Silikonere fast skifer til redmoor-rot?

Redmoor-roten jeg har har en voldsom oppdrift. Er det mulig å kjøpe akvariesilikon på f.eks Clas Ohlson, finne en skiferhelle av okay størrelse og silikonere den fast til bunnen på rota? Vanlig skifer kan brukes i akvariet sant?

Rota jeg har er formet som ett "tre", så den skal stå med tykkeste delen ned i akvariet. Akvariet er fullt av sand, planter og fisk, så det er derfor ikke så lett å skru fast en sugekopp i bunnen...

Og hvor lenge må silikonen herde før jeg putter den i akvariet?
Slik jeg har gjort det på mine redmoor-røtter som nekter å synke. 

Lot silikonen herde et døgn før jeg satt roten i karet.
Du ikke heller sku inn en syrefast skrue gjennom en sugekopp og inn i roten da?
Dette gjør jeg selv og flere med meg ,da kan du lett flytte/ta ut roten når du vil.
Sølvi: Jo, jeg kan sikkert det, men roten skal ned i bunnen, og jeg har lest at det ikke er så smart å feste sugekopper til bunn som alt har sand på (da må en ta det før sanden kommer oppi) siden det er så lett for sandkorn vil ripe opp og lage sprekker i bunnglasset. Om det er noe i det vet jeg ikke, men fester jeg en skifer-plate i roten så kan jeg bare grave den litt ned i sanden, ikke helt i bunn? Eller?
Det går jo helt fint ,hadde en diger einerot for noen år siden som ble festet på en skiferplate og lagt på bunnen,fungerte det

[External Image]
Da blir det skrubbing av roten idag og Clas Ohlson for å kjøpe silikon i morgen!
Blir spennende å se hvordan jeg skal klare å balansere den opp til å stå på skifer-hella til silikonen har herdet! hehe...
Har en redmoor rot i 85 literen som jeg har bundet fast 2 stk skiferhuler som holder rota nede. Det kan være en ide
Det kan være ganske vanskelig å få silicon til å sitte på treverk...
Eller skru fast skiferen til rota
Sa Larsen. Hvorfor gjøre det komplisert når det kan gjøres så enkelt? Bore i skifer er jo ikke akkurat noen heksekunst. Notert!!!
Hva med å rett og slett bruke en plastplate? fra en skjærefjøl eller lignende. Borr hull i denne, og bruk en skrue som ikke er farlig for vannet og skru den fast til roten. Plastplaten gjemmer du under sanden.
Plastplaten holden den ikke nede, hjelper ikke med sand oppå platen hvis roten er stor og har my eoppdrift. Da er det kun skifer som gjør susen...med mindre man har god tålmodighet og venter ukesvis/månedsvis på at den skal synke av seg selv.
Linda W
Sa Larsen. Hvorfor gjøre det komplisert når det kan gjøres så enkelt? Bore i skifer er jo ikke akkurat noen heksekunst. Notert!!!

Det enkle er ofte det beste vet du

Men er vel syrefaste skruver som bør brukes?
Helt riktig. De har billige syrefaste på Bauhaus og Claes Ohlson.
Jeg boret to hull i en skiferplate og festet roten vha av terrasseskruer, fikk da roten til å stå i den vinkelen jeg ville.... har funket fint hittil...
Mangel på tålmodighet, silikon og skruer (og drill) gjor at jeg festet roten til skiferhellen ved hjelp av tau. Surret godt og stramt rundt flere ganger. Har gravd den ned, med mye sand over og oppover rota. Når den viser tegn på å synke skikkelig så klipper jeg kanskje av tauet, men foreløpig fungerer dette supert!
Ps: Brukte tau som er beregnet til matlaging (slikt en surrer svinesteiker o.l med).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap