Vanskelige vannverdier...

Jeg er nybegynner, men allerede ganske hekta Blir derfor så veldig skuffa når ting ikke går slik de skal. Jeg starta med et lite akvarie på ca 20 liter, men kjøpte et 60 liter for ca 3 uker siden. Heiv vann i det ene kvelden og fiskene/rekene og sneglene og i tillegg den gamle pumpa dagen etterpå. Alle de gamle fiskene klarte seg kjempebra. Det er tre sverdhaler, to metallpansermaller, 5 sebra fisk, en stor viftereke og 5 små reker. Kjøpte nye for 4-5 dager siden: to leopardpansermaller, to salt/pepper pansermaller, 7 neoetetra og to dverggurami og ei stor (6cm) viftereke til. Det såg ut som at alle trivdes godt, sebrafskene (fire damer og en hann) la tilogmed egg! (Som fort ble spist opp av glupske fisker).I helga døde den eine leopardpansermallen og nå i dag den nye store viftereka og en liten reke. Kjempetrist. Merka at det nye pansermallen strevde lenge, den svømte opp-ned og låg mye rolig i forhold til den andre jeg hadde kjøpt. Jeg bytta ut 40% av vannet og den kom seg til nærmest normal oppførsel, men igjen dagen etterpå like tullete svømming og tippa rundt med buken i været ett par ganger... Reka var bare plutselig død. Har kjøpt strips til å måle i vannet, men kan desverre for lite om det... Har en som heter Multistick Tester. Fikk resultatene: Nitrate: 20, Nitrite: 0, GH: 10, KH: 7, og PH: 7,5
Noen som kan hjelpe meg å si noe om hva jeg bør gjør ut fra dette?

Og så en liten ting til. Den nye pumpa til det nye akvariet er en slik som kan stå og bare pumpe vannet rundt (uten noe luft som kommer ned i vannet), men en kan montere noe på slik at det blir som en spring og det suttler mye mer lyd og luft nedi. Den gamle pumpa er en slik som spruter vannet ovenfra og ned og lager mye lyd og mye luft nedi vannet. Nå går jo begge to, foreløpig, for å få med de gode bakteriene fra det gamle akvariet. Tenker det skal holde med en etterhvert. Bør jeg montere på det utstyret som det stod at var valgfritt for å få mer oksygen i vannet, eller holder at vannet bare sirkulerer gjennom pumpa uten lyd og luft?
Vil være veldig takknemlig for svar!
De gamle fiskene klarte seg nok bra fordi det filteret du flyttet over hadde nok bakterier til å håndtere de avfallsstoffene disse fiskene produserte. Det var da du introduserte flere fisk at det oppsto ubalanse. Det ser ut at du doblet fiskebestanden i en jafs og med så lite vannvolum som 60 liter, går det lett galt.

Du har antagelig for mye ammoniakk i karet ditt. Det ser ikke ut til at du har testet for dette. I tillegg er sticks altfor unøyaktig til at du får måleresultat du kan stole på. Kjøp deg dråpetester, anbefaler JBL, spesielt for nitritt fordi den er mer fingradert enn konkurrentenes.

Når du er kommet skjevt ut, er det bare en ting å gjøre: bytt vann daglig, ca 30 - 40%.

Se også i fiskebasen hvilke vannkvaliteter de enkelte fiskene helst vil ha. Levendefødere vil normalt ha litt høyere pH enn f.eks. tetraer.

Du kan godt bruke filteret ditt uten luftingen, men sett utløpet av vann slik at det skaper god bevegelse i vannoverflaten. Det er der oksygenutveksling mellom luft og vann foregår.
Bytte vann hver dag? Har byttet ca 40% to ganger i løpet av 5-6 dager. Fylt på med to bøtter med vann som får stå 10-20 min før jeg hiver det i karet og så tilsetter jeg en halv ts salt (sånn som er kjøpt i fiskebutikk) og noen dråper sånn som skal neutralisere kloren.
Har planta to nye planter også i det nye akvariet.
For mange nye fisker ??? Jaha?
Jeg syntes det høres ut som at du har fått amoniakk i vannet ditt. Dette er giftig og helt normalt den første uken etter oppstart, og kommer før nitritet begynner å slå ut på målingene. Ser at du har startet opp for 3 uker siden, så det kan godt hende at filteret ditt er blitt overbelastet. Dvs at du ikke har tilstrekkelig med filterbakterier til å bryte ned avfalls stoffene som blir tilført i form av fiskeavføring, døde planterester og matrester.

For å utelukke amoniakk-forgiftning burde du få testet vannet for dette.

Andre årsaker kan være sykdom, metallforgiftning, for høyt saltnivå, eller for høy pH (selv om jeg personlig mener at pHen din er innenfor det aksepterte), eller en kombinasjon av dette.

Noen av symptomene til amoniakk er tåkete vann, illeluktene vann, fisk som napper luft i overflaten og fisk som unngår bunnen av akvariet.

Om det skulle være amoniakk, og siden du allerede har tilført fisk, ville jeg ha foretatt daglige vannbytter, og tilført filterbakterier. Ikke mat fisken de neste dagene.
Hvis du fremdeles har det lille akvariet ditt er det en mulighet å sette fiskene tilbake hit, foreta daglige vannbytter der fiskene er, og la akvariet ditt bli ordentlig innkjørt med pumpen i gang.

Hva slags vannbehandlings produkter har du brukt (pulver og væskeform)? Har du målt springvannet ditt?

Jeg bruker alltid aquasafe (eller tilsvarende) når jeg bytter vann, for å være sikker på at fiskene og rekene ikke blir metallforgiftet. Det er litt delte meninger om disse typer produkter her på forumet, men jeg liker å være sikret.
Så ikke 530 sitt svar. Skriver tydligvis veldig sakte....

Poenget er at du har tilsatt for mye fisk for fort, slik at filteret ditt ikke har vært sterkt nok til å ta imot belastningen.
Inaktiv bruker
Det er ikke skadelig med nytt vann, så bytt heller litt for ofte en for sjeldent, det som er skummelt er om du har for kaldt vann så tempen synker for fort, da kan du som du gjør la det stå i en bøtte og bli varmere eller koke opp vann i en kasserolle som aldri har vært såpe i.
Ser du har allerede fått mye bra hjelp, tut og kjør. lykke til.
Kutt også ut saltet for det liker ikke maller og corydoras. Snegler liker det ikke, så er usikker på om reker gjør det. Det er et ferskvannsakvarium og ikke saltvannsakvarium du har så det er helt unødvendig..
Inaktiv bruker
Heheh, Sant Heidi, Tror ikke reker heller liker salt, de som jeg hadde på brødskiva til frokost lå i salt lake og de var ikke mye levende. ;P
Tusen takk for mange gode svar! Og beklage at jeg posta det på feil forum, er ganske nybegynner her inne også.
Jeg har brukt AquaSafe dråper i vannet, noen dråper pr bøtte vann. Og saltet heter CREDOZON noe dama i akvariebutikken sa var nødvendig også i ferskvannakvarier???

Ser at alle fiskene trives godt på bunnen. (Utenom Sebrafiskene) Men vannet kan kanskje se litt tåkete/grålig ut.

Vi har vannbåren varme og har hørt at det da kan brukes lunket springvann til matlaging ol så derfor har jeg tappet lunket vann, ca 25-26 grader slik som i akvariet og latt det stå litt for jeg har lest om overmetting??? Men det har ikke stått lenger ca 20 min i bøtta.

Da får jeg bytte litt nå igjen og håpe de andre fiskene og rekene vil overleve!
Kjenner ikke til credozon, men her har du en tråd om bruken av akvariesalt: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=48903&sr=1&msr=1

Salt i noen tilfeller er greit å ha ved sykdoms behandling og nitritforgiftning. Når det gjelder reker trenger noen reker, inkludert viftereke (Atyopsis), salt i vannet for å "få unger", men klarer seg ellers fint uten salt når de er voksne.

Reker og snegler er ekstra ømfintlige for metaller i vannet.
Synes du har gått fort frem her. Karet skulle stått lenger til innkjøring. Du burde ventet helt med nye fisker til filteret i pumpen hadde laget nok gode bakterier Og virker som om du bare har plukket ut noen fisker fordi de er pene? Slik som corydoras skal holdes i flokk, ikke et par av en sort og et par stk av en annen sort. Når fisker skal gå sammen, så handler det ikke bare om hvilke sorter som er "snille mot hverandre" - men hvilke vannverdier de vil ha. Hvis ikke springvannet ditt har rette verdier, må du enten velge andre fisker, eller tilsette stoffer til vannet som tilpasser det til fiskene.

Når filteret ikke er godt nok innkjørt, så må du bytte vann hver dag, slik at fiskene ikke svømmer rundt i en giftig suppe.

Det er såååå mange hver uke som er nye her og har kjøpt fisk, bare et fåtall undersøker FØR de får utstyr og fisker i huset. Hadde de gjort det hadde mange problemer vært ungått.
Beklage at jeg var overivrig ser jeg får litt kjeft her ja.

Jeg satte jo den gamle innkjørte pumpa over i det nye akvariet og håpte det skulle gå godt. Heldigvis er det ingen flere fisker eller reker som har måttet bøte med livet, de svømmer alle rundt i god stand.

Jeg gjorde virkelig mitt beste på å kjøpe fisker som passet akvariets størrelse og fungere sammen. Jeg leste her inn om de forskjellige fiskene før kjøp og fikk god hjelp i akvariebutikken også. De sa det var ok m to pansermaller av hver sort, men jeg får kjøpe noen til av hver sort etter hvert så de får mer lag. For en uke siden kjøpte jeg to små maller (sånne m sugemunn), så de renser vinduene
Beklager virkelig at jeg har provosert noen!

Og tuusen takk for hjelp og tips fra de gav meg det. Det har som sagt hjulpet og ingen flere fisk er døde.

Kjempeflott og facinerende å sitte å se på akvariet mitt
Når det gjelder corydorasene, så begynte jeg med 10 av en sort, flekket pansermalle. Så litt etter litt forsvant noen, og så var det bare 6 igjen. Da kjøpte jeg 6 aeneus - metallpansermaller. Tanken har vært å øke på med disse. Denne gjengen har vrimler rundt sammen, noen her og noen der. For noen dager siden så kjøpte jeg 5 andre coryer. Disse holder seg sammen 3 og 2. Og så myldrer de litt rundt med de andre. Ser jeg kunne nok godt hatt fler av EN sort. Men jeg liker ikke kjøpe for mange fisker på en gang. Mindre stress tenker jeg om de kommer til litt sånn gradvis. Så nå er det rundt 15 coryer på bunnen. De vrimler sammen, og når jeg bytter vann og de får kaldt vann, så danser de sammen opp og ned. Så jeg tror nok de synes det er litt stusselig å bare være 3-4 stk.

Mine er veldig glad for slike tabletter man slipper nedi. Og de liker også granulat for som synker til bunnen.

Lykke til med fisker og kar
Bare overse de som måtte gidde å bli provosert, de har selv vært nybegynnere en gang, og om de er lei av å svare nybegynnere så får de lese andre steder her på forumet!!!

Når det er sagt synes jeg du har gjort det ganske så bra jeg, vil heller si infoen og kunnskapen til butikken du har vært i er mangelfull... Sånn jeg ser det har du gjort alt du har fått beskjed om i beste mening.
Det er desverre sånn at det ofte ikke går 100% bra fra dag 1 når man er nybegynner og starter ett nytt kar. Det er faktisk ikke alltid det går bra for de mer erfarene heller når de starter nytt kar, men de klarer ofte å redde seg da de ser symptomene tidlig nok og da vet hva man skal gjøre, det gjør snart du også

Jeg ville nok ikke kjøpt mer fisk eller annet levende til karret nå før ting har stabilisert seg, men det er ting du kan legge deg på minnet, som tommelfingerregel sier man at du max kan ha 1cm fisk pr. liter vann. dvs, 1 sebrafisk på 3cm trenger 3 liter, ett stim på 10 trenger da 30 liter osv. Da kan du måle deg ca frem til hvor mye fisk du kan ha. I tilegg vil jeg også si at jo større akvariet er, jo lettere er det å holde gode vannverdier, så 60liter er ikke så enkelt. spesielt om det er mye fisk (dermed mer avfall) i det.

Planter derimot kan du med fordel kjøpe. De hjelper deg til bedre vannverdier da de bruker avfallstoffene til filterbakteriene dine som næring (nitrat). Det er masse å lære om du vil, men det er ikke så mye en trenger å vite for å kose seg med hobbyen, ta en ting av gangen, så kommer ofte kunnskapshungeren av seg selv!

Masse lykke til

Mvh Glenn
Tusen takk! Kjempekosligt med så hjelpende og positive svar!

Kanskje jeg kan spør litt videre da...

Hva med mating? Mater med litt flak (fiskemat) noe av det knuses helt til viftereka, så gir jeg 5-6 ca1-2 mm store klumper til rekene (som jeg har lest at coryene også liker) og så en tablett til de to små sugemallene. Av og til bytter jeg litt på de vanlige fiskematflakene til en annen fiskemat som er mer klumpet i konsistensen (bare for litt forandring) Problemet er at sverdhalee og de to dvergguramiene spiser opp både reke og mallemat ??? Blir det nok rester til rekene og mallene?

Det andre er at ei sverdhalehu var den første fisken vi fikk, av naboen, mens vi bare hadde vann og ingen fisk i akvariet. Etter en stund kjøpte vi jo ett par pansermaller. Etter en stund (ett par uker) begynte denne sverdhalen å oppføre seg som en pansermalle og jeg tenkte, stakkars den må jo få lag av en likesinnet. Kjøpte da en til av samme slaget som etter som den vokste viste seg å være en hann. Denne terroriserte hunnen, kjøpte derfor en hun til (har lest her inne at det kan hjelpe). Men nå er den like bitete og biter til og med dverguramiene. Var nå så oppgitt at han ble flytta over til det gamle akvariet på 20 liter helt alene.Det er ikke meningen at det skal være i bruk, blandt annet fordi den pumpa fremdeles er i 60 liters akvariet sammen med den nye pumpa. Hva kan jeg gjør med denne hissige fisken, trur den at den er en kampfisk?

Ser nå de heter Sverddrager den som er så hissig og biter de andre fiskene
GlennO
[B]1.[/B] Bare overse de som måtte gidde å bli provosert, de har selv vært nybegynnere en gang, og om de er lei av å svare nybegynnere så får de lese andre steder her på forumet!!! Når det er sagt synes jeg du har gjort det ganske så bra jeg, vil heller si infoen og kunnskapen til butikken du har vært i er mangelfull... Sånn jeg ser det har du gjort alt du har fått beskjed om i beste mening. [B]2. [/B]Jeg ville nok ikke kjøpt mer fisk eller annet levende til karret nå før ting har stabilisert seg, men det er ting du kan legge deg på minnet, som tommelfingerregel sier man at du max kan ha 1cm fisk pr. liter vann. dvs, 1 sebrafisk på 3cm trenger 3 liter, ett stim på 10 trenger da 30 liter osv. Da kan du måle deg ca frem til hvor mye fisk du kan ha.


Om 1. : Det er jeg enig med Glenn i.

Om 2. Her er jeg imidlertid ikke enig. Dette er en såkalt gammel tommelfingerregel, som man skal være veldig forsiktig med å praktisere. For den type fisk Glenn nevner, sebrafisk, eller gjerne også neontetra o.l. småfisk, er denne regelen sikkert ikke fullstendig feil. Problemet dukker opp dersom man bare ser på antall cm fisk uten å huske at en fisk som f.eks er 3 ganger så lang som en sebrafisk, trolig også er tre ganger så høy og tre ganger så tykk. Da har man ikke en fisk som er tre ganger så stor, men 27 ganger så stor. Følger man regelen uten å tenke svært kritisk, kommer man helt galt avsted.

Ellers synes jeg det er prisverdig av trådstarter å søke info og ikke bare godta det man sier i butikken. Det gir tro på at dette kommer til å gå bra og at hobbyen vil gi glede.
Når det gjelder sverddragerhannen som jager de andre så står det at den kan være ganske agressiv, og trenger minst et akvarium på 120 liter, husker ikke helt hvor stort du skrev ditt er. Hvis den plager de andre fiskene veldig så er det nok best å ikke ha den sammen med de andre. Du kan selvsagt prøve å kjøpe flere hunner, men hvis det er de andre fiskene den helst plager, så vil det kanskje ikke hjelpe.

Når det gjelder mat, så finnes det jo rekefor, som man drysser i akvariet som legger seg på bunnen. Corydorasene mine spiser også dette, jeg gir det selv om jeg ikke har reker. Men jeg ser jo at mine andre fisker også er nedpå og napper litt i maten som ligger på bunnen. Gir de i perioder mat et par ganger om dagen, og så får de gjerne noen dager uten, eller med mindre mat. Ofte så gir man mat for ofte, og det går igjen utover vannkvaliteten, og man må bytte vann. Synes disse dråpetestene er veldig gode, jeg tester vann en gang i uken og bytter vann også en gang i uken. Er vannet dårlig, så bytter jeg oftere.
Ser at akvariet ditt er 60 liter, da kan det være derfor den sverddragerhannen din krangler, den får rett og slett for liten plass.

Når det gjelder størrelse på fisk og vannmengde, så må man se litt på hvor aktive fiskene er. Fisker som svømmer mye og livlig trenger gjerne større plass , selv om de ikke er så store i seg selv, de svømmer gjerne i stim. Fisk som er mindre i bevegelse, trenger gjerne mindre plass. F.eks så virker det som om mine platyer som svømmer ganske rolig rundt, trenger mindre plass, enn min stim på 15 røde fantomtetraer - DE er aktive de, og brer seg i hele karet når de svømmer rundt sammen. man kan ikke automatisk gå etter 1 cm regelen pr liter vann.
Når det gjelder sverddragere ,så har jeg noen i mitt 222 liters kar og jammen trenger de den plassen . Så et 60 liters kar vil nok være altfor lite for disse dessverre .
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap