, oscar, frontosa, blå acara o.l. Såvidt det lar seg gjøre, og i et stooort kar på 1200-1500 liter :D Ang levende fordyr har jeg ekstremt mye erfaring pga jeg har hatt taranteller og skorpioner (og noen herptiler) siden jeg var 9 år, altså i 11 år. Kakerlakker er uten tvil det beste, letteste, og minst illeluktende fordyret. Min favoritt er blaptica dubia. Veldig hardføre og formerer seg KJAPT. Begynner du med 50-100 stk kan du ved uhemmet avl ha over 3-4 tusen etter 1 år! Fiskene ELSKER dem. Det jeg gjør er å kjøpe den største hammerplast boksen på jysk eller tilsvarende hos f.eks clas ohlson, hiver en liten haug med eggekartonger oppi for god overflate, stabler dem opp i litt over halve boksen. Dropp bunnlag, for da er det vanskeligere å gjøre rent (rengjører maks 1 gang i året). Har du en varmematte under går avl og vekst mye fortere :) Så forer du med alt av matrester osv, lokk kan du også droppe så lenge du ikke har stablet alt for høyt med eggekartonger, eller så tar du å skjærer av et svært hull i lokket og om du vil, limer du på en netting. Gullerot og appelsin står høyt på listen hos kakerlakker og er etter min erfaring det som gir best "formeringshumør" hos dem. Ellers gir du dem det meste av matrester, og en del proteinrikt for som katte/hunde og fiskefor. :) Dette er den perfekte oppskriften uten tvil, og fiskene dine vil bli overlykkelige av dette, og ikke minst er det et veldig sunt for! :) Hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre! :)

Takk Christoffer, så hyggelig at du tittet innom tråden min og vi deler lidenskap for disse flotte fiskene og jeg har allerde bestil 100 stk kakelakker... skrekk... ja ja.. d er vel ikke værre enn de krypa jeg allerede har Skal følge rådene du skrev.. takk for info
Mine SKJØNNE store matvrak
Geir Solli
pen smilende clarias :D

NUDLI HAN SE he he... fasinerende de mallene.. lager masse liv og røre hele dagen.. og de spiser gjerne mat av hånda mi

Da er det på`n igjen... da har 100 kakelakker ankommet MY PLACE! Et tomt akvarium med tomme eggekartonger og tomme doruller er lagt i bunn.. litt kattemat og litt frukt (appelsinbit) lagt nedi...+ 100 kakelakker :-0 SKREKK DE ER FÆLE...! om noen måneder blir det avkom og masse fiskefor også kom de tomme småkara mine til nytte.. de hadde jeg egentlig tenkt å kaste etterhvert.. men nå er de blitt småkryphotell !
Diger bøtte med 10 l Ciklidesticks en stund frem de 4 små boksene er tørkede sirisser.. Jeg varierer med sticks, reker , melormene, frossen røde mygg og sirisser... Sirisser lukter ...!!!... død...! men fiskene elsker dem.. anbefales å holde pusten når du åpner boksen he he..
Vurderer sterkt å bytte bunnlag i 900 litern... Har 50% sand og 50% fin grus... vil bytte i store runde glatte flodstein... 4-5 Cm... LOVE IT! mye enklere med rengjøring syntes jeg. C.mallene øderlegger ingen barter på de runde steinene heller... hm...tenke tenke tenke.. FRISTER... enten rødebrune eller mix av farger.. kan bli veldig fint
Har du corydoras sammen med disse store fiskene dine?? *lettere skremt selv *

Må si det er noen lekkre farger på dem. Hvor lenge har du den10 literen din? Mistenker dem for å spise bitte litt mer enn alle mine 4 kar (siste karet er yngelkar og foreløpig bare egg)
Ingen coryer nei.. de hadde nok blitt mat dessverre... Disse fiskene jeg har sluker absolutt alt de får inn i munnen.. og noen av de har stoooore munner! Jeg har bare sammen med storfiskene en stor gammel pleco, sånn litt større en bestefars gamle sko og to store Clarias maller på 30+ , men de er ikke bare på bunn men overalt Trur jeg skal ha denne 10 litern noen mnd.. forer med så mye annet i tilegg vettu Så spennende at du har yngel og egg da Flink du er!
Ah, var det det C.Maller stod for Så feil kan man ta når man ikkek kjenner disse store fiskene :P Ja jeg fikk ikke ting helt til å stemme Men da lærte jeg sannelig noe i dag også.

Får håpe jeg får noen levedyktig yngel her, umulig å telle antall egg da det ligger pakka inn i mosen! Men de eggene jeg ser ser i alle fall gyldene og fine ut. Litt overrasket siden det er lenge siden de la egg sist.
Melormene ; favorittmat potet! Den blir i løpet av natten fylt med larvene ..
Snart ferdig med tømming av sandbunn!! Phuu... Mye ekstra jobb når jeg må ha fiskene i karet mens jeg tømmer sand.. Må ikke bli grums vettu for fiskene... Så brukte hevert metoden og sugde ut sand over i bøtter og spann ... Samtidig som jeg fyller på med friskt vann i andre enden av karet .. D gikk supert !! Men fryktelig mye sand i 900 liters kar!!! men er ferdig!! Yeeeeh !!
Nå skal jo store runde flodstein kjøpes inn Må bare bestemme meg for farge.. (?) Hm..
Sjekket litt rundt etter flodstein i dyrebutikker og nettet... fant runde store elvestein (altså ikke elvegrus) på Felleskjøpet... til 139 kr for 25 kg egentlig til pynting i blomsterbedd og lign.. LOVE IT! de var fine nok i massevis og til billig penge. Så da blir det vasking og skrubbing av stein i kveld... Trur d blir driiitfint! håper d ...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap