Hvordan kalibrere ph måler (penn)

Hei

Jeg har en kamerat som har ph måler, men ikke mer kalibrerings væske.. hvordan gå fram da?

Er det noe hjemme man kan bruke for å kalibrere pennen?

Frode
Når du har kalibrert den en gang, så skulle den jo være innstilt. Har du ph test sett, så er det vel bare måle der, sette ph måleren ned i veska, stille den inn på resultatet du fikk av testen. Synes det er glimrende, rimelig, så lenge man handler ph måler på ebay for 70-100 kroner i postkassa.
Frode Molland
Er det noe hjemme man kan bruke for å kalibrere pennen?

Det vet jeg ikke men karibreringvæske er da ikke så dyrt!
Kalibreringsvæske
Hei

Takker for tips

Jeg har tetra test sett, dråpe test da. Kan jeg bruke pennen ned i ph væsken og måle ut i fra den altså? Eller har jeg misforstått helt

Frode
Når du har tatt en vannprøve, tatt testen, så setter du ph måleren ned i for justering.
PS. Når du måler verdier på ph med måleren må du huske ta ut vannprøven, stikke måleren ned i karet, da får du ikke rette resultat.
Lykke til
www.webzoo.net selger kalibreringsvæske, koster litt over kr 50 for en liten flaske som nok rekker for et års tid.
Om du ikke har ekstreme pH verdier, bør du velge en væske som kalibrerer pH 7, da har du gode målinger begge veier.
Ha litt væske i lokket til pH "pennen" sett lokket på pennen og trykk på knappen for kalibrering. Vent til pH 7 lyser stabilt i displayet og du er "in business".
Eg har/har hatt 3 pH-penner, deriblant den mest anbefalte Hanna-pennen for vårt formål, og eg er svært lite imponert. Faktisk vil eg påstå at de nærmest er ubrukelige.

Selv om man følger alle prosedyrer viser de overhodet ikke rett verdi. Og korrekt bruk er ganske så omfattende ved gjentatt bruk...

Dråpetester stoler eg fremdeles på
Jeg har sjekket resultatene med dråpetest mot tilsvarende med pH penn, og har også funnet avvik. Mest har det stemt, men det er nødvendig med kalibrering med jevne, relativt korte mellomrom. Man må også passe på at den følsomme "spissen" ikke tørker ut, slik at man må ha vann i hetten før den settes på etter bruk.

Når man skal bytte vann på mange kar og må sjekke pH både på kar og nytt vann, blir det mange dråpetester, også fordi nytt vann kanskje må justeres før det brukes. Jeg er derfor glad for min pH penn.

Et problem som dukket opp helt i starten, var at verdiene jeg fikk da jeg testet karene i reolen, var fullstendig utenfor all rimelighet med altfor høy pH, rundt 9 mot forventet ca 5. Jeg kalibrerte og fikk samme håpløse resultat. Brukte dråpetest og fikk pH 5. Det viste seg at lyset fra lystoffrørene (fra Jula) påvirket pH pennen. Med lyset av viste også pH pennen riktig pH.
Ph
Når man måler ph kan man ikke bare bruke penna ned i akvariet. Innfo som sto i bruksanvinsninga til min, her ble det feile måleverdier hvis man målte. Man kan ikke måle med den hvor det er elektrisitet i nærheta. Med lysrør på, så er det elektriske ladninger som påvirker den.

Har gjort tester, hvor jeg har på og av, helt ville verdier når lys er på.
Hans Johansen
(...) Man kan ikke måle med den hvor det er elektrisitet i nærheta. Med lysrør på, så er det elektriske ladninger som påvirker den. Har gjort tester, hvor jeg har på og av, helt ville verdier når lys er på.

Jeg har også en slik pH-penn og har bruker den jevnlig. Men at verdiene skal endre seg med eller uten lyset på over karene har jeg ikke tenkt på. Dette må testes ikveld

Jeg har aldri prøvd å kalibrere min med de væskene som fulgte med. Men jeg fikk en person som jobber på laboratoriet på Vann-etaten her i kommunen, til å sjekke måleren. Dem har utstyr som måler pH-verdier på både 2-3 desimalers nøyaktighet, og kilder som er stabile på bestemt ph-verdier. Måleren min ble kalibrert mot ph 7, og ved ph 5 viste den da litt over (5.1-5.2) og ph 9 viste den litt lavere (8.8-8.9).

Men at elektrisitet vil påvirke mine målinger har jeg som sagt overhode ikke tenkt noe på. Vi det si at hvis man skal benytte en slik penn, så må man slå av lyset over karet, og i tillegg helst slå av både varmekolbe og pumper/filter?

Jeg har nå brukt den i noen mnd, og tenkte å få den sjekket den på nytt nå etter påske, for å se om den har endret seg.

Du må ta vannprøven i glass eller noe annet,jeg har ei sprøyte som tar ca 50 ml. suger opp vann.

Ph målere blir påvirket av alt som er elektrisk. Har hørt om tilfeller hvor de også oppbevarer penna sammen med algemagneten i utstyret til akvariet, her har den blitt helt i ulage. Proben har nok blitt magnifisert antar jeg. Jeg har vår liggende for seg selv, er bare kjempefornøyd med den.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap