Reol i tre?

Jeg tenker mye på å bygge/kjøpe en reol i tre, som skal brukes til alt fra 50-100 liter. Er dette trygt? Har sett nooben artikler om disse reolene bygget i kun tre. Det er snakk om kar i helglass, som skal brukes til oppdrett. Takker på forhånd for svar !
Sjekk kjeller´n til Loffa
Hr 530 har også snekret i tre, og i dette innlegget i Loffas tråd diskuterer han og Loffa dimensjoner. Min reol i tre ligger foreløpig trygt i små deler i hyllene på Bauhaus, spesialbestilte kar står klare i kjelleren og planene sånn nogenlunde i boks.

Ser at tegningen 530 var så inderlig snill å lage til meg ikke ligger i noen av trådene våre, så jeg tar sjansen på at jeg tåler det jeg måtte få av kjeft for å ha publisert den her ettersom overskriften på denne tråden var midt i blinken:

[External Image]

Dette er ikke en komplett byggebeskrivelse, men den gir en god oversikt over hva man trenger!
Svært nyttig innlegg Linda! Håper jeg selv får bruk for det en dag...
Legger inn forslag til overflatebehandling, ettersom gåten på vannfast himkok omsider er løst:

Først legge på rå linolje vått-i-vått, gjerne blandet ut med terpentin i de første strøkene så oljen trekker godt inn. Husk å jobbe på begge sider av platene samtidig så ingenting slår seg. Oljen fortenger evt restfuktighet i treverket og er diffusjonsåpen. Våpenstokker og vinduer og andre ting som absolutt ikke må slå seg ble visst alltid satt inn med rå linolje før annen behandling den gang man hadde tid til å stulle litt...

Deretter et strøk eller to med gammeldags bivokspolish:

2 deler bivoks
2 deler kokt linolje
1 del balsamterpentin

Smeltes i vannbad, bivoksen først, deretter linoljen og terpentinen til slutt. Hvis du hopper over forbehandling med rå linolje ville jeg økt terpentindelen slik at det blir 1 del av hver ingrediens.

Jeg smører på mens blandingen er varm, og tørker bort overskuddet med noe som ikke loer etter noen timer. Terpentinen fordunster i løpet av et døgn eller tre, så vent med å plassere akvariene til overflaten kjennes fløyelsglatt og ikke smitter av lenger. Det skal bare lukte honning :o)

Advarsel: Kluter og papir innsatt med dette her er selvantennende, så fukt alt og legg det i søpla pakket i tett plast, eller kast det i ovnen!
Jeg hadde tre reoler før. Fungerte helt fint. Men bruk en tynn isoporplate under akvariene slik at de utjevner eventuelle ujevnheter.
Tusen takk for gode svar! Hva skulle jeg gjort uten dere! ..
Da skulle du gjort som oss andre som begynte med akvarier før AF og NA; prøve og feile, banne og hyle...
Kommentar fra 530 på min publikasjon av byggebeskrivelsen uten å innhente tillatelse på forhånd:

530
Det er som kjent lettere å få tilgivelse enn tillatelse, men i dette tilfelle får du begge deler. Det eneste er at jeg, hvis jeg skulle ha f.eks. 112 litere, ville gått opp en dimensjon på de langsgående bjelkene under hyllene. Trenger litt mer stivhet. Liggeunderlag, som jeg bruker, fanger opp, så for meg er det problemfritt.
Hihi, Roy! Har feilet et par ganger, men benytter meg av muligheten til å lære først, så praktisere Utrolig nyttig det var med tegningen, tror nok det blir noe i den gata
Igjen, tusen takk !
Sissimor
Sjekk kjeller´n til Loffa :)




Takk for reklamen Sissimor. Har selv bygget reol i heltre i kjelleren hos meg. Reolen dekker en hel vegg, fra ende til ende og tak til gulv. Grunnet lav takhøyde får jeg desverre ikke utnyttet plassen slik jeg ville gjort med 240cm høyde. Er vel ca 180 cm i kjellern.Derfor 2 hovedkar i høyden og ikke 3. I hver ende har jeg laget plass for små yngelkar og hyller for oppbevaring av for, utstyr etc. Har ikke behandlet treverket på noen annen måte enn at jeg har beiset fronten som består av panel og listverk-Listverket er malt.Alt reisverk er bygget i 2x2

Oppsettet av kar er endret siden jeg satte opp reolen
Litt sånn off topic: Den ene "lystoppen " du har over det ene karret til venstre i reolen Loffa..den er bare himmelsk

til trådstarter: beklager avsporingen her
Wargtass
Litt sånn off topic: Den ene "lystoppen " du har over det ene karret til venstre i reolen Loffa..den er bare himmelsk :D til trådstarter: beklager avsporingen her :)



Arbeidslampa mi det Wartass som jeg brukte bak reolen for å kople ledinger og kontakter!!! Hehe. Ser nå at den burde vært fjernet før bilde ble tatt. La nettopp ut et bilde av reolen slik den er i tråden min nå, trådstarter. Så om du vil se finner du den i Leifs verden del 2
Arbeidslys ja heheee..og jeg som trodde det var en originalitet i bruk her
skal sjekke på nettsida du nevnte.
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Ulriksen
Reklame for plussmedlemskap