Syke/skadete guramier med bittsår eller annen type sår

Oppdagde i dag at mine to dvergguramihunner har fått sår, eller en form for sykdom. Klarer ikke se om de er bitt men det ser ut som om noen har tygget på dem. Jeg har ikke sett noe til krangling og bråk.

Fikk tatt bilder av den ene i dag, den andre ville ikke. Desverre så måtte jeg reise bort, og kommer ikke hjem før på søndag. Så det var ikke mye moro å reise fra de Jeg håper ikke dette er noe alvorlig. Legger ut bilder her, så kanskje noen kan se om dette minner om en sykdom, eller om bittsår. Skaden er på samme plass og på samme side på begge. De har en hanne på deling. Som sagt ingen slåssing eller plaging på dagtid.[External Image]
Det ble lite, så her kommer er zoomet bilde[External Image]
ingen som aner hva som kan være galt med disse to hunnene mine?
Det der ikke noe særlig ut det der...

Mulig det er betente sår, men kanskje det er hull-syke, om begge har tilsvarende?

Fra sykdomsartikkelen:
Hullsyke / Hull-i-hodet-syke:
Hullsyke forårsakes av tarmflagantellene hexamita og Spironucles og er mest vanlig på ciklider, spesielt på diskus. Hullsyken kjennetegnes ved at fisken får kraterformede huller i øye og nakkeregionen, som det gjerne kan sive melkeaktig veske fra. Svekket allmenntilstand er svært vanlig. Det er en del stridigheter om hvorvidt denne sykdommen skyldes disse flagantellene, eller ren mangel på mineraler og vitaminer. Det er da mest sannsynlig at det er mangel på vitamin D, fosfor og kalsium.
Bilder og beskrivelser av fisk der det påstås at det er kostrelatert, har disse hullene i forbindelse med "neseborene". På grunn av dette er det grunn til å tro at hullsyke kan komme av begge deler.
Hullsyke forårsaket av mangel på vitaminer og mineraler kan kureres ved forbedret kost, og gode vannbytter. Tilfør gjerne flytende vitaminer som eSHa Minaroll i vannet.

Hullsyke forårsaket av tarmflaganteller kan forsøksvis medisineres med blant annet eSHa Hexamita.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap