Pumpe som kan løfte vann 1.5 meter

Hei!

Vet ikke om dette blir rett forum, men er det noen "formel" for å finne ut hvor høyt en pumpe kan pumpe vann?
Har tenkt å flytte min "fisk" som krever kaldt vann til stua hvor temperaturen ville drept "fisken". Tenkte løse dette ved å skaffe et billig minikjøleskap med regulerbar temperatur jeg kan få gjennom jobben til en kammerat. Denne plasseres under akvariet (vedsiden av filteret) hvor vannet sirkuleres inne i kjøleskapet for så å bli pumpet opp igjen. Vil bruke samme prinsipp som mange utvendige filtre har (totalt tett sirkulasjon som vil "dra" vannet ut av akvariet) og trenger derfor en pumpe som pumper vannet tilbake til akvariet.
Ville noe som denne fungere (http://petworld.no/produkt/-fisk/sirkulasjons-pumper/eheim-compact-600)? - Tenkte at mye av vannet vil jo bli presset opp av trykket av vannet som kommer ned?

Tusen takk for alle svar!
Hvis du har innsuget og utblåsing i samme akvarie og under vannflata er løftehøyde 0 cm.

Nåd det gjelder kjøling av vann, kan du bruke et kjøleskap, men du bør være forberedt på at virkningsgraden på dette kjølesystemet blir heller lavt. Dette da du vil få en dårlig varmeutveksling mellom den kalde lufta i kjøleskapet og det varme vannet som du pumper gjennom kjøleskapet.

Du kan lage en kjølespiral av f eks rust fritt stålrør som du legger i vannbad inne i kjøleskapet, men så var det dette med hvor effektivt dette ville være. Husk på at du også bør isolerer akvariet, og helst bruke doble glass i fronten for å unngå duggproblemer. (dette er selvfølgelig avhengig hvor stor temperaturforskjell det er mellom lufta i rommet og vannet i akvariet.)

Ps, det er en grunn til at de fleste velger en kjøler som er ferdig bygd og med termostatstyring!
Kan nok ikke svare men hvilken fisk er snakk om ?? Hørtes spennende ut
Jeg har nylig kjøpt meg en ekstern kjøler fra Aqua Medic som jeg skal rigge opp i stuen da jeg trenger max 22-23 grader og jeg har 26+ i alle stuekarene pga vedfyring eller sommervarme. Slapp unna med 3500,- ferdig momset og levert på døren fra Tyskland.
De "ferdigbygde" vannkjølerne er svært dyre, og jeg kan ikke ha totalt isolert akvarie på grunn av at dyret jeg har i krever store mengder O2 fra lufta. Har sett på full isolasjon med vifte, men igjen - Det koster, og jeg er student med 2900kr i mnd å leve av.....

Det er ikke et "problem" å ha dyret stående i kjelleren, selv om sommeren har den overlevt "varmebølger" uten problem. Hadde bare vært gøy å få den opp i et større akvarie i stua.

Trenger å presse temperaturen ned til 18 grader - så da blir det kanskje vanskelig uansett?
Lars Jamne
Jeg har nylig kjøpt meg en ekstern kjøler fra Aqua Medic som jeg skal rigge opp i stuen da jeg trenger max 22-23 grader og jeg har 26+ i alle stuekarene pga vedfyring eller sommervarme. Slapp unna med 3500,- ferdig momset og levert på døren fra Tyskland. [URLBLOCK1]


:/ Hmm.. Kunne spart til en sånn :P
Hvilken må jeg opp i for å presse 360L ned til 18 grader (det er konstant 26 grader i stua pga den jævla varmepumpa er ødelagt xD)
Kjøler
Skal du ha en kompressor kjøler, så koster de en del, ser du har dårlig økonomi som student, så da setter det vel grenser. Innkjøp av kjøler så er det info på dem for hvor stort akvarie de er beregnet for. Har selv 450 liter med en Jad kjøler, her slipper jeg tenke på å passe tempraturen, stiller jeg den på 26, så varierer den mellom 26 og 26.3.

Den kjøler ned til den tempratur du måtte ønske.

PS: Alle kompressor kjølere gir fra seg en del støy, så er de også avhengig av god ventilasjon rundt seg.

Så det er ikke noe du har stående å gå ved sida av sengkanten.-))

Hvis du kjøper kjøler anbefaler jeg du kjøper en som er av titan, er bygd for saltvann.
Da er du garantert den er holdbar.

Finnes de typer som er med kjøletårn, er en del rimeligere, men det er kun vifte baserte, uten kompresssor. Her får du ikke så lav tempratur som du ønsker
:O Takk for infoen

Skal se om jeg kan få spart sammen. Som sakt, er det ikke noe hastverk, mer en "ting jeg har lyst til å få til"
Morgan Hägg
Hvilken må jeg opp i for å presse 360L ned til 18 grader (det er konstant 26 grader i stua pga den jævla varmepumpa er ødelagt xD)


Du bør nok gå for [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=368169+*+368171+*+368172+*+368173+*+368174&t=temartic_e&userid=GdXyAvv0eJi3ILze42My3Gj0JXLox912DMO]Titan 500 [/URL]siden du skal kjøle ned 360l, tror nok den som er laget for 300 liters kar blir litt liten for ditt bruk. Men jeg har ingen erfaring med så lav temp - min kjøler skal kun kjøle ned en 115l fra 26-28 ned ti 22-23 grader så det er jo ikke veldig mye. Når vi ikke fyrer så er karet på 24 grader ca 2/3 av døgnet så min må jo ikke jobbe livskiten av seg.

Lydnivået på min er på rundt 22db, altså halvparten av en stillegående oppvaskmaskin så pumpene i stuekarene bråker mer...

[External Image]
Du må nok opp i en Titan 1500 for å handtere en delta t på 8 °C og 360 liter vann.

Men bør du også være obs på at den bruker ca 0.8 kwh, dvs den produserer er stor mengde varme som du må bli kvitt.
Kjøler
Angrer ikke en dag på jeg kjøpte kjøler, med 4x54 T5 rør som står å varmer opp vannet, var eneste løsning enten ha oppe lokket på akvariet, eller slå av lysene.
Gjorde jeg ikke det så ble det kokt fisk til middag) Løsninger med montere vifter for nedkjøling,var ikke mitt ønskemål. Fukt og kondensering i boligen, nei takk.
Kjøler
Når produsenter av kjølere oppgir db målinger på kjølere, så kjøper jeg det overhode ikke. Den jeg har avgir 41db når den er i gang, da måler jeg over kjøleren. Større kjøler, medfører mere støy, man kan overhode ikke støy isolere en kompressor kjøler. Skulle gjærne hatt måle resultat fra andre som har kjøler? Med dagens mobil så laster dere bare ned db måler, enkelt og greit. Når jeg ser produsenter oppgir 20 db, velger jeg tro det er svada.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap