120 liter'n og jeg - prøving & feiling, glede & fortvilelse

Ja, jeg får prøve meg på dette jeg også da - nesten litt som en blogg kanskje.. ? :P


Min akvarie"dilla" går noen år tilbake, og gleden var maksimal da jeg for ca 5 år siden fikk mitt første helt egne kar. Dette var et 60 liters kar jeg kjøpte av min søster og svoger.
Jeg fikk med sand, fisker, planter og alt som hører med og var spinnvill
Så bitt som jeg var av basillen, ble jeg jo så klart bitt hardere - jeg måtte ha et større kar!
Etter hvert fikk jeg kjøpt et brukt hjemmelaget kar på rundt 250 liter som var helt nydelig, kun glass og speil!
Jeg brukte mye tid på dette, helt til arving nr. 2 kom.. det fantes ikke nok timer i døgnet, og karet forfalt sakte men sikkert.. jeg liker ikke å innrømme det, men til slutt var det uoverkommelig mye alger og jeg maktet ikke å bekjempe det.
Jeg bestemte meg for å gi karet - og fiskene et nytt, og bedre hjem. Så jeg solgte det til en venninnes mor, de rakk å ha det i kanskje en uke før de hadde rundt 250 liter vann utover gulvet. Vi vet ikke helt hva årsaken var, men det var en sprekk, og jeg var glad det ikke gikk utover mitt gulv...
I fjor høst fikk jeg et 60 liters kar av min andre søster, siden jeg alltid har savnet denne hobbyen min, det har vi hatt til nå for noen uker siden, da jeg og min samboer gikk til innkjøp av mitt (vårt) første HELT NYE akvarium, og jeg tror han begynner å bli bitt (kanskje, snart) like hardt som meg..
Det nye karet, som er et juwel lido kar på 120 liter, er nesten helt firkanta, med eget bord, innebygd filter/pumpe + varmekolbe, er kjempelekkert.
Vi har ikke hatt noen algespiser før idag, og jeg håper det er grunnen til at vi allerede plages litt med alger.. steiner og skjell får raskt et grønt lag, og jeg vet ikke helt hvorfor.. karet står i gangen, uten vinduer og vi har ikke lys på mer enn 7-8 timer per dag, de får mat kanskje annenhver dag, men nå skal vi prøve å ikke gi mat før søndag i alle fall.. vi har byttet 20-40% vann MINST en gang i uka siden vi kjøpte det... gjør vi noe galt, eller er det noe vi ikke gjør??

Til slutt lurer jeg på om noen gidder å se på bildet jeg har lagt ved, og hjelpe meg å finne rett art? mener det er en ancistrus i hvertfall.. har prøvd å søke også, men..

takk takk!! )

Dags for en oppdatering..
selv om det ikke virker som noen leser denne tråden min da :P

men i alle fall har jeg og samboeren vært på runde i helga, å hentet hjem 15 palettciklider, 7 blå acara, 5 ancistrus sp. super rot + en to skiferhuler.. mesteparten er yngel - altså ganske små enda, har ikke hatt noen av disse før, så spent på dette
Jammen, det har da bare vært et innlegg! Kikket på siden din, og der står det at 36 stk har vært inne på tråden din. Det er jo ikke dårlig ;D
Gratulerer med nye fisk
Mulighet for noen bilder kanskje?
Okå da ;p
Sissimor
Jammen, det har da bare vært et innlegg! Kikket på siden din, og der står det at 36 stk har vært inne på tråden din. Det er jo ikke dårlig ;D


så det faktisk like etter jeg postet det siste at det var 30 som hadde vært innom å sett.. tenkte bare at ingen hadde sett siden ingen hadde noe forslag til hvilken ancistrus jeg har :P :P hehe..

i tillegg har jeg lest så mange artige tråder, som sikkert er mye artigere å lese enn min, haha

første natta med fiskene i karet har gått fint, alle er, så vidt jeg kan se, i live enda
de 5 ancistrusene, som er oransje og lekre, har fått seg ei fin skiferhule kjøpt på stjørdal, der er de masse inni!
skal prøve å få tatt litt bilder, er bare så knapt med tid, for tida :P vi har jo akkurat flytta til Flatanger, eller, vi flytta i januar men alt har gått i ett siden da, med ny barnehage, nytt hus, ny plass, nye folk, og for 3 uker siden fikk jeg meg endelig (!!) jobb på skolen
så egentlig kunne jeg godt tenkt meg sånn ca. 7 timer ekstra i døgnet, minst!

fiskene er og blir min store lidenskap, i tillegg til samboer m/sine barn og mine egne så klart og det virker som samboeren min blir mer og mer ivrig også
Her kommer det noen bilder.. (forhåpentligvis.. )
var jaggu ikke enkelt detta, de er jo så raske disse små rakkerne.. og nå er ikke jeg akkurat noen proff fotograf skal sies.. ;p
men, det blir som det blir
Dersom du laster opp fra maskina di, så får du bare lagt inn tre bilder av gangen. Vet at flere bruker lagringssider på nettet, og da kan de legge inn mange bilder i et innlegg...

Det gjør ikke noe at bildene ikke er perfekte, for det er jo fiskene som er det viktige ;D
Sissimor
Dersom du laster opp fra maskina di, så får du bare lagt inn tre bilder av gangen. Vet at flere bruker lagringssider på nettet, og da kan de legge inn mange bilder i et innlegg... Det gjør ikke noe at bildene ikke er perfekte, for det er jo fiskene som er det viktige ;D


okei, jeg er ikke så god på disse URL greiene, vet vel kanskje hvordan jeg gjør det, men synes det virker så bakvendt, så kanskje jeg gjør det på en tungvindt måte (?) men fikk nå i alle fall lagt ut bildene
Kjempefine bilder

Ser du har scalare og gullfisk sammen, hvordan funker det? Går det bra?
Hei :)
Linda1980
Kjempefine bilder :) Ser du har scalare og gullfisk sammen, hvordan funker det? Går det bra? :)


Jepp, funker helt fint, enda kom gullfiskene leeenge etter scalarene var godt etablert
Oki, det er bra Vurderte et øyeblikk scalare sammen med mine gullfisker, men tror nok det er for mye bevegelse i vannet der.... har to pumper, så de vil antagelig få svømmeproblemer.
Linda1980
Oki, det er bra :) Vurderte et øyeblikk scalare sammen med mine gullfisker, men tror nok det er for mye bevegelse i vannet der.... har to pumper, så de vil antagelig få svømmeproblemer.


ja det kan hende, jeg bare elsker scalare, syns de ER så fine vil vel ikke ha for mye strøm de nei.. er ikke så sterk strøm i karet scalarene mine går i, pumpa fungerer helt supert i alle fall, heldivis
Blir så forvirra av tigerbarbene mine..
jeg aaaner jo ikke kjønn på noen av de, men flere ganger nå har både jeg og samboern sett/syns at noen hadde voldsomt til mage, og blitt like glad hver gang.. ja særlig! :P
skjønne ikke no jeg altså, plutselig er de kjempefeite og så etter en stund eller over natta el. sånn så er de tynnere..
kan de bli SÅ feite av å spise? da tenker jeg; hvordan i alle dager blir de seende ut når de er fulle av egg?? :P
De er nok fulle av egg, som spres i karet om morgenen. Og da blir de tynne igjen...
Nå ble jeg litt glad :d
tror du det?? hvor lenge har de eggene i seg forresten, vet du??
men det er over en uke siden vi så det første gangen, har ikke sett hverken egg eller yngel da... (??)
Eggene blir stort sett spist med en gang. Har aldri prøvd å drette barber selv, men det står sikkert noen beskrivelser inne på profilen...
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap