Hjemmelaget hjørnefilter kontra utvendig filter

Sitter og leser om hjemmelagede hjørnefilter (og fant endelig ut hva den powerheaden som alle skriver om er for noe hehe). Vil et slikt filter være like bra som et utvendig filter f.eks i en 128 liter? Eller er dette helst bare for småkar?
Jeg bruker det på nesten alle mine kar (opptil 200-liter), og det funker utmerket...
Jeg har lyst på hjørnefilter i mitt neste akvarium, men passer dette i opptil 530 liter også, eller kun for opptil 200 liter?
Eg brukte HMF-filter i en 350-liter, og det fungerte utmerket.

Størrelsen på HMF-filteret øker naturlig etter karstørrelsen grunnet at man må ha rom for større pumper, men også at man har plass til større filtermedie i større kar. Slik sett blir forholdet svamp/liter ganske likt.

Selv bruker eg HMF i de fleste karene mine, bortsett fra de aller største mallekarene. I mallekar på rundt 180-liter bruker eg også HMF.
I enkelte av karene er det heftig sirkulasjon, og det skal visstnok ikke være gunstig for HMF. Personlig har eg ikke merket noe negativt filterbakteriemessig angående dette. Heller ikke algemessig.

Teoretisk skal helst vannet strømme sakte forbi filtermediet, men eg skjønner ikke helt at dette stort sett diskuteres i sammenheng med HMF. For meg er det logisk at det er mer enn nok saktestrømmende områder i svampen nesten uansett hvor kraftig sirkulasjonen er. Skulle nesten tro det burde være et større problem med et utvendig filter. Men eg mener uansett det ikke er annet enn et teoretisk problem...

Edit: I en 530-liter er det utvendige filtre som gjelder, etter min mening. Det blir normalt for mye avfallsstoffer i et slikt kar til at HMF er hensiktsmessig, med mindre du vil dele av hele den ene sideveggen.
Jeg bruker hjørne filter i 15 av mine 21 akvarier. Fungerer helt fint. Mindre vedlikehold.
Interessant det du skriver Donald, om sirkulasjon og filterbakterier.

Jeg har veldig sterk sirkulasjon i et av mine karr, og filterbakteriene formerer seg jo som ild i tørt gress ;0) Faktisk så mye at det av og til blir for mye og jeg må ta vekk litt for å få nok vanngjennomstrømming.

Så om det virkelig er slik at filterbakteriene formerer seg best ved sakte gjennomstrømming av vann, så er det jo bare mystisk. Er dette helt sikkert og vitenskapelig bevist?

Har du noen god link til hvordan man lager dette innerfilteret selv? Jeg har aldri prøvd å lage det, men har veldig lyst til å prøve nå.

Jeg er nok ikke så opptatt av utseende og sånt, så om jeg må dele hele den ene sideveggen eller hele bakveggen for den saks skyld, gjør ikke det meg noe, bare fiskene mine har det bra!:0)
Jeg hadde HMF i et 528liters kar. Brukte først 8 cm tykk matte (5+3 cm), men dette ble alt for mye , og plantene trivdes ikke. Tok ut den innerste mattedelen på 3 cm. Fremdeles mer enn nok filterkapasitet. Powerhead på 1000 l/t.

Nå har jeg et 375 liters kar, og har et hjørnefilter, og en utvendig eheimpumpe som har innsuget bak filterhjørnet. Filterhjørnet fungerer dermed som et forfilter, og hindrer dessuten malleyngel fra å forsvinne inn i pumpa.
Artikkel med bilder og diskusjonstråd her, Karpediem.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap