Da var det tid for å silikonere akvarie!

Første gang jeg prøver meg på dette her, så spør heller om litt for mye, enn for lite og kanskje ender opp med basseng på stuegulvet

Hentet meg ett brukt Juwel Rio kar (bilde1) som visstnok lakk litt øverst i ene hjørnet på karet om det ble fylt helt fullt. Som dere ser av bilde1 mangler støttestaget på midten. Etter søk på nett er nok grunnen til det lekker nettopp støttestaget som mangler da juwelkarene har tendens til å bule i glasset om staget øverst mangler.

Startet med å fjerne rammene oppe og nede på karet og kappet vekk endel silikon. Disse skal det nok gå greit å få silikonert på plass igjen uten noe plunder. So far so good.

Så begynner spørsmålene:
* Støttestaget på midten av karet som er knekt (bilde2) må erstattes og nytt er bestilt. Prøvde meg med tapetkniven for å fjerne det som var igjen av det gamle, men det tror jeg er nytteløst da det sitter noe inn i helv...! Hvordan er det å sette opp nytt støtte-stag ved siden av, vil dette være bærekraftig? Altså ikke midt på karet, men 10cm ut mot ene kortsiden. EDIT: Ser ut til at det meste går, med litt banning og sverting ene siden er nå klar for nytt stag!

* Må jo frem med barberblad/tapetkniv for å fjerne de innvendige fugene i karet for å silikonere på nytt. Ettersom det kun lakk i toppen, holder det da å feks bytte silikon halvveis ned i karet eller må jeg ta hele fugen fra topp til bunn? (bilde3). Ser at det er algetråer som har festet seg langs etter hele fugen så betyr vel kanskje at nåærende silikon er sliten/morken og må byttes all over?

* Søkt meg frem til at en skal bruke aceton eller isopropanol for å rengjøre etter silikon er fjernet. Men må det pusses helt ned til glasset/fjernes 110% før jeg kan begynne å rengjøre og legge på ny silikon? Eller er det greit at litt smårester fra gammel silikon ligger igjen?

* Noen skriver at en skal bruke zalovann for å dra over fugen, andre mener det absolutt ikke må finnes på å gjøre. Ville uansett vasket kar grundig etter jobben er ferdig, samt testet en god stund om det er tett før fisk skal oppi så ser ikke hvordan litt zalo under jobben kan være så farlig?

* Tørketid på silikonen jeg har kjøpt (parasilico) fant jeg her: http://dl-chem.in/ps/admin/productdoc/805d.pdf men ble ikke mye klokere på hvor lenge det skal stå selvom! Jeg har tenkt å legge på like tykt lag som det er fra før, sett på bilde3.

* Siste spørsmål jeg kommer på i farta: Når jeg fjerner silikonen er det jo bare silikonen som binder glassene sammen som er igjen. Burde/må jeg teipe hjørnene så hele karet ikke detter fra hverandre mens jeg holder på?

Håper at noen flinke akvarie-silikonerere har orket å lese seg gjennom denne romanen av ett innlegg og kan besvare disse nybegynnerspørsmålene! Både jeg og fruen som må leve med akvariedeler utover hele stuen til det er ferdig blir meget takknemmelige for alle svar
Har bestemt meg for å gjøre jobben så grundig så mulig når jeg først setter igang så det blir å re-silikonere hele karet.

Legger ved bilde av ferdig pusset toppramme, klar for nytt stag (bilde1)

Og ferdig innkjøpte materialer på bilde2. Teip til å "holde fast" akvariet mens jeg silikonerer på nytt, skrape kjøpt på jernia med masse ekstrablader (anbefales!!), pussepapir og min trofaste tapetkniv, aceton i bøtter og spann, og latexmaling og rulle for å male bakveggen i karet. Venter på nytt stag, en stor tube silikon og silikonfjerner, så tror jeg at jeg er imål og kan starte!

Ett par spørsmål står fremdeles;

* Zalovann over fugen, ja eller nei?
* Tørketid på silikonen om det legges silikon like tykt som fra produsent?

Fortsetter å oppdatere tråden etterhvert som prosjektet går fremover så kanskje andre nybegynnere får ideer til hvordan de skal gjøre det selv for første gang om de leser her, evt at de får oppskrift på hvordan det IKKE skal gjøres om alt går til helv... med mitt kar ;p

Tar gjerne imot tilbakemeldinger
Kommet noe videre på vei ?
Lykke til med prosjektet
Heisann.

Nja, har stoppet litt opp grunnet leveringstid på nytt stag og silikon.

Men har fått fjernet endel silikon i topp/bunn og svartmalt bakveggen i karet. Har og silikonert fast bunnramma igjen. Så nå er det på stedet hvil til resten av materialene er plass.

Fant forresten en fantastisk algeskrape i gryteskrubb til 9,90,- på matbutikken. Aldri sett alger forsvinne så lett, og null riper. Noe flere burde prøve ut!

Tenkte forøvrig og flytte denne tråden da det ikke har kommet noen svar på spørsmålene mine her. Har konkludert med at en lærer best av å prøve selv så om noen er interesserte kan de følge videre fremgang i min personlige tråd
Lars Petter Eriksen
... så om noen er interesserte kan de følge videre fremgang i min personlige tråd :)

Da titter jeg innom der
Igjen - lykke til
Takktakk

Oppdaterer den imorgen. Mye spennende som har skjedd idag så følg med
Kan vel legge inn en liten kommentar om zalovann.
Så lenge det ikke kommer såpevann mellem silikonen og glasset har det ingen betydning teknisk sett, men det er lettere å glatte ut overflaten med litt zalovann på fingeren da silikonen ikke fester på fingeren. Fingeren er helt fin til å jevne ut overflaten på fugen og forme den. Pleier å gjøre det på denne måten når jeg resilikonerer kar. Det er imidlertig nødvendig med grundig skylling når silikonen har herdet for å unngå såperester i akvarievannet. Er ikke karet for stort går det greit å bruke dusjen.
Ok takker

Brukte zalovann på fingern ved silikonering på utsiden av karet og merket jo med en gang at dette var en hel del lettere enn uten zalo på fingeren, så blir nok å prøve seg med samme metode på insiden av karet. Er jo bare ett 180l så går greit inn på høykant i badekaret så skal gå greit å få rengjort grundig i etterkant.
edit:
dobbelpost av en eller annen grunn.
Inaktiv bruker
Jeg bruker bare vann på fingeren når jeg stryker over, Zalo rester er for skummelt og vanskelig å få bort.
Men det blir sikkert bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Rob Harrison
Reklame for plussmedlemskap