- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Hypoptopoma sp. 'peru' - enda en liten godbit på plass
Hypoptopoma sp. 'peru' - enda en liten godbit på plass
Kom over denne godsaken da jeg var innom den lokale zoo-sjappen i går formiddag, fikk knipset noen bilder og ID'et den i løpet av gårsdagen. Klarte ikke å holde meg i dag så da var det en kjapp tur nedom HaakonH for å hente ut de fem han hadde fått inn. Den ene var det ikke mye fart i da de ble fanget, kviknet litt til når han kom i nye karet men han bukket under i løpet av noen par timer... Så nå er det å holde liv i de siste fire, disse ser friske og fine ut. Forer dem nå med spirulinapulver, catappablad og algeflak samt noen inngrodde røtter... Håper dette gjør susen.
Om noen har noe å tilføye mht vann spesifikasjoner så kom med det, har ikke funnet så mye annet enn at de er vanskelig å holde i live over lengre tid...
Som dere kan se på bildene så er det ikke rare størrelsen på dem, men de er noen skikkelige snasne små vesen!
* Planet Catfish
* l-welse
* Practical Fishkeeping
Om noen har noe å tilføye mht vann spesifikasjoner så kom med det, har ikke funnet så mye annet enn at de er vanskelig å holde i live over lengre tid...
Som dere kan se på bildene så er det ikke rare størrelsen på dem, men de er noen skikkelige snasne små vesen!
* Planet Catfish
* l-welse
* Practical Fishkeeping
Postet 07.03.12 kl 21:36
Endret: 31.03.12 kl 17:37
Disse har jeg ønsket meg lenge! Tom C har/har hatt dem, finnes noe info om dem på hans hjemmeside. Du er heldig som har fått tak i dem! Det er kjent at de har kort levetid i akvarier, var vel rundt 8 måneder det var snakk om, uten at noen visste helt hvorfor. Du får ha lykke til med dem, og håpe at de lever lenge hos deg
Postet 07.03.12 kl 21:59
Postet 07.03.12 kl 22:00
@ Stine Sofie: Evig optimist her i gården så vi satser på at de lever lengre enn kun 8 mnd, synd hvis vi ikke får ha så fin lengre enn 8 md. Skulle gjerne hatt en skikkelig stor stim av dem, da hadde man nok fått seg et fint kar... Har veldig god filtrering til dem og satser på at det har litt å si også...
Postet 08.03.12 kl 09:13
Postet 10.03.12 kl 00:35
Postet 18.03.12 kl 11:39
Postet 30.03.12 kl 22:18
Endret: 30.03.12 kl 22:30
Vært litt mye på farten i det siste så lite oppdateringer her... Ser ut til at de 7 jeg har trives, spesielt etter at jeg måtte flytte dem over i et skikkelig "skittent" kar, mye bra alger her tydeligvis. Tror det er litt for lav ph i forhold til gamle tråder jeg fant, men etter at jeg flyttet dem tidligere i så har de virkelig farget ut og ser ut slik som på l-welse...
Postet 30.03.12 kl 23:46
Endret: 30.03.12 kl 23:47
Godt å høre, Lars!
7 stk? Har du vært så heldig og fått tak i 3 til?
I så fall er det en klar grunn til tidlig død, siden ingenting tilsier at arten har et så kort livsløp. Eg mener bestemt Jørn Kåsa holdt denne arten (selvfanget) i årevis...
7 stk? Har du vært så heldig og fått tak i 3 til?
Stine SofieDet er kjent at de har kort levetid i akvarier, var vel rundt 8 måneder
I så fall er det en klar grunn til tidlig død, siden ingenting tilsier at arten har et så kort livsløp. Eg mener bestemt Jørn Kåsa holdt denne arten (selvfanget) i årevis...
Postet 31.03.12 kl 03:36
Postet 31.03.12 kl 13:50
Postet 10.04.12 kl 14:14
Postet 10.04.12 kl 15:36
Vil ikke påstå at jeg har noen vitenskaplig begrunnelse for kommende påstand, men så langt etter min erfaring så trives disse best i skikkelig algegrodde kar med rimelig lav ph. Delte mine opprinnelige i to kar, i starten et med ph rundt 7 og et med ph på 5. De som gikk i ph 5 lever i beste vellgående i dag og har farget ut noe voldtsomt sammenlignet med de som gikk i ph7. Reddet de siste to derfra for en stund siden og satt dem i ph5 karet med de andre og nå har de også farget ut like fint.
Nå går de sammen med et lekspar av Apistogrammoides pucallpaensis, dette ser ut til å gå veldig bra. Da har Apistogrammoides pucallpaensis noen å "jakte på" under yngelpleien og de eggene blir ikke jaktet på heller av disse ser det ut til…
Så da ble det 4-5 nye i går. Fortsatt på listene via Credo i Danmark innimellom hvis noen er på jakt etter noen…
Nå går de sammen med et lekspar av Apistogrammoides pucallpaensis, dette ser ut til å gå veldig bra. Da har Apistogrammoides pucallpaensis noen å "jakte på" under yngelpleien og de eggene blir ikke jaktet på heller av disse ser det ut til…
Så da ble det 4-5 nye i går. Fortsatt på listene via Credo i Danmark innimellom hvis noen er på jakt etter noen…
Postet 19.05.12 kl 02:55
Postet 19.05.12 kl 04:22